ZPC Otmuchów SA zanotowały w 2013 roku przychody ze sprzedaży w wysokości 193,35 mln zł w porównaniu z 215,87 mln zł rok wcześniej. Zysk netto z działalności kontynuowanej wyniósł 5,48 mln zł (6,21 mln zł w 2012 r.).
Powiązane tematy:
ZPC Mieszko poprawia wyniki i zwiększa udziały rynkowe
Grupa Colian poprawiła sprzedaż o niemal 30 proc. dzięki przejęciu Solidarności
Prezes ZPC Otmuchów: Udział eksportu w obrotach będzie rósł
Największe transfery w zarządach firm spożywczych w Polsce 2013/2014
Jak podała spółka w komunikacie, w roku 2013 przychody ZPC Otmuchów SA. były niższe niż w roku ubiegłym o ponad 10 proc.. Głównym powodem spadku przychodów rok do roku była rezygnacja z kontraktów o niższej rentowności oraz spadek sprzedaży w segmentach wyrobów śniadaniowych, słodyczy oraz słonych przekąsek. Koszty sprzedaży uległy obniżeniu o 11,85 proc., czyli w większym stopni niż wynosił spadek sprzedaży. Mniejszy
poziom przychodów operacyjnych wynikał z mniejszej dywidendy od jednostek powiązanych. Wzrost pozostałych kosztów operacyjnych związany był ze zwiększeniem odpisów aktualizujących wartość aktywów głównie zapasów, których wykorzystanie do produkcji jest mało prawdopodobne. Przychody finansowe uległy obniżeniu w związku z mniejszymi wpływami związanymi z dodatnimi różnicami kursowymi. Koszty finansowe uległy znacznemu obniżeniu poprzez ograniczenie zadłużenia, mniejsze wykorzystanie kredytu obrotowego oraz niższe koszty leasingu finansowego.
- Miniony rok był okresem wyzwań i funkcjonowania w trudnym otoczeniu rynkowym. Jako Grupa wykorzystaliśmy ten czas na wzmocnienie swojej pozycji na rynku i przeprowadzenie niezbędnych zmian. Przeprowadziliśmy optymalizację i restrukturyzację niektórych obszarów naszej działalności. Trud włożony przez pracowników i Zarząd Grupy przełożył się na wzmocnienie naszej pozycji rynkowej i pozwoli nam na powrót na długoterminową ścieżkę wzrostu. Krótkoterminowe koszty jakie ponieśliśmy są niewspółmiernie mniejsze od korzyści jakie Grupa odniesie, w najbliższych kwartałach i latach, dzięki wdrożonym zmianom - wskazał Mariusz Popek, prezes zarządu spółki.
Jak dodał, rok 2013 był bardzo trudny dla wszystkich spółek z naszej branży. Wzrost cen podstawowych surowców do produkcji słodyczy, głównie masła kakaowego i ziarna sezamowego które są wykorzystywane do produkcji mleczka, czekoladek i chałwy istotnie podniósł koszty produkcji. Ponadto rosnący udział placówek handlu nowoczesnego sprawił, że część naszych produktów musiała zostać przystosowana do najnowszych formatów sprzedaży - powiedział Mariusz Popek.
Zaznaczył, że obserwowane w ostatnich latach, na rynku handlu detalicznego, zmiany pokazują postępującą marginalizację tzw. handlu tradycyjnego i dynamiczny rozwój nowoczesnych kanałów sprzedaży. Tempo tych zmian nie pozwoliło na realizację wcześniej zaplanowanego wzrostu przychodów. Mowa tu głównie o produktach spółki PWC Odra. Obecnie nasze działania zostały ukierunkowane na zmianę portfolio produktowego i dostosowanie go do nowoczesnych kanałów sprzedaży, w których od lat budujemy swoje kompetencje. Na bieżąco podążamy za nowymi trendami rynkowymi jakie zachodzą na rynku spożywczym w Polsce i za granicą, zwłaszcza na rynku słodyczy. Jesteśmy przekonani, że systematyczne podnoszenie jakości i innowacyjności produktów umocni nasza pozycję rynkową i poprawi udziały rynkowe we wszystkich oferowanych segmentach produktowych - podsumował prezes Otmuchowa.