Postanowiłem napisać "kilka zdań" w związku z obawami niektórych inwestorów dotyczącymi ewentualnego niepowodzenia premiery Winter Survival i ryzyka ewentualnego odpisu księgowego. Choć osobiście oceniam szanse sukcesu Winter Survival wysoko postawnoiłem przedstawić swój punkt widzenia, mianowicie nawet nieudana premiera nie musi oznaczać konieczności odpisu księgowego ze względu na tzw asset reuse
Od początku: zgodnie z zasadą rachunkowości MSR 38 czyli wartości niematerialnych i prawnych spółka/producent ma prawo do użycia i przeniesienia tych nakładów poniesionych na produkcję Winter Survival, które zostaną następnie wykorzystane w Red Frost (został zapowiedziany informacją o umowie pomiędzy Drago Entertainment a Spirit Games dotyczącej produkcji Red Frost)
link do artykułu:
https://inwestycje.pl/gaming/spirit-games-studio-i-drago-entertainment-maja-list-intencyjny-dot-prac-nad-red-frost/
Polecam przeczytać cały artykuł oraz wrzucam 2 cytaty z artykułu poniżej:
"Zespoły Drago Entertainment i Spirit Games Studio planują rozpocząć wspólne prace nad projektem w 2025 roku."
oraz:
"Planujemy zastosować mechaniki, które wciąż testujemy i poprawiamy w trakcie prac nad 'Winter Survival’"
Kluczowym warunkiem jest to, aby spółka posiadała odpowiednio przygotowaną i szczegółową dokumentację techniczną i finansową potwierdzającą zakres przeniesionych zasobów oraz ich wartość.
Jest to standardowa praktyka audytową w spółkach giełdowych, łącznie z gigantami branży.
W praktyce oznacza to, że wszystkie elementy takie jak silnik gry (w tym jego architektura i komponenty) modele 3d świata gry, środowiska zimowego, efekty pogodowe, wizualne, systemy zarządzania zasobami, craftingiem, mechanika sanity, wpływ traumy na percepcję gracza znana z Wintera blizniaczo podobna do zapowiadanych w Red Frost procesów zombifikacji, a także systemy walki, broń palna, animacje postaci itd mogą zostać przeniesione jako składnik wartości niematerialnych intelektualnych i prawnych do nowego projektu Red Frost w związku z tym koszty tych elemeentów nie muszą być odpisywane jednorazowo w całości, nawet jeśli sprzedaż Winter Survival okazałaby się poniżej oczekiwań
Ważne jest też to że w wypowiedziach zarządu spółki można znaleźć informacje o współpracy ze Spirit Games Studio oraz planach rozwoju Red Frost który będzie produkowany z wykorzystaniem mechanik i rozwiązań testowanych obecnie, właśnie teraz w trakcie produkcji Winter Survival.
W ostatnim trailerze Winter Survival pojawiła się broń palna, według mnie to ważny sygnał, pokazujący że elementy systemy walki są na tyle rozwinięte, by można je przenieść, rozbudować i wykorzystać w nowej grze jaką będzie Red Frost
W tym momencie bardzo zdecydowanie chcę zaznaczyć że wierzę w sukces Winter Survival a tych "kilka zdań" postanowiłem napisać jako mój punkt widzenia w odpowiedzi na obawy części inwestorów dotyczące ewentualnego odpisu.
Wracając do tematu taka strategia Asset Reuse jest powszechną praktyką nawet u potentatów w branży, czego przykładami są Techland, Cd Projekt... Techland rozwijał drugą część Dying Light na bazie silnika i assetów z pierwszej części natomiast CD Projekt konsekwentnie rozwijał Red Engine oraz ponownie wykorzystywał modele, mechaniki i kod w kolejnych projektach. Np Wiedźmin3 i Cyberpunk 2077. To pokazuje, że przenoszenie kosztów na kolejne projekty oraz odpisywanie tylko tych nakładów, których nie da się przenieść i które rzeczywiście nie przynoszą przyszłych korzyści ekonomicznych dla nowego projektu (np koszty marketingu, playtestów) to powszechny standard
Przeniesienie zasobów obejmuje nie tylko statyczne modele i tekstury, ale również cały framework, silnik gry, kod źródłowy (oczywiście te fragmenty które będą wykorzystane) i modele środowiska, system zarządzania stanami jak np sanity i jego wpływ na mechanikę gry, w przypadku Red Frost przewiduje się przecież bliźniacze systemy które choć inne ze względu na fabułę gry Red Frost to w swojej istocie bliźniacze. Zalicza się do tego też AI przeciwników i mechaniki walki dystansowej, strzelanie itp. Oznacza to że wiele elementów Winter Survival może być bezpośrednio włączonych i wykorzystanych do produkcji Red Frost i stanowić bazę do dalszego rozwoju.
Równocześnie warto pamiętać o wyzwaniach jakie stoją przed zespołem deweloperskim przy adaptacji tych zasobów ponieważ nie będą to dwie identyczne gry, jednak bardzo zbliżone gdzie ogólny szkielet i mnóstwo elementów można z powodzeniem przenieść i wykorzystać. Na marginesie dodam że w przypadku Airport Contraband również mam wrażenie, już na pierwszy rzut oka, że pomocna była produkcja wcześniejszego tytułu Tidal Wave.
Podsumowując by nie przedłużać: nawet w przypadku niesatysfakcjonującej premiery Winter Survival nie ma musi być konieczności pełnego odpisu nakładów ze względu na możliwość przeniesienia kosztów i sporej części elementów do Red Frost. Mówi o tym standard rachunkowości MSR 38 i powszechnie stosowane praktyki. Dla tej grupy inwestorów która kalkulowała ryzyko odpisu może być to istotna informacja. Dodam, że osobiście widzę duży potencjał i realne szanse na sukces sprzedażowy Winter Survival łącznie ze staniem się globalnym bestsellerem, oczywiście pod warunkiem że Drago dowiezie jakość i sprawnie przeprowadzi marketing. Pozdrawiam serdecznie Akcjonariuszy