Forum Zakładanie firmy

Re: Kroczek po kroczku jak założyć firme od podstaw.

Zgłoś do moderatora
Odpowiedź na I pytanie juz znalazłem.
1. Idziesz do odpowiedniego wydziału Twojego urzedu miasta lub gminy (wraz z dowodem
osobistym). Tam zgłaszasz rozpoczecie działalnosci gospodarczej. Otrzymasz odpowiedni
druk, w którym podasz wszystkie swoje dane wraz z przedmiotem działalnosci (tzn. okreslasz
jaka działalnosc bedziesz prowadził − najlepiej wypisz wszystko co Ci przyjdzie do głowy,
unikniesz w ten sposób koniecznosci ewentualnych zmian w przyszłosci, gdy rozszerzysz
swoja działalnosc). Otrzymujesz stosowne zaswiadczenie o dokonaniu wpisu do ewidencji
działalnosci gospodarczej. Nie wiem jak to bedzie u Ciebie, w Krakowie takie zaswiadczenie
dostajesz obecnie "od reki". Opłata w Krakowie wynosi 150,0 zł (u Ciebie moze byc inna, jej
wysokosc ustalaja poszczególne samorzady).
2. Z ww. zaswiadczeniem zgłaszasz sie do Wojewódzkiego Urzedu Statystycznego w celu
otrzymania numeru REGON. Za tenze regon na razie urzad jeszcze nie pobiera opłat (pewnie
wkrótce zacznie).
3. Zrób sobie pieczatke. Najlepiej z nazwa firmy, imieniem, nazwiskiem, NIP −em i REGON
−em.
4. Zgłos sie do banku i otwórz rachunek firmowy (m.in. po to Ci ta pieczatka). Rachunek
posiadac musisz − taki jest wymóg m.in. urzedu skarbowego.
5. Kolejny krok − to własciwy dla Ciebie oddział ZUS − u. I znowu: wypełniasz podsuniete Ci
druki, na których w 3/4 tylko powielasz informacje o sobie (nip, pesel, regon, nr dowodu, itd.,
itp.) a w pozostałej 1/4 podajesz reszte: Twój adres domowy, Twój adres firmowy, Twój
rachunek bankowy, Twoje rodzaje ubezpieczen, itp. Zeby sprawe zagmatwac, uzywa sie tam
teraz tzw. "kodów", wiec lepiej od razu idz na informacje (powinna byc w kazdym oddziale
ZUS − u) i wypełniaj te papiery pod okiem i pod dyktando pani z tejze informacji...
6. I wreszcie: urzad skarbowy. Tam równiez na podsunietym Ci blankiecie zgłaszasz ze
rozpoczynasz działalnosc gospodarcza (zeby było smieszniej − urzad miasta /gminy/ − tj. ten
w którym w pierwszej kolejnosci zgłaszałes rozpoczecie działalnosci gospodarczej) wysyła
pozostałym urzedom taka informacje, co nie znaczy, ze dzieki temu jestes zwolniony od
"biegania" do nich i do zgłaszaniu tego faktu po raz wtóry kazdemu z osobna. No ale, gdybys
mógł wszystko załatwic w jednym miejscu − to masz pojecie, ilu urzedników okazałoby sie
niepotrzebnych? Jako lojalny obywatel nie chcesz sie przeciez przyczyniac do wzrostu
bezrobocia, prawda? Wiec − musisz biegac (to i tak dopiero rozgrzewka, prowadzac własna
firme wiele razy bedziesz brał udział w takich urzedowych sprintach lub maratonach).
7. Najlepiej od razu zgłos sie do jakiegos biura rachunkowego i zlec im prowadzenie
ksiegowosci. Jedna Twoja omyłka moze Cie sporo kosztowac − wiec lepiej nie ryzykuj. Z
powodu recesji i masowej "rzezi" małych firm − ceny usług w takich biurach bardzo spadły. Ja
za prowadzenie KPiR (około 120 − 140 dokumentów m−c) i wszelkich innych spraw
zwiazanych z "urzedowa" strona działalnosci − łacznie z przechowywaniem dokumentów −
płace obecnie (2003 r.) 150,0 zł miesiecznie w dosc dobrym biurze.
----Teks pochodzi z nieistniejącej już biuletynu obywatel.com