Oto kilka mniej oczywistych lub "ukrytych" faktów na jej temat, opartych na dostępnych informacjach publicznych (w tym raportach finansowych i komunikatach z 2025 r.):
Rodzinny charakter zarządzania
Spółka jest silnie związana z rodziną Żyznowskich – Monika Żyznowska jest prezesem zarządu, a wcześniej kluczową rolę odgrywał Wiesław Żyznowski. W przeszłości w radzie nadzorczej zasiadała też żona założyciela. To typowy przykład firmy o rodzinnym rodowodzie, co nie zawsze jest eksponowane w komunikatach.
Pierwsza polska inwestycja przemysłowa w Tajlandii
Mercator jako pierwsza polska firma dokonała przemysłowej inwestycji w Tajlandii (zakup fabryki rękawic), co zapewniło dostęp do surowca (kauczuk naturalny). To mało znany fakt z historii spółki, podkreślający jej pionierski charakter na rynkach azjatyckich.
Dywersyfikacja w deweloperkę
Przez spółkę zależną Mercator Estates grupa rozwija działalność deweloperską (projekty mieszkaniowe w dużych miastach, m.in. rewitalizacja zabytkowych kamienic w Krakowie). W 2025 r. planowano inwestycje rzędu 150 mln zł w ten segment, co jest sposobem na dywersyfikację poza core businessem rękawic.
Uszkodzenie aktywów na Ukrainie przez atak
W październiku 2025 r. biuro i magazyn spółki zależnej w Kijowie zostały uszkodzone w wyniku rosyjskiego ataku rakietowego. Straty towarów oszacowano na ok. 1,8 mln zł – to wydarzenie geopolityczne, które bezpośrednio dotknęło spółkę, ale nie zawsze jest szeroko omawiane.
Poprawa wyników po trudnym okresie post-pandemicznym
Po boomie w pandemii (gigantyczne zyski w 2020-2021) spółka miała problemy ze stratami i niskimi marżami (m.in. przez konkurencję z Chin). W 2025 r. widać odbicie: w III kw. zysk netto ok. 4,7 mln zł (vs strata rok wcześniej), narastająco po 9 miesiącach ok. 25,8 mln zł zysku. Dodatkowo prowadzone są programy skupu akcji własnych (np. po 100 zł/szt.) jako forma dzielenia się zyskiem z akcjonariuszami.
Presja chińskiej konkurencji i fokus na ekologię
Rynek rękawic cierpi na nadpodaż z Chin i Malezji, co utrzymuje niskie ceny. Spółka stawia na innowacje proekologiczne (np. bardziej zrównoważone produkty) i wzrost sprzedaży w USA (ok. 37% przychodów w 2025 r.).