http://www.panmedia.home.pl/serwisy/1613-gddkia/2009/2009-03/pliki/20090330_parkiet_01.pdf
Tytu³: PARKIET
Data: 30.03.2009
Z Emilem W¹saczem, prezesem Stalexportu Autostrady, o najbli¿szych planach rozmawia Adam Roguski
W kwietniu kolejny drogowy przetarg
Czy akcjonariusze Stalexportu Autostrady maj¹ powody do niepokoju o przysz³ooeæ firmy po tym, jak niepowodzeniem zakoñczy
³y siê wszystkie trzy przetargi, w których ostatnio bra³a udzia³?
To oczywiste, ¿e akcje naszego przedsiêbiorstwa powinno siê traktowaæ jako inwestycjê d³ugoterminow¹. Kondycja finansowa Stalexportu
Autostrady jest bardzo dobra, na koniec zesz³ego roku mielioemy zgromadzonych na krótkoterminowych lokatach bankowych ponad
100 mln z³. Mamy wiêc warunki, by spokojnie przetrwaæ kryzys, mamy te¿ z czego finansowaæ dalszy rozwój.
Kryzys nie dotyczy nas w takim stopniu, jak na przyk³ad przedsiêbiorstwa produkcyjne. Zarabiamy na zarz¹dzaniu odcinkiem autostrady
A4 Kraków - Katowice. Zauwa¿ylioemy co prawda spadek liczby przeje¿d¿aj¹cych t¹ tras¹ samochodów ciê¿arowych, ale nie jest to
jakaoe dramatyczna zni¿ka.
Poza tym, przetarg na dostosowanie odcinka A4 Wroc³aw - Sooenica do standardów p³atnej autostrady zosta³ przez Generaln¹ Dyrekcjê
Dróg Krajowych i Autostrad powtórzony. Z³o¿ylioemy zg³oszenie prekwalifikacyjne, przeszlioemy wstêpny etap i na pocz¹tku przysz³ego
miesi¹ca sk³adamy ofertê.
Jaka jest szacunkowa wartooeæ tego przetargu i ilu mo¿ecie mieæ konkurentów?
Szacujemy j¹ na oko³o 300 mln z³. Liczymy siê z tym, ¿e ofert bêdzie kilka.
W jakich jeszcze projektach czy przetargach ma zamiar w najbli¿szym czasie wzi¹æ udzia³ Stalexport Autostrady?
Chcemy startowaæ w planowanym na ten rok przetargu na budowê systemu elektronicznego poboru op³at dla pojazdów ciê¿arowych
- w sumie dotyczy to oko³o 4 tys. kilometrów dróg ekspresowych i autostrad. Zgodnie z nowelizacj¹ ustawy, system powinien powstaæ
do 2011 roku, jednak przepisy i harmonogramy maj¹ to do siebie, ¿e mog¹ zostaæ zmienione (oemiech).
Nie wiadomo te¿, czy wybór padnie w³aoenie na system, oferowany przez naszego strategicznego udzia³owca, w³osk¹ grupê Atlantia.
Nadal jesteoemy zainteresowani przetargami na budowê i nastêpnie zarz¹dzanie odcinkami autostrad, jednak na innych warunkach ni¿
to by³o w przypadku odcinka A2 Stryków - Konotopa.
Pod koniec lutego bez rozstrzygniêcia zakoñczy³y siê negocjacje z GDDKiA w sprawie tego szacowanego na kilka miliardów
z³otych kontraktu - równoleg³e rozmowy urz¹d toczy³ tak¿e z drugim konsorcjum. Dlaczego tak siê sta³o, mimo kilku miesiêcy
negocjacji?
Uznalioemy, razem z naszym strategicznym akcjonariuszem, ¿e nie mo¿emy zaanga¿owaæ siê w tê inwestycjê na zasadach, jakie by³y
nam proponowane. Chocia¿ nie by³ to przetarg publiczny, nosi³ takie znamiona - czyli okreoelone przez rz¹d warunki nie mog³y zostaæ
zmienione. Tymczasem zosta³y one sformu³owane w zupe³nie innej rzeczywistooeci makroekonomicznej - w obliczu oewiatowego kryzysu
na rynkach finansowych sta³y siê niemo¿liwe do zaakceptowania. Ocenilioemy, ¿e nie tylko nie mielioemy gwarancji uzyskania odpowiedniej
stopy zwrotu, ale ryzyko pora¿ki by³o zdecydowanie wy¿sze ni¿ szansa na sukces projektu.
A co z ekspansj¹ zagraniczn¹? Interesuje Was g³ównie Ukraina...
W czasie kryzysu realizacja planów nie jest ³atwa, trzeba zachowaæ ostro¿nooeæ. Ukraina jest szczególnie trudnym rynkiem z powodu
niestabilnej sytuacji politycznej, ale równoczeoenie obiecuj¹cym, w zwi¹zku z inwestycjami, jakie ten kraj musi poczyniæ jako wspó³organizator
mistrzostw pi³karskich Euro 2012.
Do koñca roku podejmiemy decyzjê, czy wchodziæ na tamten rynek. Interesuje nas zarz¹dzanie drogami bardziej, ni¿ ich budowa, wiêc
dzia³alibyoemy w konsorcjum z partnerem z Polski.
Kiedy Wasza firma zale¿na, zarz¹dzaj¹ca odcinkiem A4 Kraków - Katowice, bêdzie mog³a p³aciæ dywidendê?
Dopiero za kilka lat. Priorytetem s¹ remonty, które zakoñcz¹ siê w tym roku. Potem trzeba bêdzie sp³aciæ kredyty.
A jak¹ politykê dywidendow¹, w zwi¹zku z zakoñczon¹ kilkuletni¹ restrukturyzacj¹, bêdzie prowadziæ Stalexport Autostrady?
Najwa¿niejsze s¹ inwestycje, a one w naszym przypadku s¹ bardzo kapita³och³onne.
Dziêkujê za rozmowê.