W analogicznym okresie 2019 roku grupa poniosła stratę netto w wysokości 6,6 mln zł.
Przychody grupy w okresie kwiecień-czerwiec wyniosły 129,5 mln zł i również były zbieżne ze wstępnymi danymi, które Agora podała w połowie sierpnia. Przychody spadły rok do roku o 52 proc., co wynikało ze skutków pandemii COVID-19.
Segment "film i książka" zmniejszył w drugim kwartale przychody o 79,2 proc. do 17,5 mln zł, głównie ze względu na zamknięcie w tym okresie kin - w skład grupy wchodzi największa pod względem liczby obiektów w Polsce sieć "Helios". Grupa szacuje, że spadek liczby sprzedanych biletów kinowych w całym roku wyniesie ok. 50 proc., a powrót do frekwencji z 2019 r. nastąpi na przełomie 2021/2022 r.
Sprzedaż w segmencie reklamy zewnętrznej (głównie spółka AMS) spadła o 73,8 proc. rdr, do 13,3 mln zł - był to efekt przede wszystkim wstrzymania kampanii reklamowych wskutek wprowadzonych obostrzeń sanitarnych. Liczba powierzchni reklamowych AMS spadła w drugim kwartale o 2,5 proc. do 22,99 tys.
Przychody w segmencie prasowym spadły o 34,3 proc. do 42,9 mln zł, a w działalności radiowej były niższe o 46,6 proc. i sięgnęły 14,9 mln zł.
Liczba płatnych subskrypcji cyfrowych "Gazety Wyborczej" wzrosła do 243,3 tys. (z 236,5 tys. na koniec marca). Łącznie ze sprzedażą egzemplarzową sprzedaż przekroczyła tym samym poziom 300 tys. sztuk dziennika w wydaniu papierowym, sprzedawanych w 2010 roku.
Udział w słuchalności stacji TOK FM wzrósł do 2,6 proc., z 2,1 proc. rok wcześniej, natomiast stacje muzyczne grupy (Radio Złote Przeboje, Rock Radio, Radio Pogoda) utrzymały udział na poziomie 4,2 proc.
Najbardziej odporny na skutki pandemii okazał się segment internetowy, gdzie przychody spadły o 10,1 proc. do 43,6 mln zł. EBITDA biznesu internetowego Agory wzrosła w drugim kwartale o 65,2 proc. rok do roku, do 10,9 mln zł.
Strata operacyjna Agory była zgodna z szacunkami i sięgnęła 53,3 mln zł wobec 9,2 mln zł rok wcześniej. Firma nadal szacuje, że wskutek trwającej pandemii w całym 2020 r. odnotuje stratę operacyjną na poziomie EBIT. Biznesami, które zostaną najmocniej dotknięte skutkami pandemii pozostaną kino, reklama zewnętrzna oraz gastronomia.
Grupa wypracowała w drugim kwartale 57,1 mln zł przepływów z działalności operacyjnej, o 66 proc. więcej niż przed rokiem.
Zdarzenia jednorazowe (zyski ze sprzedaży aktywów oraz odpisy aktualizujące) netto obniżyły wynik operacyjny grupy w drugim kwartale o 4,8 mln zł. Największą pozycją jednorazową był odpis wartości aktywów w segmencie reklamy zewnętrznej w wysokości 6,7 mln zł.
Agora podała, że wynik EBITDA bez wpływu zdarzeń jednorazowych był ujemny i wyniósł 7 mln zł wobec 30,1 mln zł zysku odnotowanych w II kw. 2019 roku. Najmocniej do spadku przyczyniły się segmenty "film i książka" (6,7 mln zł straty wobec 10,8 mln zł zysku rok wcześniej) i "reklama zewnętrzna" (4,5 mln zł straty wobec 19,3 mln zł zysku).
Grupa podała w raporcie, że wprowadziła działania oszczędnościowe, które obniżyły koszty operacyjne o ok. 209 mln zł w II i III kw. w porównaniu z analogicznym okresem 2019 roku. W drugim kwartale koszty operacyjne spadły o 96,1 mln zł rok do roku - ograniczona została większość kategorii kosztowych oraz wydatków inwestycyjnych.
Dofinansowanie grupy z tarczy antykryzysowej wyniosło 13,9 mln zł.
Na koniec czerwca 2020 r. zadłużenie grupy z tytułu kredytów i leasingu wyniosło 724,9 mln zł, z czego większość - 554,2 mln zł - stanowiły zobowiązania z tytułu leasingu wynikające ze standardu rachunkowego MSSF 16. Z końcem półrocza Agora dysponowała środkami pieniężnymi i ich ekwiwalentami na kwotę 133,3 mln zł.
W czwartek Agora poinformowała o pozyskaniu finansowania dla spółki-matki w wysokości 100 mln zł oraz kinowej spółki zależnej Helios w wysokości 40 mln zł.
Agora szacuje, że wydatki na reklamę w Polsce w 2020 roku spadną o 8-12 proc. W maju firma szacowała spadki na 20-25 proc.
Grupa szacuje, że rynek reklamy telewizyjnej skurczy się w 2020 roku o 10-14 proc. W drugim największym segmencie reklamowym - internecie - Agora spodziewa się wyniku w przedziale: od spadku o 1 proc. do wzrostu o 3 proc. Wydatki na reklamę zewnętrzną spadną, zdaniem Agory, o 29-33 proc., a na reklamę radiową - o 10-14 proc. W dziennikach grupa szacuje spadek na 20-24 proc., natomiast w magazynach spodziewa się zniżki w wysokości 24-28 proc. Najmocniej ucierpi reklama kinowa - Agora prognozuje, że spadek wyniesie 58-62 proc. (PAP Biznes)
kuc/ asa/