Ważnym elementem pozyskania środków na inwestycje w RPM jest planowana zmiana właściciela Cargotoru. Przewiduje to także wspomniana ustawa z 2023 r. Zakłada się w niej, że znajdujący się w grupie PKP Cargo w restrukturyzacji Cargotor ma zostać przejęty przez państwowy podmiot – PKP Polskie Linie Kolejowe. On otrzyma dofinansowanie na przejęcie Cargotoru, a później dofinansuje przejętą spółkę. Jest też szansa, że nowy właściciel znajdzie z nią pola do uzyskania efektów synergii. Jednym z nich jest rozwój usług zarządzania terminalami operatorskimi PKP PLK, takie know-how wypracował samodzielnie Cargotor.
Pierwsza umowa przejęcia – z terminem do końca 2024 r. – została wydłużona aneksem do 31 lipca br. Spółka PKP PLK otrzymała zgodę UOKiK na przedłużenie obowiązywania decyzji dotyczącej koncentracji. Na podstawie badania due diligence opracowała różne scenariusze przeprowadzenia transakcji przejęcia Cargotoru oraz warianty zarządzania i integracji przejętej tej spółki z grupą.
Sam Cargotor może być nie tylko cennym aportem dla nowego właściciela. Ze względu na doświadczenia własne, może odegrać dużą rolę w pomocy w zarządzaniu hubami operatorskimi PKP PLK. A dla obecnego właściciela – będzie ważnym źródłem przychodów. W wycenie uwzględniana zapewne będzie nie tylko takie kryteria, jak analiza finansowa – w tym np. przychody – Cargotoru, ale i analiza rynku i makro model spółki. Czy także skutki, jakie przyniesie inwestycja modernizacji RPM?