RADPOL umacnia pozycję na rynku krajowym
2012-10-31
Grupa Kapitałowa RADPOL S.A. po trzech kwartałach 2012 r. wypracowała 114,1 mln zł przychodów, które wzrosły o 10,6% w stosunku do tego samego okresu poprzedniego roku. Na poziomie EBITDA Grupa osiągnęła wynik
20,1 mln zł i wypracowała zysk netto w wysokości 10,4 mln zł.
Grupa RADPOL w okresie styczeń-wrzesień 2012 r. zrealizowała wzrost przychodów dzięki umocnieniu swojej pozycji na rynku krajowym, gdzie sprzedaż wzrosła o15,7% w stosunku do analogicznego okresu 2011 r. To w dużej mierze zasługa przejętej w kwietniu Spółki WIRBET, która w trzecim kwartale odpowiadała za 18,5% sprzedaży całej Grupy. Na zwiększenie przychodów wpłynęła także zwiększająca się sprzedaż w segmencie wyrobów ceramicznych, gdzie Grupa odnotowała po trzech kwartałach 13% wzrost.
Po dziewięciu miesiącach 2012 r.skonsolidowana EBITDA wyniosła 20,1 mln zł (spadek o 14% w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku). Grupa wypracowała 10,4 mln zł zysku netto (spadek o 14%).
Grupa RADPOL aktywnie zarządza strukturą finansowania. W trzecim kwartale
2012 r. udało się jej znacząco zmienić strukturę pasywów dzięki wydłużeniuharmonogramówfinansowania (zwiększenie zobowiązań długoterminowych przy jednoczesnym zmniejszeniu stanu zobowiązań krótkoterminowych). Koszty tego procesu jednorazowo obciążyły skonsolidowane wyniki w kwocie ponad670 tys. zł. Obniżenie kosztów finansowych w perspektywie kolejnych kwartałów przełoży się jednak na znaczące oszczędności po stronie Grupy, a tym samym na generowane przez nią wyniki finansowe.
Na wyniki Grupy RADPOL w ostatnich kwartałach duży wpływ miała gorsza koniunktura na rynkach Europy Zachodniej, szczególnie Włoch, gdzie realizacja projektów z udziałem RADPOLu została przesunięta w czasie. Spadek sprzedaży eksportowej o 15% w minionych trzech kwartałach w porównaniu z tym samym okresem 2011 r. przyczynił się do spadku marżowości i pogorszenia rezultatów Grupy. RADPOL chce odbudować sprzedaż eksportową wysokomarżowych produktów umacniając swoją pozycję m.in. w Estonii czy Francji, gdzie negocjowane są kolejne kontrakty.W trzecim kwartale sprzedażdo tych krajów wzrosła odpowiednio o 157% i 93%.Dodatkowo, począwszy od drugiego kwartału 2012 r. Spółka systematycznie pozyskuje zamówienia z Czech, Węgier i Rumuni od nowych wiodących firm z sektora ciepłowniczego, które zdecydowały się na rozwiązania RADPOLU.
Komentarz Zarządu:
„Grupa Kapitałowa RADPOL pomimo gorszej koniunktury gospodarczej z kwartału na kwartał osiąga dwucyfrowy wzrost przychodów, co realizuje m.in. dzięki wykorzystaniu swoich kompetencji zarówno w zakresie przejęć, jak i rozwoju organicznego. Zakupiony przez nas w kwietniu tego roku WIRBET dobrze przyjął się do Grupy, a wykorzystanie synergii między spółkami wpływać będzie w kolejnych okresach na wzrost naszej efektywności operacyjnej. Obecnie dążymy do pełnej konsolidacji wszystkich spółek z Grupy, co przyczyni się nie tylko do uzyskania większych oszczędności, ale także sprawi, że przez naszych odbiorców będziemy postrzegani jako kompleksowy dostawca zaawansowanych systemów infrastrukturalnych. W tym celu rozwijamy poszczególne segmenty działalności. Obecnie największym wyzwaniem jest realizacja inwestycji w spółce RURGAZ, polegająca na rozbudowie zakładu, która pozwoli nam na podwojenie mocy produkcyjnych. Kilka tygodni temu podpisaliśmy umowę na dostawę linii do produkcjiinnowacyjnych rur PE z barierą antydyfuzyjną.To kolejny etap projektu, któregofinalizację planujemy pod koniec drugiego kwartału 2013 r. Dzięki realizacji procesu inwestycyjnego w zakładzie w Ciechowie znaczące wzrosty wyników w kolejnych miesiącach widoczne będą w grupie produktowej izolatorów ceramicznych i kompozytowych. Szacujemy, że uda nam się poprawić tam wydajność nawet o 20%.
Dobre wyniki zrealizowane w ramach sprzedaży krajowej musiały po części zrekompensować spadek wyników Grupy wypracowywanych zagranicą. Sytuacja gospodarcza w Europie Zachodniej spowodowała spadek przychodów w segmencie termokurczu. Projekty, w które jesteśmy zaangażowani na terenie Włoch zostały przesunięte w czasie, jednak jesteśmy przekonani, że ich ponowne uruchomienie będzie mocno odczuwalne na wynikach w 2013 r. Dodatkowo koncentrujemy się na pozyskiwaniu nowych kontraktów w krajach, które dobrze radzą sobie ze spowolnieniem. Szukamy nowych klientów w krajach skandynawskich, a rozwój koncernów energetycznych we Francji pozwoli nam w przyszłości znacznie zwiększyć naszą obecność na tym rynku”– powiedział Andrzej Sielski, Prezes Zarządu RADPOL S.A.