SMART > Poradniki > Rachunki bankowe > Dane do przelewu – jakie dane będą niezbędne do wykonania przelewu przez Internet i tradycyjnego?

Dane do przelewu – jakie dane będą niezbędne do wykonania przelewu przez Internet i tradycyjnego?

Przelewy stały się naszą codziennością. Aby jednak możliwe było dokonanie transferu środków, koniecznym jest wpisanie szeregu danych.  Jakie dane do przelewu należy podać, aby środki zostały przelane na konto odbiorcy? Sprawdziliśmy to!

Dane do przelewu – jakie dane będą niezbędne do wykonania przelewu przez Internet i tradycyjnego?
Spis treści
więcej Ikona strzałki

Przelewy są naszą codziennością. Płacimy nimi za zakupy dokonywane w sieci, za rachunki i inne opłaty. Przelewami opłacamy raty kredytów i pożyczek. Już chyba niewielu z nas pamięta, że jeszcze kilka lat temu wiele osób dokonywało przelewów za pośrednictwem punktów opłat lub na poczcie. Dzisiaj przelewy nierozerwalnie kojarzą nam się z naszymi kontami bankowymi i transakcjami dokonywanymi elektronicznie. Zdarzają się jednak osoby, które wolą tradycyjną formę przekazu środków i cały czas udają się do oddziałów banków, aby wykonać przelew. Sprawdziliśmy więc, jakie dane do przelewu należy podać, kiedy transferu dokonuje się przez Internet i czy dane te różnią się od tych podawanych w punktach stacjonarnych.

Dane do przelewu – przelew internetowy

Zdecydowanie jedną z najwygodniejszych opcji zlecania przelewów są przekazy pieniężne online. Można ich dokonać za pośrednictwem bankowości internetowej banku, który obsługuje nasze konto bankowe. W tym celu należy zalogować się do takiej bankowości poprzez podanie loginu oraz hasła, a następnie przejść do zakładki przelewów.

Aby wykonać przelew za pośrednictwem bankowości internetowej, konieczne będzie podanie:

  1. numeru rachunku, z którego ma zostać wykonany przelew – często klienci banków posiadają otwarty w danym banku więcej niż jeden rachunek;

  2. nazwy odbiorcy przelewu – wystarczy imię i nazwisko odbiorcy przelewu lub nazwa firmy;

  3. adresu odbiorcy przelewu – to element opcjonalny, nie ma konieczności podawania adresu odbiorcy, ale można to zrobić;

  4. numeru rachunku odbiorcy przelewu;

  5. kwoty przelewu;

  6. waluty przelewu jeśli posiada się rachunek wielowalutowy;

  7. daty przelewu – w niektórych bankach możliwe jest zaplanowanie wykonania przelewu na kolejne dni;

  8. tytułu przelewu;

  9. rodzaju przelewu – klienci mają do wyboru przelew tradycyjny lub różnego rodzaju przelewy ekspresowe;

  10. kodu weryfikacyjnego potwierdzającego zlecenie przelewu – czasami kod wysyłany jest sms-em, czasami korzysta się z karty kodów, a czasami dokonuje się autoryzacji za pośrednictwem aplikacji mobilnej banku.

Dane do przelewu wykonywanego w aplikacji mobilnej banku

Aby wykonać przelew za pośrednictwem aplikacji mobilnej, należy pobrać aplikację na własnego smartfona i zalogować się do niej. Kolejno wybiera się opcję przelewu i wpisuje dokładnie te same dane, co w przypadku przelewu dokonywanego przez bankowość online. Najważniejsza są więc:

  • dane odbiorcy;

  • numer konta odbiorcy;

  • kwota przelewu;

  • tytuł przelewu;

  • rodzaj przelewu.

System automatycznie wskaże bieżącą datę przelewu. Nie ma konieczności podawania adresu odbiorcy.

Dane do przelewu – przelew tradycyjny

Chociaż przelewy tradycyjne powoli odchodzą do lamusa, to cały czas istnieje grupa ich zwolenników. Taki przelew można zlecić w oddziale banku lub w placówce pocztowej. Instytucje te najczęściej posługują się drukami, na których należy wypełnić:

  1. tytuł przelewu;

  2. nazwę odbiorcy;

  3. numer konta bankowego odbiorcy przelewu;

  4. kwotę przelewu;

  5. dane nadawcy przelewu.

Czasami dane te można podać ustnie, a następnie zaakceptować poprzez podpisanie druku wygenerowanego przez doradcę.

Dane do przelewu BLIK

Ostatnio coraz popularniejszą opcją są przelewy wykonywane za pośrednictwem BLIK-a. Aby zlecić taki przelew, należy posiadać aplikację mobilną banku oraz aktywowaną funkcję BLIK-a.

Za pośrednictwem BLIK-a można wykonać przelew na telefon, ale jedynie do odbiorców, którzy mają aktywną opcję przelewów na telefon BLIK. Takie rozwiązanie dostępne jest w większości polskich banków.

Wykonanie przelewu na telefon BLIK wymaga wyłącznie:

  1. kliknięcia ikonki BLIK-a na własnym telefonie;

  2. wybrania opcji przelewu na telefon;

  3. podania numeru telefonu odbiorcy;

  4. podania kwoty przelewu;

  5. podania tytułu przelewu – jeśli nie podasz własnego tytułu, to aplikacja wpisze standardowy tytuł dla przelewów BLIK;

  6. zlecenia przelewu i jego zatwierdzenia w aplikacji.

Dane do przelewu – przelew bankowy zagraniczny

Zlecanie przelewów zagranicznych jest nieco bardziej skomplikowane niż w przypadku przelewów krajowych. Dzieje się tak przede wszystkim z uwagi na różnice walut i systemów bankowych.

Przy przelewach zagranicznych konieczne będzie wybranie rodzaju przelewu:

  • SEPA – przelewy wykonywane wyłącznie w euro i funkcjonujące wyłącznie w granicach JEdnolitego Obszaru Płatniczego w Euro (kraje członkowskie Unii Europejskiej oraz Wielka Brytania, Andora, Islandia, Lichtenstein, Monako, Norwegia, San Marino, Szwajcaria i Watykan);

  • SWIFT – przelewy wykonywane w dowolnej walucie.

Przelewy w typie SWIFT potrafią być znacznie droższe od SEPA. Koszt ich wykonania określany jest jako wartość procentowa przelewanej kwoty, która jednak nie może być niższa i wyższa od określonych przez banki limitów. Zdarza się, że przelewy SWIFT kosztują nawet 250 złotych. Z uwagi na tak wysokie koszty dokonania transferu, wyróżniono trzy opcje płacowe dotyczące tego, kto ma zapłacić za przelew. Jedną z nich należy wybrać podczas zlecania transferu:

  1. OUR – koszty ponosi nadawca przelewu;

  2. SHA – koszty dzielone są po równo pomiędzy nadawcę i odbiorcę przelewu;

  3. BEN – koszty leżą po stronie odbiorcy przelewu.

Koszt to nie jedyny problem przy przelewach SWIFT. Czas oczekiwania na taki przelew może być naprawdę długi i wynosić nawet kilka dni roboczych. Z tego względu wyróżnia się różne rodzaje przelewów SWIFT:

  1. SPOT – środki trafiają na konto odbiorcy na drugi dzień roboczy po dniu zlecenia przelewu;

  2. Tomnext – przelewy realizowane są w następnym dniu roboczym;

  3. Overnight – przelew natychmiastowy; środki mogą trafić na konto odbiorcy nawet w dniu zlecenia przelewu.

Przy przelewach SWIFT nadawca musi podać też kod BIC (ang. Business Identifier Code), a więc kod identyfikacyjny instytucji finansowej uczestniczącej w systemie SWIFT. Kod składa się z 8 lub 11 znaków.

Dane do przelewu – najważniejsze informacje

  1. Dane do przelewu, które będziesz musiał podać wykonując transfer środków, będą uzależnione od rodzaju przelewu, który planujesz wykonać.

  2. Zdecydowanie najszybciej wykonasz przelew na telefon BLIK.

  3. Najbardziej czasochłonne będzie wykonanie przelewu tradycyjnego.

  4. Dokonując przelewu zagranicznego, konieczne będzie podanie znacznie szerszego zakresu danych, niż ma to miejsce w przypadku przelewów krajowych.

  5. Dane do przelewu niezbędne do podania przy wykonywaniu przelewów krajowych to: nazwa odbiorcy przelewu, jego numer rachunku bankowego, tytuł oraz kwota przelewu.

Publikacja zawiera linki afiliacyjne.

Komentarze

Potwierdź że nie jesteś robotem!
Dziękujemy za zadanie pytania!
Nasi Redaktorzy odpowiedzą tak szybko jak to możliwe a informację o udzieleniu odpowiedzi prześlemy na podany adres e-mail .
Coś poszło nie tak. Prosimy spróbować ponownie później.
Mariusz
01.01.2024
Chciałbym otrzymywać wynagrodzenie za pracę na konto revolut. Pracuje w Polsce w swerze budżetowej i czy mój pracodawca może przelewać mi wypłatę na konto revolut?
Justyna Redzik
Redaktor
Panie Mariuszu, jeśli pracodawca wyrazi zgodę na takie rozwiązanie, to jak najbardziej jest to możliwe.

Poradniki