Wynika , że Marszałek ma małe szanse na wygranie sporu o nałożeniu dodatkowej opłaty 61,2 mln za rok 2016 .
W podobnym stanie prawnym spory były rozstrzygane na korzyść spółki. Stan prawny wygląda tak , że Mobruk miał decyzję bezterminową, którą uznaje za ważną a którą Marszałk dwa razy zmieniał raz z terminem zakończenia użytkowania do 2012 a drugi raz z terminem zakończenia użytkowania do 2022 r. Mobruk natomiast informował w raporcie z dnia 20.03.2019, dotyczącym całkowitego zapełnienia ostatniej kwatery Składowiska Odpadów Przemysłowych zlokalizowanego w Wałbrzychu przy ul. Górniczej 1, o zakończeni składowania odpadów na przedmiotowym składowisku oraz skierowaniu przez Emitenta w dniu 20 marca 2019 r. do Urzędu Marszałkowskiego wniosku o wydanie zgody na zamknięcie ostatniej kwatery składowiska.
Raport roczny
file:///C:/Users/awian/AppData/Local/Temp/39131492_SZzD_GK_MBR_2020_28042021.pdf
Str 32 raportu rocznego 2020
12. Wskazanie istotnych postępowań toczących się przed sądem, organem właściwym dla postępowania arbitrażowego lub organem administracji publicznej, dotyczących zobowiązań oraz wierzytelności emitenta lub jego jednostki zależnej.
I.Zawiadomieniem z dnia 2 grudnia 2019 r. Marszałek Województwa Dolnośląskiego poinformował Emitenta o wszczęciu postępowania w sprawie wymierzenia opłaty w wysokości stanowiącej różnicę pomiędzy opłatą należną a wynikającą z wykazu za składowanie odpadów w 2015 r. na terenie składowiska odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne z wydzieloną kwaterą do składowania odpadów niebezpiecznych zawierających azbest przy ul. Górniczej 1 w Wałbrzychu (znak: DOW-S-I.7253.105.2019.AH). W sprawie Kancelaria przygotowała stanowisko, które zostało samodzielnie złożone przez Spółkę, w odpowiedzi na które Marszałek Województwa Dolnośląskiego zajął stanowisko w piśmie z dnia 31 grudnia 2019 r. wraz z jednoczesnym wyznaczeniem nowych terminów na przedłożenie przez Spółkę wskazanych w ww. piśmie dokumentów. Kancelaria pismem z dnia 26 czerwca 2020 r. zwróciła się do Marszałka o przedłużenie terminu na zajęcie stanowiska do dnia 10 lipca 2020 r. W dniu 29 czerwca 2020 r. Marszałek Województwa Dolnośląskiego wydał decyzję (znak: DOW-S-I.7253.105.2019.AH) o wymierzeniu opłaty podwyższonej w wysokości 17.642.176,00 zł. Ww. decyzja została zaskarżona odwołaniem z dnia 16 lipca 2020 r.(znak SKO-4133/27/20) uchyliło ww. decyzję i przekazało sprawę do ponownego rozpatrzenia Organowi I instancji. Decyzją z dnia 15 stycznia 2021 r. (znak: DOW-S-I.7253.105.2019.AH) Marszałek Województwa Dolnośląskiego orzekł o wymierzeniu Spółce opłaty podwyższonej w wysokości 18.969.576,00zł. Kancelaria złożyła odwołanie od ww. decyzji. W odwołaniu zostały przedstawione argumenty nie tylko merytoryczne (tj. dotyczące braku zasadności wymierzenia przedmiotowej opłaty podwyższonej), ale również zostały wytknięte uchybienia proceduralne –które również mogą doprowadzić do uchylenia ww. decyzji Marszałka Województwa Dolnośląskiego. W szczególności należy wskazać na wadliwości w zakresie sposobu prowadzenia postępowania przez Marszałka Województwa Dolnośląskiego, polegającą na swoiście przedwczesnym przystąpieniu do ponownego rozpatrzenia sprawy (tj. przed uprawomocnieniem się decyzji Samorządowego Kolegium Odwoławczego we Wrocławiu z dnia 13 października 2020 roku), jak również nieprawidłowości odnoszące się do wybiórczego przeprowadzenia postępowania dowodowego (m.in. pominięciem stanowiska Spółki), które doprowadziło do niewłaściwego wymierzenia opłaty podwyższonej. Sprawa ta będzie więc przedmiotem kompleksowej weryfikacji przez Samorządowe Kolegium Odwoławcze we Wrocławiu. Przypomnieć trzeba, iż swoiście analogiczna do wyżej wskazanej sprawa była już procedowana. Decyzją z dnia 15 lipca 2016 r. (znak: DOW-S-I.7253.11.2015.PŁ.NK) Marszałek Województwa Dolnośląskiego wymierzył Spółce opłatę w wysokości 6.084.016,00 zł za rok 2013. Po wniesieniu przez Spółkę odwołania, w którym wskazano (podobnie jak będzie to miało miejsce na gruncie omawianej sprawy) szereg naruszeń przepisów prawa, Samorządowe Kolegium Odwoławcze we Wrocławiu decyzją z dnia 8 września 2016 roku uchyliło w całości zaskarżoną decyzję i przekazało sprawę do ponownego rozpatrzenia Marszałkowi Województwa Dolnośląskiego. Marszałek Województwa Dolnośląskiego ponownie decyzją z dnia 30listopada 2016 roku (znak DOW-S-I.7253.11.2015.NK) wymierzył Spółce opłatę podwyższoną, niemniej w wyniku kolejnego odwołania (tj. od decyzji z dnia 30 listopada 2016 roku) Samorządowe Kolegium Odwoławcze we Wrocławiu decyzją z dnia 28 marca 2017 roku uchyliło ww. decyzję Marszałka Województwa Dolnośląskiego i zmieniło wysokość opłaty na kwotę 807,00 zł (decyzja ostateczna i prawomocna).
II. Wobec Spółki Mo-BRUK trwają postepowania administracyjne za rzekome naruszenia w gospodarce odpadami w II instancji. Wymierzone kary za uchybienia w prowadzonej działalności w łącznej kwocie 26 tys.zł w przypadku uprawomocnienia się mogą spowodować negatywne skutki dla Spółki przewidziane innymi przepisami prawa. W ocenie Zarządu powyższe kary zostały nałożone bezpodstawnie z tych też względów trwa postępowanie odwoławcze.