Branża budowlana chwali decyzje rządu o podniesieniu limitu waloryzacji kontraktów drogowych oraz objęcie nowymi zasadami już realizowanych kontraktów. Firmy apelują jednak o równe traktowanie umów kolejowych oraz możliwie najszybsze aneksowanie kontraktów.
Kwestie związane ze zmianą sposobu waloryzowania kontraktów były przez sektor budowlany podnoszone od dłuższego czasu. Dotychczasowe limity od samego początku były przez wiele firm uznawana za zbyt niskie, a potrzeba ich zmiany stała się paląca już w czasie pandemii koronawirusa. COVID-19 i wywołane przez niego zmiany cen wymusiły podniesienie limitów do 5%, ale i one okazały się szybko niewystarczające.
– Z dużym zadowoleniem przyjmujemy zmianę dotyczącą podniesienia limitu waloryzacji kontraktów drogowych do 10%. Temat ten podnosiliśmy przez wiele miesięcy, gdy na przełomie 2020 i 2021 roku nastąpił gwałtowny wzrost cen materiałów budowlanych oraz kosztów pracy. Wojna na Ukrainie i wywołane nią gwałtowny wzrost cen surowców i materiałów, przerwane łańcuchy dostaw i rekordowa inflacja w całej gospodarce tylko zaostrzyły ten problem. Cieszy fakt, iż nasze argumenty spotkały się ze zrozumieniem Ministerstwa Infrastruktury. Branży zależało na zwiększeniu limitów waloryzacyjnych we wszystkich obowiązujących dotychczas umowach, podpisanych z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad oraz PKP PLK. W podobnym tonie wypowiada się również PORR, którego przedstawiciel podkreśla, że podwyższenie limitu do 10% jest ruchem zdecydowanie idącym w dobrym kierunku. – Jeśli zostanie to odpowiednio wdrożone to będzie oznaczało, że racjonalne argumenty branży zostały wysłuchane przez rząd i stronę publiczną. To jest postęp w stosunku do sytuacji sprzed kilku lat i należy to docenić. Na pewno pozwoli to branży kontynuować realizacje rozpoczętych inwestycji. Przynajmniej w większości przypadków. Jest szansa, że okaże się to wystarczające, natomiast trudno to dziś przewidzieć ponieważ nie wiadomo jaki będzie dalszy rozwój wydarzeń na rynkach, w szczególności w odniesieniu do dostępności i cen surowców – wyjaśnia Jakub Chojnacki, wiceprezes PORR.
Kontrakty są waloryzowane ... limity waloryzacji zwi3kszono z 5% do 10%.
Pewnie to nie oddaje calego wzrostu kosztów no ale zawsze coś.