„Nowelizacja zakłada, że gmina, w której liczba mieszkańców jest większa niż 100 tys., oraz podmiot, któremu ta gmina zleciła lub powierzyła wykonywanie przewozów pasażerskich od 1 stycznia 2026 r. nabywają na podstawie umowy sprzedaży, leasingu, najmu lub dzierżawy z opcją zakupu wyłącznie autobusy zeroemisyjne służące do wykonywania takich przewozów na obszarze tej gminy. Nie dotyczy to transportu poza granice tych miast, ani w sytuacji gdy usługi transportu realizowane są na rzecz gminy o liczbie mieszkańców mniejszej niż 100 tys.
Zgodnie z nowelizacją jednostki samorządu terytorialnego (JST), z wyłączeniem gmin i powiatów, których liczba mieszkańców nie przekracza 50 tys. mają zapewnić, aby udział pojazdów elektrycznych we flocie użytkowanych pojazdów samochodowych wynosił co najmniej 22% liczby użytkowanych pojazdów od 2025 r.
Ponadto JST zobowiązane do zakupu autobusów elektrycznych i wodorowych zostaną zwolnione z obowiązku opracowywania analizy kosztów i korzyści związanych z wykorzystaniem, przy świadczeniu usług komunikacji miejskiej, autobusów zeroemisyjnych oraz innych środków transportu.„