27-03-2023
Zgodnie z informacjami resortu rolnictwa i rozwoju wsi w Polsce jest w magazynach ponad 2,5 miliona ton zboża. W dużej mierze jest to efekt niekontrolowanego importu z Ukrainy. Pojawia się okazja na eksport pszenicy. Maroko zamierza kupić 1,5 miliona ton w ciągu dwóch miesięcy.
Rząd Maroka przekazał, że w okresie najbliższych dwóch miesięcy zamierza kupić około 1,5 miliona ton pszenicy konsumpcyjnej. Zainteresowany jest dostawami z państw Unii Europejskiej oraz z Ukrainy. W przypadku dostaw z portów czarnomorskich problemem jest jednak brak terminowości oraz nie zawsze wysoka jakość przechowywanego w spichlerzach zboża.
Ubiegłoroczne zbiory w Maroku były bardzo niskie ze względu na utrzymującą się przez wiele miesięcy suszę. Stąd konieczny okazał się import na potrzeby zaopatrzenia rynku wewnętrznego. W sezonie 2022/23 rząd zmuszony będzie przeznaczyć na ten cel ponad 1,7 miliarda dolarów podczas gdy rok wcześniej to było tylko 840 milionów dolarów.
Zgodnie z przyjętymi rozwiązaniami wszyscy importerzy, którzy do końca marca tego roku, przedstawią władzom podpisane kontrakty na dostawy zboża, mogą liczyć na dofinansowanie. Wielkość dofinansowania będzie wynikała z wartości umowy.
Kilka dni temu Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi poinformowało, że w polskich magazynach w połowie marca było zgromadzonych ponad 2,5 miliona ton zboża, z czego część to była ukraińska pszenica.
Warto więc w trybie ekspresowym podjąć rozmowy i spróbować sprzedać jak najwięcej zboża do Afryki. Wydaje się celowe, aby wykorzystać środki unijne, które zostały przyznane Polsce przez Komisję Europejską. Możliwe jest nawet pokrycie kosztów transportu morskiego tylko po to, żeby polscy rolnicy mogli sprzedać ubiegłoroczne plony.
OT Port Gdynia, uniwersalny terminal portowy należący do Grupy OT Logistics, zwiększył potencjał przeładunkowy dzięki zakupowi Shiploadera, maszyny umożliwiającej załadunek statków szybszy o 50 proc. w stosunku do obecnie stosowanej technologii. Shiploader, to strategiczna inwestycja OT Port Gdynia, dzięki której roczny potencjał przeładunków masowych, drobnicowych i agro wzrośnie do 4,7 mln ton.