Wartość polskiego sektora mediów i rozrywki wyniesie 10,8 mld USD w 2020 r. - PwC
Wartość polskiego sektora mediów i rozrywki wyniesie w 2020 roku 10,8 mld USD wobec 9,2 mld USD w roku 2015 - wynika z raportu firmy doradczej PwC "Perspektywy rozwoju branży rozrywki i mediów w Polsce 2016-2020".
PwC zakłada, że najszybciej w najbliższych latach będą rozwijały się segmenty rynku związane z technologiami cyfrowymi, w szczególności reklama w internecie, która średniorocznie ma rosnąć w tempie 11,2 proc. do 1,2 mld USD w 2020 r.
"Wzrosty będą dynamiczne, choć należy pamiętać, że w przeszłości wynosiły ponad 20 proc. rocznie. Teraz spodziewamy się stabilizacji w okolicy 11 proc. średniorocznie przez najbliższych 5 lat. (...) Rynek mógłby rosnąć szybciej, ale są pewne bariery, jak np. adblocki, które sprawiają, że reklama nie dociera efektywnie do użytkownika, czy fakt, że handel reklamą w inetrnecie jest trudniejszy niż w telewizji ze względu na brak wypracowanych przez branżę standardów" - powiedział Paweł Wesołowski, partner w PwC.
Wesołowski zwrócił uwagę, że w tym roku w skali globalnej wydatki na reklamę w internecie po raz pierwszy wyprzedzą wydatki na reklamę telewizyjną.
"Szacujemy, że w Polsce dopiero za 5 lat nastąpi zrównanie tych dwóch rynków" - powiedział.
Drugim najszybciej rozwijającym się rynkiem w Polsce ma być segment gier wideo ze wzrostem na poziomie średnio 6,2 proc. rocznie. A trzecim - segment dostępu do internetu z 5,8 proc. wzrostu rocznie.
PwC zakłada, że w ciągu najbliższych 5 lat średnioroczne tempo wzrostu reklamy telewizyjnej wyniesie 5,5 proc. i tym samym wartość tego rynku wyniesie w 2020 r. 1,2 mld USD.
"Telewizja w Polsce trzyma się dobrze i to w perspektywie najbliższych lat się nie zmieni. Ceny reklam nigdy nie osiągnęły u nas pułapów zachodnich, dlatego jest pole do ich podbijania. Ponadto, badania pokazują, że Polacy lubią oglądać telewizję, a dzięki poszerzaniu dostępu i nowym kanałom nie ulegnie to zmianie, nawet jeśli główni nadawcy będą tracili udziały w rynku" - powiedział Wesołowski.
PwC szacuje także, że wydatki konsumentów na telewizję i materiały wideo do użytku domowego będą średniorocznie rosły w tempie 1,1 proc. i w 2020 roku segment ten będzie wart w Polsce 2,2 mld USD.
Z raportu wynika ponadto, że w perspektywie do 2020 r. polski rynek prasy, obejmujący wydatki konsumentów oraz reklamę, nie zmieni się znacząco. PwC zakłada, że będzie on rósł w tym czasie średnio o 0,2 proc. rocznie, a jego wartość będzie nadal oscylować wokół 0,5 mld USD.
"W skali globalnej rynek prasy skurczy się o blisko 10 proc., ale dla Polski nasza prognoza jest bardziej optymistyczna. Na naszym rynku nigdy nie osiągnęliśmy nakładów obserwowanych na rynkach zachodnich. Zakładamy, że +twardzi czytelnicy+ pozostaną przy gazetach. Z badań wynika także, że polski rynek stosunkowo dobrze przyjmuje odpłaty za cyfrowe wydania gazet, a Polacy deklarują dużą gotowość do płacenia za treści w internecie. Spodziewamy się, że spadek w wydaniach tradycyjnych będzie zgodny z trendem światowym, ale powinien być zrównoważony przez wzrost subskrypcji cyfrowej" - powiedział Wesołowski.
"Prasa drukowana robi się powoli dobrem luksusowym, staje się coraz droższa, a tym samym dostępna dla węższego grona czytelników. Newsy przechodzą do internetu" - dodał Maciej Korzeniowski, partner PwC. (PAP)
http://biznes.pap.pl/pl/news/pap/info/1705252,wartosc-polskiego-sektora-mediow-i-rozrywki-wyniesie-10-8-mld-usd-w-2020-r----pwc