12.02.2023 20:59
2022 rok był kolejnym z rzędu zakończonym rekordem przeładunków w Porcie Gdynia. Był to jednak kolejny okres, w którym zarówno Zarząd Morskiego Portu Gdynia, jak i działający w porcie operatorzy musieli wykazać się elastycznością i szybko dostosować do zmieniających się warunków na rynku.
W 2022 roku Port Gdynia przeładował 28,2 mln ton, o 6% więcej niż w poprzednim roku. Jest to jednocześnie o ponad 91% więcej niż w 2013 roku.
– Na pewno na ten wynik w największej skali wpłynął węgiel. Terminale przeładowały go ponad 3,4 miliona ton. To spektakularny wynik zważywszy na to, że ta duża mobilizacja nie trwała przecież przez pełen rok, w związku z tym widzimy tu możliwości Portu Gdynia – powiedział Jacek Sadaj, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia. – Największy udział w przeładunkach węgla miał HES Gdynia Bulk Terminal, ale w dużym tempie zmobilizowały się również OT Port Gdynia oraz terminal Speed, którzy również mieli udział w wywozie węgla z portu – dodał Sadaj.
https://www.gospodarkamorska.pl/port-gdynia-2022-wymagal-elastycznosci-69292
Silne kontrowersje wokół rozporządzenia metanowego UE
- Projektowane rozporządzenie metanowe Rady UE i Parlamentu Europejskiego o redukcji emisji metanu w sektorze energetycznym oznacza likwidację większości kopalń węgla energetycznego i koksowego w Polsce - przestrzegł Bogusław Hutek, przewodniczący Krajowej Sekcji Górnictwa Węgla Kamiennego NSZZ Solidarność i szef związku w PGG S.A.
https://www.pgg.pl/strefa-korporacyjna/aktualnosci/1234/kontrowersje-rozporzadzenie-metanowe-UE
Zapowiadane ograniczenia związane z wydobyciem węgla w polskich kopalniach zwiększą rolę polskich portów w odbiorze węgla importowanego.