W 2Q’25 Polwax odnotował przychody na poziomie 13,4 mln PLN, co oznacza spadek o
-46,8% r/r. EBITDA była ujemna i wyniosła -5,7 mln PLN, choć warte odnotowania jest
że była niższa niż w 2Q’24 (-13,9 mln PLN). Spółka osiągnęła zysk netto w wysokości
0,3 mln PLN, ale była to zasługa zdażenia jednorazowego jakim było rozwiązanie
rezerw po zawarciu ugody z Orlen Projekt.
Strategia Mostostalu Zabrze dla Polwaksu pozostaje ukierunkowana na produkty o
dodatnich marżach, z odejściem od wcześniejszych praktyk handlu towarami o zerowej
rentowności. Polwax prowadzi działalność w dwóch lokalizacjach, z wykorzystaniem
mocy produkcyjnych na poziomie 32–34%, jednak podjęto decyzję o konsolidacji
produkcji w Jaśle i przeniesieniu wytwarzania antyzbrylaczy z Czechowic. Pozwoli to 8
Mostostal Zabrze
sprzedać zbędne aktywa w Czechowicach-Dziedzicach, których wartość księgowa
wynosi około 60 mln PLN. Spółka prowadzi rozmowy z kilkoma potencjalnymi
nabywcami, a wyceny biegłych wskazują na „duże kilkadziesiąt mln PLN”. Sprzedaż
może objąć samą część przemysłową, część przemysłową wraz z projektem Future lub
zakład produkcji zniczy.
Podpisano ugodowe porozumienie między Mostostal Zabrze, Polwax i Orlen Projekt,
kończące wszystkie spory związane z projektem Future. Równolegle rozpoczęto
przegląd opcji strategicznych dla tej inwestycji, w tym rozważenie dokończenia projektu
z partnerem strategicznym lub sprzedaży infrastruktury.
Spółka rozwija ofertę produktową. Rozpoczęto inwestycję w linię produkcji zniczy
spienianych, które wymagają mniej parafiny i obniżają koszty wytwarzania; dostawa
urządzeń nastąpi jednak dopiero po sezonie 4Q’25, co oznacza, że produkt będzie
dostępny od kolejnego sezonu. W ofercie rozwijane są również antyzbrylacze bio
całkowicie rozkładające się w ziemi oraz świece antymrozowe stosowane na
plantacjach. Polwax poszerza dystrybucję zniczy do kolejnych sieci handlowych i
rozwija sprzedaż do hurtowni, intensyfikując jednocześnie ekspansję eksportową.
W segmencie zniczy sprzedaż do Biedronki w 2H’25 będzie niższa niż rok wcześniej o
ok. 30 mln PLN, ale dywersyfikacja klientów do innych sieci ograniczy skalę spadku.
Zarząd zakłada, że osiągnięcie progu rentowności w 2025 r. będzie trudnym zadaniem,
jednak działania restrukturyzacyjne, rozwój nowych produktów, konsolidacja produkcji
tworzą fundament pod poprawę wyników już w przyszłym roku.
https://www.bankier.pl/static/att/585000/9017350_52554733-20250930-0956-msz-pl-ra-002.pdf