Blue Tax Group SA wciąż rozczarowuje. Wyniki za I półrocze 2009 pokazują, że sytuacja w spółce wciąż jest trudna. Z punktu widzenia uzyskanych przychodów rozwój BTG stanął w miejscu. W I półroczu 2009 r. przychody wyniosły 1213 tys. zł, w stosunku do 1 198 tys. w I półroczu 2008 r. Niestety w tym bieżącym okresie Spółka wykazała stratę na każdym elemencie rachunk zysków i strat. Strata na sprzedaży wyniosła 400 tys. Zł (w I półroczu 2008 był zysk 198 tys. Zł), strata operacyjna 405,4 tys. Zł (poprzednio zysk 263 tys. zł.) Ostatecznie strata netto za I półrocze 2009 r. wyniosła 471,7 tys. zł. (poprzednio zysk 1 440 tys. zł osiągnięty głównie w wyniku aktualizacji wartości posiadanych akcji, bez uwzględnienia tego czynnika zysk wyniósłby 229,3 tys. zł).
Akcjonariusze w sądzie
Mirosław Stanisławski, prezes i właściciel 35,8 % akcji Blue Tax Group, w kwietniu 2009 r. poinformował o wystąpieniu przez spółkę na drogę prawną przeciw Dariuszowi Wesołowskiemu (ma obecnie prawie 25,566 % BTG). Powodem był konflikt interesów, jaki mógł wystąpić w związku z pełnieniem przez Wesołowskiego funkcji przewodniczącego rady nadzorczej BTG (do 10 lutego) oraz członka nadzoru w Fast Finance. Chodzi o świadczenie konkurencyjnych usług na rzecz Fast Finance w zakresie pozyskiwania i realizacji inwestycji kapitałowych zarówno przez BTC (na podstawie umowy z 2008 r.), jak i byłego szefa rady. Wg prezesa Stanisławskiego BTG ponosiła znaczne koszty, a przychody osiągał Wesołowski na podstawie umowy narzuconej spółce przez niego jako ówczesnego przewodniczącego rady. Tymczasem Dariusz Wesołowski złożył pozew do sądu przeciwko spółce, gdyż ta wg niego nie wywiązywała się z umowy, jaką zawarła z nim 18 grudnia 2008 r. Dotyczyła pozyskiwania i realizacji inwestycji kapitałowych. – Od lutego 2009 BTG nie płaciło za faktury, które wystawiał zgodnie z tą umową.
O Blue Tax Group SA
OPIS DZIAŁALNOŚCI
Blue Tax Group S.A. działa na polskim rynku outsourcingu usług doradczo-finansowych od 1992 roku. Spółka świadczy kompleksowe usługi doradcze z zakresu: rachunkowości, podatków, prawa, finansów, pozyskiwania dotacji unijnych, doradztwa kapitałowego. Kompleksowa oferta usług skierowana jest przede wszystkim do małych i średnich przedsiębiorstw, które w jednym miejscu mogą skorzystać z kilku usług doradczych.
Franczyza
Długofalowym celem Blue Tax Group S.A. zapowiadanym przez Spółkę w prospekcie emisyjnym jest budowa sieci franczyzowej biur oferujących małym i średnim przedsiębiorstwom pełen zakres usług doradczo-finansowych, niezbędnych w prowadzeniu biznesu.
Usługi doradcze z zakresu prawa podatkowego
Doradztwo podatkowe świadczone przez Blue Tax Group S.A. obejmuje szerokie spektrum zagadnień prawno-podatkowych i ma na celu optymalne dostosowanie legalnych działań klienta w celu maksymalnego zmniejszenia obciążeń podatkowych, a także wskazanie tych obszarów jego działalności, które w przypadku złożoności zdarzeń gospodarczych grozić mogą sankcjami prawnymi. Przedmiotowy zakres usług obejmuje w szczególności: doradztwo podatkowe, sporządzanie opinii podatkowych, audyt podatkowy, stały nadzór podatkowy, zastępstwo procesowe w czasie kontroli lub postępowania podatkowego, reprezentacja klienta przed organami podatkowymi.
Usługi z zakresu doradztwa prawnego i doradztwa gospodarczego
Blue Tax Group S.A. świadczy pomoc prawną na rzecz przedsiębiorców krajowych, pomagając im w sprawnym funkcjonowaniu. Wyszkolony i profesjonalny zespół pracowników przygotowuje specjalistyczne umowy handlowe, dokumenty niezbędne w procesie rejestracji i postępowań przed sądami, a także wykonuje zindywidualizowane projekty na życzenie klienta. Przedmiotowy zakres usług obejmuje w szczególności: wykonanie czynności zmierzających do rejestracji podmiotu gospodarczego, kompleksowa rejestracja podmiotów gospodarczych, obsługa prawna w zakresie prowadzonych przez klientów Spółki działalności gospodarczych (m.in. z prawa pracy, prawa handlowego, prawa cywilnego, prawa działalności gospodarczej, prawa podatkowego), zastępstwo procesowe.
Usługi z zakresu prawa upadłościowego
Blue Tax Group S.A. wykonuje kompleksową analizę zadłużenia upadłościowego, a także świadczy usługi doradcze z zakresu prawa upadłościowego i naprawczego. Przedmiotowy zakres usług obejmuje w szczególności: sporządzanie wniosków zgłoszeniowych na listę wierzytelności, sporządzanie wniosku o ogłoszenie upadłości dłużnika, analiza zadłużenia klienta, doradztwo w zakresie upadłości.
Sporządzanie wniosków o dotacje z Unii Europejskiej
Spółka uczestniczy w pozyskiwaniu funduszy unijnych dla małych i średnich firm niemal od samego początku ich uruchomienia. Uczestnicząc w konkursach w ramach krajowych i regionalnych Programów Operacyjnych Spółka udziela wsparcia polskim przedsiębiorcom w ich walce o środki z budżetu unijnego.
Usługi z zakresu doradztwa finansowego
Blue Tax Group S.A. świadczy usługi z zakresu doradztwa finansowego polegające na wyborze instytucji finansowej, pomocy w wyborze najatrakcyjniejszej dla klienta oferty i przeprowadzeniu negocjacji dotyczących oferty finansowej, a także przygotowaniu i sfinalizowaniu wszystkich niezbędnych formalności, dzięki którym klient uzyska: Leasing finansowy, Leasing operacyjny, Leasing zwrotny, Kredyty, Faktoring, Ubezpieczenia.
Usługi korporacyjne
Podstawową usługą w tym obszarze jest usługa przeprowadzania ofert prywatnych i wprowadzania spółek na rynek nieregulowany NewConnect. Przedmiotowa usługa obejmuje doradztwo, koordynację procesu oraz oferowanie akcji w niepublicznej ofercie „private placement”.
Usługi z zakresu rachunkowości
Blue Tax Group S.A. wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów, zapewnia pełną obsługę rachunkową firm, która prowadzona jest przez doświadczonych pracowników, pod ścisłym nadzorem doradcy podatkowego. Oferta skierowana jest do wszystkich podmiotów gospodarczych, bez względu na ich formę prawną i wielkość prowadzonej działalności.
Spółka z uwagi na to, iż posiada już swoich klientów na obsługę księgową, kieruje nowe podmioty zainteresowane tymi usługami do biur franczyzobiorców, zajmujących się samodzielną obsługą rachunkową. Dodatkowo na specjalne zlecenie klientów spółka sporządza audyt podatkowy oraz pełny raport, w którym ocenia stan poprawności prowadzenia ksiąg rachunkowych. W razie wykrycia nieprawidłowości wskazuje w jaki sposób należy nanieść korekty. Przedmiotowy zakres usług obejmuje w szczególności: prowadzenie ewidencji środków trwałych, doradztwo w zakresie prowadzenia ksiąg rachunkowych - rzetelne sporządzanie sprawozdań finansowych, obsługa w zakresie kadr i rozliczania płac, sporządzanie deklaracji ZUS oraz deklaracji podatkowych.
GRUPA KAPITAŁOWA
W pierwszym półroczu 2008 roku Blue Tax Group S.A. stworzyła grupę kapitałową, do której w chwili obecnej należą 4 spółki zależne: Blue Tax Doradca Sp. z o.o., Blue Tax Audyt Sp. z o.o., Blue Tax Net Sp. z o.o. i Blue Tax Capital Sp. z o.o.
Blue Tax Doradca Sp. z o.o. - Przedmiotem działalności spółki jest działalność gospodarcza w zakresie doradztwa podatkowego.
Blue Tax Audyt Sp. z o.o. - Przedmiotem działalności spółki jest przeprowadzanie badań i przegląd sprawozdań finansowych, przegląd systemów księgowych i mechanizmów kontroli wewnętrznej, finansowe badania due-diligence wykonywane na rzecz podmiotów tworzących sieć partnerską Blue Tax Group (sieć franczyzowa) oraz ich klientów na terenie całego kraju.
Blue Tax Net Sp. z o.o. - Przedmiotem działalności spółki jest budowa oraz wsparcie sieci franczyzowej Blue Tax Group na terenie całego kraju. Spółka przejęła większość obowiązków związanych z funkcjonowaniem sieci franczyzowej, zarządza siecią oraz opracowała dokumentację "franczyzową" (m.in. księgę operacyjną), która obecnie jest w końcowym stadium realizacji.
Blue Tax Capital Sp. z o.o. - Przedmiotem działalności spółki jest działalność doradcza oraz wsparcie firm w zakresie pozyskiwania środków finansowych na rozwój, przeprowadzania emisji akcji, obligacji oraz w zakresie wycen wartości firm.
PODSUMOWANIE I PÓŁROCZA 2009
Spółka kontynuuje budowę sieci franczyzowej biur kompleksowej obsługi małych i średnich przedsiębiorstw. Pomimo narastającego kryzysu w I półroczu 2009 roku Blue Tax Group S.A. zawarła 9 umów franczyzowych i 46 umów o współpracy. Od dnia debiutu na rynku alternatywnym GPW w Warszawie NewConnect Spółka zawarła łącznie 15 umów franczyzowych i 73 umowy o współpracy z biurami rachunkowymi, kancelariami doradztwa podatkowego, podmiotami gospodarczymi działającymi w branży finansowej i w branży ubezpieczeniowej.
W ramach rozwoju sieci franczyzowej Blue Tax Group S.A. w IV kwartale 2008 roku utworzyła Centrum Kompetencyjne we Wrocławiu, Placówkę Modelową we Wrocławiu i w Brzegu Dolnym, Oddział w Poznaniu i Oddział w Szczecinie.
Pierwsze półrocze 2009 roku pokazało, iż słusznie została podjęta decyzja o weryfikacji planów rozwoju sieci franczyzowej Blue Tax Group S.A. Weryfikacja planów sprzedaży licencji franczyzowych ma wpływ na rozwój oddziałów własnych Blue Tax Group S.A. Wstępnie Spółka zakładała, iż oddziały własne będą regionalnie rozbudowywać sieć franczyzową na terenie województwa wielkopolskiego. Spowolnienie gospodarcze spowodowało, iż znacznie spadło zainteresowanie klientów podpisywaniem długoterminowych umów franczyzowych, a także zainteresowanie klientów zewnętrznych oferowanymi przez Blue Tax Group S.A. usługami. Oddział w Poznaniu nie pozyskał planowanej liczby partnerów franczyzowych i zleceń na realizację usług z katalogu oferty Blue Tax Group S.A., co przełożyło się na jego wynik. Oddział w Poznaniu nie był w stanie sam się bilansować, w związku z czym Zarząd Blue Tax Group S.A. podjął decyzję o zamknięciu tego oddziału. Pozwoli to Spółce zaoszczędzić miesięcznie ok. 50 tys. PLN – koszty najmu lokalu i pracownicy (kwota ta z uwagi na umowę najmu lokalu podpisaną w walucie EURO jest podana w przybliżeniu z uwagi na wahania kursów walutowych). Wszyscy klienci, którzy do tej pory byli obsługiwani przez oddział w Poznaniu będą obsługiwani przez Centrum Kompetencyjne we Wrocławiu.
W pierwszym półroczu 2009 roku Działu Funduszy Unijnych Blue Tax Group S.A. sporządził dokumentację pod kątem projektów inwestycyjnych i doradczych m.in. do Programów Operacyjnych Innowacyjna Gospodarka, Regionalnego Programu Operacyjnego dla Dolnego Śląska, Wielkopolski czy województwa Podkarpackiego. Wnioski sporządzone przez Dział Funduszy Unijnych Blue Tax Group S.A. zostały objęte kwotą dotacji na łączną sumę : 1.020.101,00 PLN. Biznes plany sporządzone na projekty inwestycyjne pod kątem kredytowania uzyskały od banków finansowanie na łączną sumę: 4.000.000,00 PLN. Dokumentacje przygotowane przez Dział Funduszy Unijnych sprawiły, iż na listę podstawową Lokalnego Planu Rewitalizacji miasta Wrocławia zostały wpisane 34 obiekty.
Dział Produktów Finansowych w pierwszej połowie 2009 roku wzbogacił swoją ofertę o produkty skierowane do klientów indywidualnych, tj. kredyty i pożyczki hipoteczne, kredyty gotówkowe i kredyty samochodowe. Nawiązanie współpracy z kolejnymi instytucjami finansowymi, takimi jak: Nordea Bank, Bank BPH, DnB Nord S.A., BGŻ S.A., Santander Consumer Bank będzie miało znaczący wpływ na uzyskanie atrakcyjnych ofert na produkty finansowe dla klientów Blue Tax Group S.A. Poza tym Dział Produktów Finansowych podpisał umowy z Siemens Finance Sp. z o.o,; Kredyt Lease S.A., Bankowym Funduszem Leasingowym S.A. i Santander Consumer Bankiem na świadczenie przez Blue Tax Group S.A. usług pośrednictwa przy zawieraniu umów leasingowych.
W pierwszym półroczu 2009 roku Blue Tax Group S.A. podpisała kilka znaczących umów o współpracy, w tym m.in. umowę na usługi doradztwa kapitałowego z West Real Estate Sp. z o.o., umowę o współpracy w zakresie udzielanego przez Blue Tax Group S.A. wsparcia w pozyskiwaniu funduszy unijnych dla klientów Grupy Kapitałowej Wrocławskiego Domu Maklerskiego S.A.
PLANY ROZWOJOWE SPÓŁKI
Zarząd Spółki zamierza kontynuować budowę Sieci Partnerskiej, co jest jej strategicznym celem na lata 2008-2012. Jednak – z uwagi na niesprzyjającą koniunkturę, a co z tego wynika spadek dynamiki podpisywania umów franczyzowych – Spółka prognozuje, że w 2009 roku zostanie uruchomionych około 20 placówek franczyzowych. W związku ze spowolnieniem gospodarczym w Spółce zostaną wprowadzone zmiany w strategii rozwoju Spółki. Spółka zamierza ograniczyć i częściowo zredukować koszty stałe. Na chwilę obecną Spółka rezygnuje z uruchamiania oddziałów własnych. Zamiast nich wybrani partnerzy franczyzowi otrzymają wsparcie ze strony Centrum Kompetencyjnego Blue Tax Group S.A. i będą funkcjonować na zasadzie oddziału. Rozwiązanie to sprawi, iż Spółka nie będzie musiała inwestować w oddziały własne, ale w myśl wcześniejszych planów i założeń będzie obsługiwała klientów na terenie całego kraju. Pozwoli to na dalszy rozwój firmy w dobie globalnego kryzysu. Ponadto Spółka w dalszym ciągu planuje rozszerzać zakres swojej działalności poprzez nawiązywanie współpracy ze znaczącymi podmiotami gospodarczymi.
KONFLIKT WIĘKSZOŚCIOWYCH AKCJONARIUSZY
W raporcie bieżącym nr 24/2009 z dnia 18.kwietnia 2009 roku Zarząd Blue Tax Group S.A. poinformował o wszczęciu w porozumieniu z obecną Radą Nadzorczą postępowania na drodze prawnej przeciwko Panu Dariuszowi Wesołowskiemu - znaczącemu akcjonariuszowi spółki oraz byłemu Przewodniczącemu Rady Nadzorczej celem zabezpieczenie spółki i jej mniejszościowych akcjonariuszy przed działaniami na szkodę Spółki. Zaistniała sytuacja może mieć wpływ na negatywną ocenę wizerunku firmy. Na chwilę obecną pomiędzy Spółką a akcjonariuszem toczą się postępowania sądowe z powództwa obu stron. W przypadku przegrania przez Spółkę sprawy istnieje ryzyko poniesienia dodatkowych kosztów związanych z obowiązkiem zwrotu kosztów procesu stronie wygrywającej oraz koszty związane z realizacją orzeczenia sądowego.
Andrzej Wojciechowski edytował ten post 11-12-2009 o godzinie 17:00