Dywersyfikacja portfela klientów Grupy Kapitałowej Spyrosoft, a także niska ekspozycja na branże
bezpośrednio narażone na negatywny wpływ epidemii koronawirusa, pozwoliły na utrzymanie stabilnej
pozycji rynkowej. Kontrakty spółek wchodzących w skład Grupy z firmami z branży automotive nie
zmieniły swojej wartości, ponieważ świadczone usługi dotyczą fundamentalnych elementów budujących
długofalową przewagę konkurencyjną tych podmiotów (istotny udział badań i rozwoju w prowadzonych
pracach) lub utrzymania kluczowych systemów zapewniających ciągłość działania i obsługi klientów.
W drugim kwartale 2020r., pomimo negatywnych czynników oddziałujących na otoczenie biznesowe z
powodu epidemii koronawirusa, Grupa Spyrosoft powiększyła portfolio klientów o 9 firm z
następujących branż: przemysł 4.0, usługi finansowe, medycyna i usługi technologiczne. Grupa
kontynuowała również rozwój spółki-córki w Wielkiej Brytanii m.in. poprzez zatrudnienie COO.
W kwietniu 2020r. Grupa Spyrosoft poszerzyła swoją ofertę o usługi dla branży medycznej ze
szczególnym uwzględnieniem telemedycyny. W ramach nowej oferty dział Healthcare i Life Sciences
koncentruje się na rozwoju oprogramowania do urządzeń medycznych oraz ich komunikacji, budowie
platform medycznych i wdrażaniu algorytmów medycznych, wspierających m.in. techniki obrazowania,
rehabilitację pacjentów i analizę pomiarów medycznych.
Wraz z początkiem kwietnia 2020r., zintensyfikowano działania promocyjne mające na celu pozyskanie
nowych klientów. Nie rezygnując z dotychczasowych metod pozyskiwania zleceń uruchomiono
kampanie marketingowe nastawione na generowanie nowych kontaktów w regionie DACH oraz Wielkiej
Brytanii promując usługi dostosowane do obecnych realiów rynkowych.
W drugim kwartale 2020 Grupa Spyrosoft S.A. zwiększyła liczbę współpracowników o 32 osoby,
osiągając liczbę 477 współpracujących z firmą osób (według stanu na koniec czerwca 2020r.).
Pomimo pozyskania nowych kontraktów kroki podjęte przez Spyrosoft S.A. w celu utrzymania
dotychczasowych klientów (m.in. obniżenie stawek na czas pandemii) miały nieznacznie negatywny
wpływ na jednostkowe wyniki (przychody oraz zysk brutto) firmy. Co warte podkreślenia Spyrosoft S.A.
utrzymała ciągłość współpracy ze wszystkimi podmiotami, dla których świadczy usługi.
Pozyskanie nowych klientów przez spółki-córki świadczące usługi o wyższej marżowości – Spyrosoft
Solutions S.A. tworząca oprogramowanie wbudowane oraz Unravel zajmujący się Business i Product
Design – przyczyniło się do wzrostu przychodów skonsolidowanych Grupy.
Przygotowując się na ewentualny spadek zamówień w IV kwartale 2020r. i I kwartale 2021r. Grupa
wdrożyła program oszczędnościowy (m.in. przesunięcie działań związanych z badaniami i rozwojem na
2021r. oraz czasowe ograniczenie programów szkoleniowych dla pracowników) skutkujący
zmniejszeniem kosztów i wzrostem marży.
Podsumowując drugi kwartał bieżącego roku zaobserwowano wzmożone zainteresowanie usługami
Grupy przy utrzymaniu współpracy z dotychczasowymi klientami, co w połączeniu z wprowadzeniem
nowych typów usług oraz kanałów pozyskiwania zamówień przy założeniu niepogarszających się w
sposób znaczący czynników otoczenia biznesowego daje podstawy do optymistycznych prognoz na
drugie półrocze 2020 roku oraz rok 2021.
Grupa Spyrosoft uzyskała w II kwartale 2020 r. zysk ze sprzedaży na poziomie 4,6 mln zł, co było
wynikiem o 123% wyższym w porównaniu z analogicznym okresem 2019 r. i 17% lepszym od wyniku
poprzedniego kwartału.