I jeszcze tylko to:
Elementem niezbędnym do certyfikowania nowego systemu ETCS na nowej linii jest prawidłowe działanie GSM-R. Nastawnica wysyła informację do Radio Block Centre (RBC), a z niej informacja jest przekazywana do pociągu (poprzez centralę i maszty radiowe) – podkreślił Majerczak.
Nowy system łączności będzie działał inaczej niż dotychczasowy. – Obecnie mamy centralę główną i zapasową, która załącza się w przypadku awarii. W nowym rozwiązaniu obie centrale będą działały równolegle, dzieląc się obsługą ruchu sieciowego, a w przypadku awarii jednej z nich druga przejmie obsługę całości – wyjaśnił przedstawiciel zarządcy infrastruktury. Szkieletowa sieć światłowodowa obejmie ok. 15 tys. km linii, wyposażonych w ETCS poziomu 2 i skomunikowanych RBC – a dalej informacje będą przekazywane do pojazdów poprzez centralę NSS i budowane obecnie maszty radiowe. Wkrótce ma zostać uruchomiona eksploatacja obserwowana systemu na linii 9 w oparciu o nową centralę – aby zagwarantować płynność ruchu, PKP PLK chce równolegle aktualizować obecne oprogramowanie produkcji Kapsch i Nokii.