SII apeluje do MF o zmianę przepisów o przymusowym wykupiePAP - Biznes
8 mar 2019, 11:44
8.03.2019, Warszawa (PAP) - Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych skierowało do Ministerstwa Finansów
petycję w sprawie zmiany przepisów dotyczących przymusowego wykupu akcji w spółkach publicznych - podało SII w komunikacie prasowym. Zdaniem Stowarzyszenia obecne regulacje nie chronią w sposób należyty akcjonariuszy mniejszościowych."
Przepisy te dopuszczają bowiem wyciśnięcie akcjonariuszy mniejszościowych ze spółki publicznej wbrew ich woli, nierzadko po cenie bardzo istotnie odbiegającej od godziwej" - napisano.W ocenie SII przepisy ustawy o ofercie, dotyczące przymusowego wykupu nie spełniają konstytucyjnego standardu ochrony własności i są dla akcjonariuszy mniejszościowych krzywdzące."
Zgodnie z orzecznictwem Trybunału Konstytucyjnego wywłaszczenie jest możliwe jedynie za słusznym odszkodowaniem. Tymczasem w zdecydowanej większości przypadków cena po jakiej dochodzi do przymusowego wykupu jest istotnie zaniżona w stosunku do rzeczywistej wartości spółki w przeliczeniu na jedną akcję. Z tych też względów SII zaapelowało do Minister Finansów - Pani Teresy Czerwińskiej o podjęcie inicjatywy legislacyjnej celem zmiany rzeczonych przepisów i zwiększenia poziomu ochrony akcjonariuszy mniejszościowych" - podało SII.Stowarzyszenie zwraca też uwagę, że obowiązujące obecnie regulacje nie gwarantują "wywłaszczanym" akcjonariuszom prawa do sądu."Tymczasem w ocenie SII ustawodawca zobowiązany jest zapewnić akcjonariuszom pozbawianym własności akcji nie tylko sądową możliwość weryfikacji ceny po jakiej dochodzi do przymusowego wykupu, ale także merytorycznej oceny zasadności jego przeprowadzenia" - napisano.
Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych zaapelowało do minister finansów o zmianę przepisów ustawy o ofercie dotyczących przymusowego wykupu akcji, tak by przymusowy wykup możliwy był wyłącznie po spełnieniu kilku kluczowych warunków, w tym: (a) po podjęciu przez walne zgromadzenie uchwały w sprawie przeprowadzenia przymusowego wykupu, (b) po przeprowadzeniu przymusowego wykupu po cenie odkupu akcji nie niższej niż wynikająca z przepisów art. 77 ust. 1 - 3 Ustawy o ofercie oraz nie niższej od wartości przypadających na akcję aktywów netto, wykazanych w sprawozdaniu finansowym za ostatni rok obrotowy, a w przypadkach, gdy przymusowy wykup jest przeprowadzany w okresie krótszym niż 5 lat od wprowadzenia akcji do zorganizowanego sytemu obrotu - także nie niższej od ceny kursu akcji z dnia ich debiutu na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie lub na rynku NewConnect, przy jednoczesnym zagwarantowaniu możliwości sądowej kontroli celowości przymusowego wyciśnięcia akcjonariuszy mniejszościowych oraz ceny wykupu akcji."Do Stowarzyszenia trafia bardzo wiele zastrzeżeń ze strony akcjonariuszy mniejszościowych odnośnie obecnie obowiązujących regulacji. Podzielamy ich opinie, że przepisy dotyczące przymusowego wykupu są dla nich krzywdzące. Dostrzegając problem zaproponowaliśmy zmiany, które w sposób harmonijny wpisują się w ujęte w projekcie Strategii Rozwoju Rynku Kapitałowego zapowiedzi zwiększenia ochrony uczestników rynku kapitałowego. Mamy w związku z tym nadzieję, że Ministerstwo Finansów z należytą uwagą przyjrzy się poruszonemu problemowi i podejmie właściwą inicjatywę legislacyjną celem wprowadzenia zmian w przepisach o przymusowym wykupie w spółkach publicznych" - powiedział, cytowany w komunikacie prasowym, Piotr Cieślak, wiceprezes SII. (PAP Biznes)
Panowie przez lata rżeliście gałąź na której siedzieliście, a dopiero teraz piszecie petycję!!!!Gdzie byliście, gdy "Reprezentanci "DOBREJ ZMIANY" przez 3 lata nie potrafili uchylić wprowadzonych wcześniej przepisów np. art. 308 (wartość nominalna 1A 1 gr. ), 358 (skup akcji własnych za pieniądze spółki) i następne oraz 585 KSH, które zostały wykorzystane przez specjalistów od inżynierii finansowej i ich wychowanków reprezentantów Skarbu Państwa do zamiany rynku finansowego w KASYNO. Nasza GPW została zamieniona w miejsce produkcji akcji oraz pralnię cudzych (pieniędzy obywateli)."Spytajcie się ich dlaczego utrzymali te przepisy, zamiast natychmiast je wycofać. Odpowiem wam dlaczego tak robią słowami ich doradcy - cyt. "Jaki masz interes, aby wprowadzić te zmiany?? Co z tego będziesz miał!!!" Oni nie mieli interesu, aby to zrobić ponieważ doskonale wiedzą jak z tych przepisów korzystać. Byliście ślepi i głusi na proste propozycje zmiany przepisów. Nie widzieliście, że w przypadku art. 358 i następne te przepisy są martwe w przypadku spółek NIEPUBLICZNYCH, a w przypadku spółek PUBLICZNYCH zostały wykorzystane do nieformalnego przejmowania (delistingu). Do tego procesu bardzo skutecznie służył przepisy podatku BELKI oraz 2 letnie okresu wynikające z przepisów o obrocie dot. informowania o przekroczeniu progów w kapitale zakładowym. Zamiast kombinować jak koń pod górkę wystarczy w art. 358 KSH wprowadzić zapis, że skup akcji w przypadku spółek PUBLICZNYCH odbywa się zgodnie z przepisami ustawy o obrocie, czyli za pieniądze akcjonariuszy - inwestorów i cała ta konstrukcja wprowadzona naście lat wstecz stanie się konstrukcją MARTWĄ, tak jak to jest w przypadku spółek NIEPUBLICZNYCH.Powołujecie się na orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego zamiast do KSH wprowadzić krótki przepis dot. wejścia w życie zaskarżonych przez akcjonariusza uchwał Walnych Zgromadzeń."
Uchwały Walnego Zgromadzenia zaskarżone przez akcjonariusza wchodzą w życie po ostatecznej i prawomocnej decyzji Sądu"
Natychmiast wszyscy zainteresowani zostaną zmuszeni do zastanowienia się, czy lepiej czekać 2-3 lata na rozstrzygnięcie sprawy przez Sąd Gospodarczy tak jak to ma miejsce w chwili obecnej, czy lepiej działać w interesie wszystkich zainteresowanych, np. w sprawach poprawy skuteczności działania wymiaru sprawiedliwości i skrócenia postępowań sądowych.