Kiedyś wspominałem że sprzedaż udziałów w porcie Rejka to błąd.... chyba posiali również udziały w kolei...
Kto inny ZYSKA NA TYM....
https://www.portalmorski.pl/porty-logistyka/58969-rijeka-gateway-terminal-oficjalnie-rozpoczal-dzialalnoscUdziały OT Logistics w Luka Rijeka (port Rijeka)
- W lipcu 2015 OT Logistics nabyło akcje Luka Rijeka, uzyskując około 20,81% udziału.
- 7 września 2017 OT Logistics dokupiło dodatkowy pakiet 11,75%, co spowodowało, że łączny udział wzrósł do 32,56%. Poland at Sea - maritime economy portal+3Portal Morski+3Ports Europe+3
- OT Logistics zawarło porozumienie z funduszami emerytalnymi (Allianz ZB oraz ERSTE), dzięki czemu razem mają kontrolować 56,56% akcji Luka Rijeka – co daje OT Logistics znaczący wpływ operacyjny. Biznes PAP+3OT Logistics S.A.+3Portal Morski+3
- W marcu 2023 OT Logistics zwiększyło swój udział do 24,98% po przejęciu akcji od Rubicon Partners. T
OT Logistics + Rubicon podpisało warunkową umowę sprzedaży
25,38% udziałów Luka Rijeka czeskiej spółce Port Acquisitions.
.....jedną z przyczyn sprzedaży udziałów przez OT Logistics były spory / roszczenia ze strony funduszu Allianz ZB oraz konieczność uporządkowania finansów firmy (w tym zobowiązań z obligacji).
Fakty potwierdzające wpływ funduszu Allianz i inne motywy
- Roszczenia ze strony Allianz ZB
- Allianz ZB domagał się od OT Logistics wykupienia akcji Luka Rijeka (put option) — czyli prawa do sprzedaży udziałów do OT Logistics.
- Był też pozew arbitrażowy i wniosek o upadłość OT Logistics w Polsce ze strony Allianz.
- W dokumentach spółki pojawiały się informacje, że Allianz podejmował działania, które były postrzegane przez OT Logistics jako “niekorzystne zmian co do rozporządzania akcjami Luka Rijeka”.
- Finansowe potrzeby – spłata zobowiązań
- OT Logistics wskazywało, że część środków ze sprzedaży udziałów Luka Rijeka zostanie przeznaczona na spłatę obligacji serii G i H.
- W raporcie kończącym transakcję spółka mówiła o „przeglądzie opcji strategicznych” oraz „restrukturyzacji wewnętrznej”.
- Potrzeba zakończenia sporów prawnych / uporządkowania relacji z Allianz
- Sprzedaż udziałów umożliwiła OT Logistics zawarcie ugody z Allianz, która skutkowała m.in. wycofaniem przez Allianz pozwu arbitrażowego i wniosku o upadłość spółki.
- W komunikacie po sprzedaży (2023) spółka informowała, że dzięki realizacji transakcji „został też wycofany pozew przed Trybunałem Arbitrażowym (…) przez Allianz ZB” oraz „wniosek o upadłość OTL”.
- Akcjonariusze i umowa wspólników
- W umowie wspólników zawartej wcześniej (2017) byli zaangażowani Allianz ZB i Erste, co dawało im pewne prawa, m.in. opcje sprzedaży (put) akcji. Część tych zapisów budziła spory.
OT Logistics w pewnym momencie informowało, że Allianz podejmował działania, które były sprzeczne z porozumieniem wspólników.
— można wnioskować, że działania funduszu Allianz ZB stanowiły jeden z istotnych czynników wpływających na decyzję OT Logistics o sprzedaży udziałów. Presja prawna i finansowa (pozwy, opcje put) oraz ryzyko kosztów związanych z tymi roszczeniami były realnym obciążeniem. Poza tym OT Logistics miało potrzebę uporządkowania swojej sytuacji finansowej (spłata obligacji, strategia restrukturyzacyjna), co sprzedaż udziałów Luka Rijeka umożliwiała.