Po przeczytaniu warunków zamówienia wszytko jest jasne. Newag prawdopodobnie nie zbuduje trójczłonowego szt-a, ktory byłby rozwinięciem koncepcji dwuczłona 222M.Ten przetarg napisany jest, jak sądzę, pod Linka Pesy. Ezt-y też chyba nie wybuduje dla PR Newag. Powód oczywisty. Kryterium w 90% to cena. Zamawiający nie oczekuje jakościowo dobrego, niezawodnego, taniego w eksploatacji, ale droższego ezt-a. Wręcz przeciwnie. PR zależy jedynie na niskiej cenie zakupu byle czego. Tu też przetarg wygra raczej Pesa słynąca z niskich cen i wyjątkowej awaryjności (patrz spalinowa Gama SU160). Przetarg PR w związku z tym chyba nie do ruszenia.
Jeśli chodzi o szynobusy to też nie widzę tu szans. Z ezt będzie ciężko. Newag musiałby robić to z maks 5% marżą . Wydaje mi się że przy obecnym backlogu nie powinien tego robić zważywszy że jest bardzo duża szansa na wygranie przetargu na Podkarpaciu. Widać w zapisach że Podkarpacie nie jest zadowolone ze współpracy z Pesą i warunki przetargu faworyzują Newag.