Inwestycje w terminale kontenerowe
Jej zdaniem warto usunąć "wąskie gardła" i stworzyć terminal kontenerowy po zachodniej stronie Czech.
- Mamy nowoczesny terminal kontenerowy w Paskowie pod Ostrawą, ale nie jesteśmy w stanie obsłużyć nim zachodniego obszaru Czech, tak jak moglibyśmy to robić, mając tam drugi terminal - powiedziała PAP Wasilewska-Semail. Jej zdaniem nowy terminal kontenerowy pozwoliłby na szybsze połączenie polskich portów na zachodzie, czyli Szczecin-Świnoujście, z terenem Czech.
Dzięki pomocy Czechów udało się uzyskać wsparcie dla remontu tak zwanej Nadodrzanki, czyli szlaku kolejowego prowadzącego wzdłuż Odry. - Za kilka lat powstanie sprawny szlak komunikacyjny między zachodnim wybrzeżem Polski a Czechami - podkreśliła.
Prezes Wasilewska-Semail dodała, że Szczecin był blisko związany z Czechami zarówno przed, jak i zaraz po wojnie. - Czeskie statki normalnie stacjonowały na co dzień w Szczecinie. Mieliśmy w szkole morskiej klasy czeskich marynarzy, którzy się tam szkolili. To był rzeczywiście port mocno zagospodarowany przez Czechów, którzy nie mają dostępu do morza. Może już floty czeskiej nie będziemy mieli w porcie w Szczecinie, ale zapewne będą ich transporty kontenerowe - powiedziała.
Znaczenie połączeń wojskowych
Prezes PKP Cargo zwróciła ponadto uwagę na militarne znaczenie połączeń północ-południe. - Do Polski docierają liczne transporty wojskowe krajów NATO, ze względu na to, że na naszym terenie znajdują się liczne poligony oraz jesteśmy krajem przyfrontowym. To duża szansa dla kolei - podkreśliła