Forum Giełda +Dodaj wątek
Opublikowano przy kursie:  25,30 zł , zmiana od tamtej pory: -53,56%
Drugi sezon serialu „Wiedźmin” wyprodukowanego przez Netfliksa odniósł globalny sukces. W ciągu pierwszych pięciu tygodni od emisji nieprzerwanie utrzymywał się w światowym Top 3 Netfliksa, a przez pierwsze 28 dni od premiery widzowie spędzili na jego oglądaniu niemal 500 mln godzin. O tym z czym wiąże się praca nad serialową megaprodukcją opowiada Forbesowi Karol Żbikowski, prezes studia Platige Image, które z „Wiedźminem” związane jest od początku.

Forbes: Gdy serial zostanie dobrze przyjęty przez widzów, to drugi sezon otrzymuje większy budżet na produkcję. Czy odczuliście to, pracując nad ostatnim sezonem „Wiedźmina”?

Karol Żbikowski, CEO Platige Image: Myślę, że to bez dwóch zdań widać na ekranie. W drugim sezonie było więcej efektów specjalnych. Zaangażowano też więcej studiów do postprodukcji. Według mnie drugi sezon wizualnie jest doskonały.

Pytam, czy wystawiliście Netfliksowi wyższą fakturę?

(Śmiech) Nie zdradzamy tajemnic handlowych, ale można wyciągnąć wnioski z danych, które raportujemy jako spółka giełdowa. Powiększyliśmy też zespół zaangażowany w prace nad drugim sezonem, choć kluczowy personel był ten sam, co przy pierwszym sezonie. Wykorzystaliśmy doświadczenie, które nabyliśmy, pracując przy międzynarodowych produkcjach.

A jak poradziliście sobie z pandemią? Emisja sezonu została opóźniona o rok. To oznaczało, że spodziewane zlecenia od Netfliksa nie nadeszły.

Jak wiemy, pandemia opóźniła wszystko na świecie. Ale dla nas, jako dla firmy zajmującej się grafiką komputerową i efektami specjalnymi było to stosunkowo prostsze. Przeorganizowaliśmy pracę zespołów na inne zlecenia. Mogliśmy dalej działać dzięki pracy zdalnej.

A ludzie nie odeszli do innej pracy? Wiele się mówi o tym, że pandemia jeszcze bardziej otworzyła globalną konkurencję o pracowników. Zwłaszcza w branży IT, co obejmuje przecież specjalistów od grafiki komputerowej.

To rzeczywiście jest wyzwanie. Można powiedzieć, że świat ceni i podbiera pracowników z Polski. Ale to działa w dwie strony. My też możemy zatrudniać pracowników z zagranicy. Szukamy talentów na całym świecie. Już kilka procent naszego zespołu to są obcokrajowcy i ten udział będzie rósł.

Z kolei w zatrzymaniu talentów bardzo pomaga nam „Wiedźmin”. Było to widać podczas premiery drugiego sezonu, gdy wielu naszych pracowników opublikowało w mediach społecznościowych swoje nazwiska, które pojawiły się w napisach końcowych serialu. Duma rozpierała wiele osób pracujących przy „Wiedźminie”.


Czym się różni praca dla Netfliksa od tego, co Platige robił wcześniej?

Produkcja na potrzeby serialu takiego jak „Wiedźmin” jest skomplikowana i rozciągnięta w czasie. Mówimy o ośmiu godzinach materiału filmowego napakowanego efektami specjalnymi. To tyle, co 4-5 pełnometrażowych filmów fabularnych. Prace nad jednym sezonem trwają pół roku i, jak już wspomniałem, zaangażowane są w nie studia z całego świata. Ta praca musi być skoordynowana przez specjalistów Netfliksa, a dla nas oznacza to dużą presję czasową. Tempo oddawania gotowych materiałów stanowi wyzwanie.

Z punktu widzenia polskiego studia VFX, praca przy tak dużej produkcji oznacza ogromny zastrzyk know-how. Dało nam to impuls rozwojowy i popchnęło do przodu.

To znaczy?

Współpraca z Netfliksem to furtka do międzynarodowej rozpoznawalności. To znak jakości dla studia. Obecnie rozmawiamy z różnymi producentami, na temat współpracy przy kolejnych produkcjach, ale nie mogę jeszcze zdradzać szczegółów.

Na początku 2021 r. ogłosiliśmy strategię, która zakłada produkcję własnych gier komputerowych oraz filmów i seriali. Pracę w sektorze gamingowym już się toczą, a myślę, że do końca roku ogłosimy już pierwsze produkcje filmowe. Jesteśmy na etapie prezentacji naszych pomysłów większym studiom filmowym, sieciom telewizyjnym i streamerom.

Czyli nie ograniczacie ambicji tylko do pracy nad trzecim sezonem „Wiedźmina”?

Strategicznie opieramy naszą działalność na kilku filarach. Kompetencje Platige Image koncentrują się wokół zaawansowanej grafiki komputerowej, ale nasze usługi kierujemy do różnych segmentów rynku. Produkujemy efekty dla filmów, seriali i rynku reklamowego. Mamy też dział zajmujący się grafiką komputerową na potrzeby transmisji telewizyjnej.

Platige to również animacje na potrzeby gier komputerowych. Współpracujemy z wiodącymi firmami z tej branży. Już w trakcie pandemii ogłosiliśmy współpracę z firmą Activision nad serią Call of Duty, czyli jednym z najbardziej prestiżowych i znanych tytułów gamingowych na świecie. Ta współpraca rozwija się bardzo dobrze.
  • Forbes Autor: bialoczerwony1972
  • Re: Forbes Autor: ~fanpli
  • Re: Forbes Autor: ~Forbes
  • Re: Forbes Autor: ~Forbes
  • Re: Forbes Autor: ~fanpli
  • Re: Forbes Autor: ~Kibic
  • Re: Forbes Autor: bialoczerwony1972

Treści na Forum Bankier.pl (Forum) publikowane są przez użytkowników portalu i nie są autoryzowane przez Redakcję przed publikacją.

Bonnier Business (Polska) Sp.z o.o. nie ponosi odpowiedzialności za informacje publikowane na Forum, szczególnie fałszywe lub nierzetelne, które mogą wprowadzać w błąd w zakresie decyzji inwestycyjnych w myśl artykułów 12 i 15 Rozporządzenia MAR (market abuse regulation). Złamanie zakazu manipulacji jest zagrożone odpowiedzialnością karną.

Zamieszczanie na Forum propozycji konkretnych decyzji inwestycyjnych w odniesieniu do instrumentu finansowego może stanowić rekomendację w rozumieniu przepisów Rozporządzenia MAR. Sporządzanie i rozpowszechnianie rekomendacji bez zachowania wymogów prawnych podlega odpowiedzialności administracyjnej.

Przypominamy, że Forum stanowi platformę wymiany opinii. Każda informacja wpływająca na decyzje inwestycyjne pozyskana przez Forum, powinna być w interesie inwestora, zweryfikowana w innym źródle.

[x]
PLATIGE -2,08% 11,75 2025-10-03 16:49:03
Przejdź do strony za 5 Przejdź do strony »

Czy wiesz, że korzystasz z adblocka?
Reklamy nie są takie złe

To dzięki nim możemy udostępniać
Ci nasze treści.