Kiedy PKP Cargo wystąpi do spółki PKP PLK S.A. o zwrot nadmiernie pobranych opłat za dostęp do infrastruktury kolejowej, za okres od roku 2013, czyli od daty obowiązku wdrożenia wyroku C – 512/2010 ETS
https://lexlege.pl/ustawa-o-komercjalizacji-restrukturyzacji-i-prywatyzacji-przedsiebiorstwa-panstwowego/rozdzial-6-gospodarowanie-mieniem-pkp-sa/6974/ Ustawa o komercjalizacji i restrukturyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe” (poprzedni tytuł: o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe”) Stan prawny aktualny na dzień: 04.08.2024 Dz.U.2024.0.561 t.j. - Ustawa z dnia 8 września 2000 r. o komercjalizacji i restrukturyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe” (poprzedni tytuł: o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe” Ustawa o komercjalizacji i restrukturyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe” (poprzedni tytuł: o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe”) Rozdział 6. Gospodarowanie mieniem PKP SA
WYROK C – 512/2010 Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości z 30.05.2013 Jedyna istotna zmiana w wysokości i systemie opłat za dostęp do infrastruktury kolejowej miała miejsce w roku 2013, w następstwie konieczności wdrożenia przez Polskę postanowień wyroku C – 512/2010 Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości z 30 maja 2013 roku.. Wyrok ten nakazał Polsce obliczanie opłat za dostęp do infrastruktury kolejowej, na podstawie kosztów bezpośrednich prowadzenia ruchu pociągów stawki dostępu do torów uległy obniżeniu o około 20%, . Był to jednak istotny kamień milowy w systemie obliczania i stanowienia stawek opłat za dostęp do torów. Spółka PKP PLK S.A. nie wdrożyła w pełni postanowień tego wyroku. Cenniki opłat za korzystanie z torów były i są nadal zawyżane. Trwają w tej sprawie postępowania przed sądami powszechnymi, które to potwierdzają. Uważamy, że spółka PKP Cargo S.A. ma w tej sytuacji duże roszczenia finansowe wobec spółki PKP PLK S.A., które powinna wyegzekwować