Dobra informacja dla branży: podwyższone zostaną limity waloryzacyjne
Dlatego z dużą satysfakcją podchodzicie do nowych aneksów waloryzacyjnych.
- Oczywiście. Cieszymy się, że udało nam się przekonać GDDKiA do kolejnego podwyższenia limitów waloryzacyjnych. Branża oczekiwała 20 proc., stanęło na 15 proc. To nie pokrywa wzrostu kosztów, natomiast jest na pewno krokiem w bardzo dobrym kierunku.
Mam nadzieję, że także kontrakty kolejowe zostaną w podobny sposób zwaloryzowane, gdyż obecnie jesteśmy dopiero na etapie podpisywania pierwszej zmiany, czyli waloryzacji z 5 na 10 proc. limitu.
Mamy nadzieję, że zamawiający kolejowy także uzna, że wzrost kosztów był większy, gdyż wszystkie dane statystyczne i zmiany rynkowe pokazują wzrost koszyka budowlanego na poziomie przynajmniej 20 proc., więc waloryzacja np. o 15 proc. i tak nie pokryje wzrostu kosztów, które będą musieli ponieść wykonawcy.
2024 rok będzie czasem odblokowania inwestycji na rynku budownictwa kolejowego
Budownictwo kolejowe wyjdzie z marazmu?
- W 2024 r. mam nadzieję na odblokowanie na rynku budownictwa kolejowego. Wydaje się, że nowa perspektywa finansowa (unijna - red.) zostanie w miarę szybko uruchomiona. Będzie to skutkowało rozstrzygnięciem i podpisaniem umów, w przypadku których już złożono oferty, co powinno się wydarzyć w II kwartale 2024 r. Przez ostatnie 1,5 roku sytuacja w segmencie budownictwa kolejowego i producentów materiałów kolejowych była wręcz dramatyczna.
https://www.wnp.pl/budownictwo/przetargi-wkrotce-rusza-bedzie-wojna-o-kontrakty,800701.html