PrzychodyGrupa Śnieżka w I półroczu br. osiągnęła łączne przychody ze sprzedaży w wysokości 403,4 mln zł, o 1,5% niższe niż rok wcześniej. Za ponad 2/3 tego wyniku odpowiadał rynek polski, na którym Grupa odnotowała wzrost sprzedaży o 2,1% r/r, do 284,1 mln zł. Wpłynęły na to dwa czynniki – wciąż utrzymujące się trendy konsumenckie w zakresie wyboru produktów lepszych jakościowo oraz bieżące aktualizacje cenników, które Śnieżka musiała wdrożyć w odpowiedzi na bardzo szybko rosnące ceny surowców, opakowań oraz energii.
–
Nasze wyniki na polskim rynku są dobre, widać że Polacy znają i chętnie wybierają produkty spod marek Magnat, Vidaron czy Śnieżka. Ale nie ukrywam, że to dla nas najtrudniejszy sezon remontowo-budowlany od lat. W jednym czasie skumulowało się wiele negatywnych czynników, zarówno po stronie słabnącego popytu, jak i rosnących kosztów. Z drugiej strony Śnieżka poradziła sobie lepiej od konkurencji – powiększyła swoje udziały rynkowe i skuteczniej ochroniła marże – komentuje Piotr Mikrut, prezes zarządu FFiL Śnieżka SA.
Przychody Grupy na Węgrzech wyniosły 71,2 mln PLN (-2,2% r/r), przede wszystkim w rezultacie osłabienia się węgierskiego forinta w stosunku do złotego, w Ukrainie 25,9 mln PLN (-28,2% r/r), a na pozostałych rynkach zagranicznych 22,2 mln PLN (-1,1% r/r).
ZyskiOd stycznia do czerwca br. Grupa osiągnęła skonsolidowany zysk netto w wysokości 23,0 mln PLN (-41,1% r/r), zysk EBIT rzędu 42,3 mln PLN (-7,9% r/r) oraz zysk EBITDA wynoszący 60,4 mln PLN (-4,9% r/r). Zysk netto przypadający akcjonariuszom jednostki dominującej wyniósł 20,0 mln PLN (-45,3% r/r).
Na poziom zysków osiągniętych przez Grupę Śnieżka w I półroczu br. wpłynęły przede wszystkim spadek sprzedaży na rynku ukraińskim oraz znaczący wzrost kosztów. Na wyniku netto zaciążyły dodatkowo koszty obsługi zadłużenia (odsetki od zaciągniętych kredytów), które w ostatnich miesiącach znacząco wzrosły w związku z podwyżkami stóp procentowych.
Inwestycje i dywidendaW kontekście obserwowanych wyzwań makroekonomicznych Grupa ograniczyła nakłady na inwestycje do niezbędnych dla prowadzenia efektywnej działalności operacyjnej. W 2022 roku CAPEX ma wynieść około 55 mln zł. Na koniec czerwca spółki Grupy wykorzystały 28,7 mln zł z tej kwoty, co oznacza zmniejszenie wydatków inwestycyjnych o 38% względem pierwszej połowy 2021 r.
Ponadto 1 sierpnia br. Spółka wypłaciła dywidendę z zysku netto za 2021 rok w wysokości 31,5 mln PLN, czyli 2,5 PLN na jedną akcję. W najbliższych latach – aż do zmniejszenia wskaźnika długu netto do poziomu jednokrotności skonsolidowanej EBITDA – Zarząd zamierza rekomendować akcjonariuszom Śnieżki wypłatę dywidendy na poziomie 50% skonsolidowanego zysku netto Grupy Kapitałowej Śnieżka przypadającego akcjonariuszom jednostki dominującej za poszczególne lata obrotowe.
Z raportem za 1H2022 można zapoznać się m.in. tu:
https://biznes.pap.pl/espi/pl/reports/view/2,518902 Zespół Relacji Inwestorskich FFiL Śnieżka SA