"Globalne marże rafineryjne osiągnęły w listopadzie wieloletnie maksima z powodu sankcji nałożonych na Rosję, przestojów w rafineriach i prac utrzymaniowych, według danych LSEG i analityków, a niektórzy uważają, że bez budowy nowych zakładów w świecie Zachodu poprawa jest mało prawdopodobna.
Silna rentowność przerobu ropy daje wytchnienie sektorowi, który spodziewał się słabszego roku 2025. Zamknięcia mniej efektywnych rafinerii w Stanach Zjednoczonych i Europie ograniczyły podaż paliw, zwłaszcza paliw transportowych takich jak olej napędowy i benzyna, wspierając wyższe marże w pozostałych działających zakładach. Ta sytuacja stworzyła ciaśniejszy rynek produktów, wywierając presję wzrostową na zyski rafinerii w regionie.
Importy oleju napędowego do Europy sięgają rekordowych poziomów, gdy kontynent przygotowuje się do zimy i dostosowuje do sankcji na rosyjskie produkty naftowe. Sankcje Unii Europejskiej zasadniczo zmieniły szlaki handlowe, zmuszając region do sprowadzania diesla z bardziej odległych źródeł, takich jak Stany Zjednoczone, Bliski Wschód i Azja. Oczekuje się, że ta zmiana utrzyma zmienność cen, ponieważ rynki nadal dostosowują się do nowych realiów podaży.
Prace konserwacyjne w rafineriach w Stanach Zjednoczonych są znaczne, a planowane wyłączenia ograniczają produkcję paliw na Wybrzeżu Zatoki Meksykańskiej i na Środkowym Zachodzie. Ten intensywny sezon remontowy, częściowo będący skutkiem odroczeń z okresu pandemii, zmniejszył zdolność przerobu ropy i przyczynił się do uszczuplenia zapasów produktów. Analitycy zauważają, że amerykańskie rafinerie mogą potrzebować kilku kolejnych sezonów remontowych, aby nadrobić zaległe prace".
IV kwartał dla Grupy Orlen statystycznie jest najlepszy - potwierdzeniem czego są powyższe dane.