DCT Gdańsk będzie przyjmował największe kontenerowce
wnp.pl (PS) - 14-03-2011 11:35
Duński armator Maersk Line, operator największej w świecie floty pojemnikowców, włączy do eksploatacji od maja na linii łączącej Daleki Wschód z Europą Północną (AE10) w cotygodniowych zawinięciach do terminalu DCT Gdańsk jedne z największych statków wożących kontenery, o ładowności ponad 13 tysięcy TEU - informuje miesięcznik „Nasze Morze”.
Dotychczas największe zawijające do portu polskiego kontenerowce charakteryzują się ładownością nieco ponad 8000 TEU.
Do końca tego półrocza w przewozach AE10 pływać będzie wkrótce jednocześnie 11 statków, w tym osiem po ok. 15500 TEU oraz trzy po 13092 TEU ładowności. Tym samym serwis AE10, z zawinięciem do Gdańska, będzie miał najwyższą średnią pojemność „tygodniową” ze wszystkich morskich serwisów kontenerowych świata - 14880 TEU. Drugi w takim rankingu serwis - MSC Silk - legitymuje się średniotygodniową pojemnością wynoszącą nieco poniżej 14000 TEU.
Można więc zaryzykować stwierdzenie, pisze specjalistyczny miesięcznik, że serwis AE10 z zawinięciem do Gdańska stał się obecnie flagowym dla Maersk Line na trasie Europa - Daleki Wschód. A skoro tak, to zdaniem niektórych obserwatorów całkiem realne wydać się może wprowadzenie w przyszłości (w 2013 r.) do eksploatacji najnowszych, niedawno dopiero zamówionych pojemnikowców klasy Triple E ("3E") Maersk'a, które będą mieć ładowność po 18 tys. TEU.
Jak pisaliśmy wcześniej, terminal DCT Gdańsk staje się zarazem hubem nad Morzem Bałtyckim, tj. portem bez pośrednich zawinięć, z którego transportuje się towary do innych portów lub koleją do innych krajów.
Przypomnijmy, że TEU to ekwiwalent kontenera 20-stopowego.