W MRiRW debatowano o tym, jak udrożnić eksport zboża z Ukrainy.
Oceniono, że zdolność przeładunkowa polskich portów wynosi w tym roku 12,6 mln ton zbóż. W komunikacie dodano, że aby ją wykorzystać analizowane są wszelkie możliwości zwiększenia zdolności transportowych i przeładunkowych.
Wiceminister rolnictwa Janusz Kowalski odpowiadając na pismo KRiR przyznał, że po agresji Rosji na Ukrainę odnotowano wzrost przewozu produktów rolnych, głównie zbóż, przez polską granicę. Wyjaśnił, że wynika to z ograniczenia wywozu tych produktów z Ukrainy przez porty Morza Czarnego.
"Odnosząc się do postulatu wstrzymania importu zbóż i rzepaku z Ukrainy informuję, że wprowadzenie takiego zakazu nie jest możliwe ze względu na obowiązujące umowy międzynarodowe zarówno pomiędzy Unią Europejską i Ukrainą, jak i zasady Światowej Organizacji Handlu. W obecnej sytuacji jednym z istotnych działań jest intensyfikacja wywozu produktów rolnych poza granice Polski zarówno do krajów UE charakteryzujących się ich deficytem, jak i do krajów trzecich uzależnionych od importu" - wskazał wiceminister Kowalski.
Usługi w zakresie towarów agro są jednym z priorytetów Grupy Kapitałowej OT Logistics, która poprzez liczne inwestycje konsekwentnie zwiększa swoje kompetencje zakresie ich przeładunków i transportu.
OT Port Gdynia został odpowiednio przystosowany do rosnących wymagań rynku dotyczących handlu produktami paszowymi oraz zbożami. W porcie powstał nowy magazyn namiotowy o łącznej nominalnej pojemności 15 000 ton przy składowaniu zbóż lub 20 000 ton dla śruty. Magazyny znajdujące się na terenie portu zostały certyfikowane i funkcjonują w reżimie wymagań standardów GMP+ (Standard Dobrych Praktyk Wytwarzania i Transportu Pasz). Terminal umożliwia rozładunek specjalistycznych wagonów zbożowych poprzez zrzut grawitacyjny w obszar torowiska. Dodatkowo nabrzeża oraz powierzchnie magazynowe zostały zreorganizowane. Obecnie głębokowodne Nabrzeże Rumuńskie jest przeznaczone głównie do eksportu zbóż, natomiast Nabrzeże Polskie jest wyspecjalizowane w obsłudze importowanych śrut sojowych, popularnych w branży drobiarskiej.
W OT Port Świnoujście uruchomiono nowy elewator zbożowy, który pomieści blisko 80 000 ton zboża. Grupa Kapitałowa OT Logistics dysponuje także nowoczesnymi wagonami typu Tagnpps, dających możliwość załadunku składu całopociągowego.
„Wierzymy, że dzięki tym wszystkim przedsięwzięciom w ramach Grupy Kapitałowej OT Logistics uczestnicy rynku produkcji, handlu i dystrybucji towarów rolnych i spożywczych zyskają lepszą ofertę w zakresie obsługi w naszych portach – podkreśla Andrzej Staliński, Dyrektor Segmentu Agro OT Logistics S.A. – „Poczynione inwestycje to efekt wdrażania ambitnej strategii rozbudowy usług w obszarze przeładunków towarów agro w oparciu o własne aktywa. Pretendujemy do miana regionalnego lidera w tym zakresie ” – zauważa.