Polska branża gier mimo dużego szumu w pierwszym kwartale raportuje raczej poniżej oczekiwań.
Postanowiłem bliżej przyjrzeć się raportom spółek giełdowych. Pod uwagę wziąłem 2 spółki z głównego parkietu (CD Projekt i CIG) oraz 4 z NC (11 bit Studios, Bloober Team, The Farm 51 i Vivid Games). Co prawda jest na nich jeszcze kilka mniejszych podmiotów, ale są one raczej przedmiotem spekulacji niż realnych działań rynkowych.
CD Projekt, największa polska spółka będąca prawdziwym kołem pociągowym całej branży opublikowała 1,5 miliona złotych zysku. Z jednej strony to mało biorąc pod uwagę aktualną kapitalizację (1,35 miliarda), ale należy pamiętać, że spółka nie miała w tym okresie żadnej premiery. Co najważniejsze CDR realizuje obecnie kilka projektów i wszystkie z nich realizuje z własnych środków. Twórcy Wiedźmina są zdecydowanie najbardziej stabilną spółką branży na GPW i kredyt zaufania u akcjonariuszy jest raczej duży. Moim zdaniem teraz kilka dni wahań w obie strony, a potem w górę po kolejnych informacjach na temat nowych projektów.
CIG - autorzy Snipera raczej zawiedli. 1,5 miliona na minusie plus dodatkowo zaciągnięcie nowego długu (faktoring), sprawiają, że jedynie duży sukces Enemy Front lub LOFa mogą spowodować powrót CIG do stanów podobnych do najlepszego okresu spółki. Zapowiedzi obu gier nie powodują jednak tak wielu emocji jak produkcje CDR więc wydaje się, że fundamentalnie nie ma przesłanek do zwyżki kursu. Mój typ to kapitalizacja na poziomie 120 - 130 milionów. Ale akcjonariat CIG nie raz zachowywał się inaczej niż wskazywałyby wyniki więc wszystko jest tutaj możliwe.
11 bit Studios - prawdziwy zawód, ponad 500 000 strat. Tego raczej nikt się nie spodziewał. Martwi bardzo mały przychód ze sprzedaży. Wydaje się, że spółka za mocno dywersyfikuje działania. Do czasu premiery TWOM zostało trochę czasu, same dofinansowania i 2 transfery z CDR mogą okazać się nie wystarczające na obronę aktualnego kursu. Prognozuję spadek do poziomu 10 zł w perspektywie 2-3 miesięcy.
Bloober Team - całkowite zaskoczenie tego kwartału. Po premierze gry na Playstation 4 wszyscy spodziewali się raczej straty. Bloober zaliczył najlepszy po CDR wynik kwartalny i pod kątem zysku tylko 3 razy gorszy od największej polskiej spółki z branży gier. Bloober Team niestety nie miał ostatnio dobrego PRu, ale komentarzem do raportu i ostatnimi działaniami spółka całkowicie zmienia swoje oblicze, a wynik sprzedażowy gry to przecież ledwo ponad miesiąc. Problemem Bloobera jest bardzo pasywny akcjonariat, ale i tak spodziewam się wzrostu kapitalizacji do poziomu 20 - 25 milionów. Kolejny kwartał na plus może pozwolić na wybicie porównywalne do Vividu z zeszłego roku. Zdecydowanie największy wygrany tego kwartału.
The Farm 51 - niestety wynik zły, a komentarz do raportu pokazuje, że spółka nie do końca potrafi spojrzeć akcjonariatowi prosto w oczy, tłumacząc się z wyników. Oczywiście Get Even jako ciekawostka zainteresowała media, ale czy gra nie podzieli losu DA ciężko stwierdzić. Do jej premiery też jeszcze trochę czasu i spółka nie do końca ma co pokazać w zamian. Problemem w najbliższym czasie może stać się CF - jeśli spółka nie zapewni sobie prac nad nowym zleceniem płynność może zostać zachwiana i mogą pojawić się opóźnienia w realizacji Get Even. Jeśli zarząd nie wyciągnie asa z rękawa można spodziewać się sporych spadków w najbliższych tygodniach.
Vivid Games - przy kapitalizacji ponad 100 milionów większość akcjonariuszy spodziewała się zdecydowanie lepszych przychodów i znacznie większego zysku? Czy słusznie? Vivid nie miał żadnej większej premiery, a spływy z gier wciąż są na bardzo przyzwoitym poziomie. Spółka nie generuje strat i jest jedną z najbardziej stabilnych na rynku. Można mówić o zbyt wysokiej (w stosunku do rezultatów) kapitalizacji, ale z pewnością nie o rozczarowaniu wynikami. Vivid ma przychody i potencjalne hity sprzedażowe, więc nic dziwnego, że spółka posiada tak wysoką kapitalizację. Sukces sprzedażowy to jedno, ale powtarzalność spółki z Bydgoszczy pozwala na duży kredyt zaufania. Spodziewam się utrzymania kapitalizacji.
Podsumowując - poza Bloober Team, który zaliczył bardzo duży skok jakościowy zarówno pod kątem zysków jak i komunikacji, stabilnymi ruchami ze strony CDR i Vivid reszta raczej zawiodła. Kolejny kwartał pokaże czy to trwałe przetasowanie na rynku czy jednak ktoś zaskoczy czymś niespodziewanym. Najbliższy okres będzie pod tym kątem korzystny - już za kilka tygodni rozpoczynają się targi Electronic Entertainment Expo - czyli miejsce gdzie zapowiada się najważniejsze projekty. Będzie ciekawie.