Gdyby nie sukces pierwszej części Barn Finders oraz inwestycja Phenomen, Duality mogłoby już nie istnieć po nieudanym debiucie Unholy na Steam. Trzeba przyznać- potencjał był, ale zabrakło czasu. Wydali grę zbyt szybko, a jak mówi przysłowie: „co nagle, to po diable”. Rynek zareagował brutalnie. Kurs runął znacznie poniżej wartości fundamentalnej, moim zdaniem. Słusznie ktoś na forum zauważył, że wycena z debiutu była kilka razy wyższa niż dzisiaj. Uważam, że wtedy właśnie zostało ubite techniczne dno. Pojawienie się Phenomen jako inwestora strategicznego w moim odczuciu było przełomem. Od tego momentu widać wyraźnie, dla wnikliwego oka, zmianę w priorytetach spółki. Zatrudnienie w Duality utrzymuje się na stabilnym poziomie, co sugeruje kontynuację prac bez zbędnych turbulencji. Co ciekawe, decyzja o porzuceniu projektu Shady Deals dla Drago Entertainment, która z początku wyglądała jak sygnał alarmowy i fiasko nadchodzącej porażki, w świetle kolejnych raportów okazała się logicznym ruchem. Duality skupiło się na projektach o wyższej rentowności i długofalowym potencjale przychodowym dla nich samych. W centrum znajdują się nowe tytuły czyli symulatory, które są nadal dają doskonale zarobić, oraz Barn Finders 2, produkowany równocześnie na PC i główne konsole. To właśnie ten typ produkcji może przynieść największy zwrot z inwestycji, biorąc pod uwagę istniejącą już bazę fanów i doświadczenie które nabyli na wszystkich etapach produkcji związanych z pierwszą częścią. Co istotne jedna udana premiera nowego tytułu może otworzyć drogę do pełnej monetyzacji IP na wzór tego, co udało się osiągnąć studiu Garage Monkeys z Car Dealer Simulator. Dlaczego przytaczam CDS? Ponieważ jest to gra w którą również zainwestował Phenomen. Tam sukces jednej gry pozwolił na zbudowanie całej roadmapy rozwoju i zwiększenie dochodów o kolejne rzędy wielkości. Obecna wycena rynkowa Duality to mniej niż 5 mln zł więc jeśli którykolwiek z nadchodzących projektów odniesie porównywalny sukces, a spółka ogłosi strategię rozwoju zgodną z modelem rozwijania IP jak w przypadku CDS od Garage Monkeys, kapitalizacja Duality S.A może bez większego wysiłku zbliżyć się do poziomu 50-60 mln zł. Konkluzja? Przy obecnej kapitalizacji spółki, biorąc pod uwagę już zrealizowane projekt, podjęcie istotnych decyzji jak w przypadku zrezygnowania z produkcji SD dla DGE na rzecz własnych IP, wsparcie inwestora branżowego oraz jasny kierunek rozwoju produktów potencjał wzrostu wydaje się bardzo niiedoszacowany. Rynek nie doszacowuje skali możliwych przychodów z nadchodzących gier, które można rozwijać, promować i monetyzować w bardzo długim terminie, ze względu na gatunek czyli symulatory. W mojej ocenie, Duality znajduje się w punkcie startu z szansą na zaliczenie hiperskalowalnego wzrostu, który może zaskoczyć niejednego niedowiarka, szczególnie jeśli uda się zaliczyć jeden „strzał”, który uruchomi efekt kuli śnieżnej, tak jak Car Dealer Simulator w przypadku Garage Monkeys.