- LPP S.A. to warty 8,4 miliarda dolarów detalista mody z siedzibą w Polsce, który twierdzi, że jest największą firmą modową w Europie Środkowo-Wschodniej.
- Dopóki Rosja nie zaatakowała Ukrainy w lutym 2022 r., Rosja była największym międzynarodowym rynkiem LPP, generując ~19,2% przychodów z 553 sklepów. LPP miało duże plany ekspansji dla Rosji zgodnie z ujawnieniami firmy i byłym dyrektorem, który powiedział nam: „[LPP] miało plany otwarcia setek kolejnych sklepów [w Rosji] ... to był największy rynek, na którym chcieliśmy się rozwijać”.
- Rosyjska inwazja na Ukrainę w lutym 2022 roku wywołała masowy exodus zagranicznych firm z Rosji. Spowodowało to 46,6% spadek ceny akcji LPP, ponieważ inwestorzy obawiali się utraty kluczowych perspektyw wzrostu.
- Stosunki handlowe z Rosją stanowią poważne ryzyko dla polskich firm, takich jak LPP, ze względu zarówno na ryzyko sankcji, jak i utraty reputacji - 97% obywateli Polski ma niekorzystny pogląd na Rosję po inwazji, wynika z ankiety przeprowadzonej przez Pew Research Center wiosną 2022 roku.
- Jeszcze w listopadzie 2023 r. były rosyjski prezydent i bliski sojusznik Władimira Putina, Dmitrij Miedwiediew, nazwał Polskę "niebezpiecznym wrogiem" i insynuował, że może być kandydatem do inwazji.
- 28 kwietnia 2022 r. LPP ogłosiło plany zdystansowania się od Rosji poprzez zbycie swojego rosyjskiego oddziału. Transakcja postępowała szybko: Kilka tygodni później, 19 maja 2022 r., ogłosiła, że zakończyła negocjacje z nienazwanym nabywcą, finalizując sprzedaż 30 czerwca 2022 r.
- Pomimo stwierdzenia, że stracił ~20% przychodów z zbycia swojej rosyjskiej działalności, całkowite przychody LPP nadal znacznie wzrosły o 13% w roku obrotowym 2022/23. Zgłoszone przychody na rynkach z wyłączeniem Rosji wzrosły o 40,5% rok do roku.
- Rynek wynagrodził zgłoszony przez LPP 40,5% wzrost przychodów podstawowych - praktycznie niespotykany w detalicznej branży odzieżowej - odsyłając akcje z powrotem do rekordowych maksimów.
- Uważamy, że LPP był w stanie opublikować te niezwykłe wyniki, ponieważ jego dezinwestycja rosyjskiego biznesu była kompletną fikcją.
- LPP twierdzi, że sprzedał swoje rosyjskie aktywa (zwane "Re Trading") niejasnemu "chińskim konsorcjum" w transakcji o wartości ~382 milionów dolarów. Odkryliśmy, że kupującym była skorupa z siedzibą w Dubaju o nazwie "Far East Services" bez ujawniania jej właścicieli lub dyrektorów.
- Far East Services zostało zarejestrowane zaledwie dzień przed tym, jak LPP ogłosiło, że osiągnęło porozumienie w sprawie sprzedaży swojej rosyjskiej spółki zależnej. Nie ma możliwej do zweryfikowania z zewnątrz obecności, osiągnięć w branży modowej ani widocznych powiązań z Chinami.
- Były starszy pracownik LPP powiedział nam, że umowa była "fasadą ukrywającą [prawdę] o niesprzedawaniu rosyjskich operacji", dodając, że rosyjskie operacje LPP są nadal "bezpośrednio kontrolowane przez centralę i zarząd LPP".
- Były menedżer opisał podejście dyrektora generalnego i założyciela LPP Marka Piechockiego: Nie przejmował się jakąś wojną między Rosją a Ukrainą. Ta [wojna] jest tylko tymczasowa."
- Szczegóły operacyjne oferują inne wskazówki, że LPP zachowało kontrolę nad rosyjskim biznesem. Na przykład rosyjskie sklepy LPP zostały ponownie otwarte dzień po uzgodnieniu umowy sprzedaży; 37 dni przed zamknięciem transakcji.
- Audytor „Wielkiej Czwórki” Ernst & Young wydał opinię kwalifikowaną w sprawie zbadanych sprawozdań finansowych LPP z 2021/22 w sprawie kwestii księgowych związanych z jej rosyjskimi aktywami. 5 dni po deklarowanym rosyjskim zbyciu LPP, LPP zmieniło audytorów na Grant Thornton, firmę audytorską drugiego szczebla z historią brakujących oznak nadużyć księgowych.
- LPP powiedział, że będzie wspierać nowego nabywcę tylko przez "okres przejściowy", ale dowody sugerują, że LPP nadal sprzedaje i może śledzić i kontrolować sprzedawane zapasy w Rosji.
- Wysłaliśmy tajnych kupujących do flagowych sklepów "Far East Services" w Moskwie i St. Petersburga w grudniu 2023 r. Prawie wszystkie ubrania, które sfotografowaliśmy, były identycznymi wzorami i kolorami do jesienno-zimowych kolekcji w katalogach internetowych LPP w Polsce, co wskazuje, że produkty LPP wciąż w jakiś sposób trafiają do Rosji co najmniej 18 miesięcy po deklarowanym zbyciu.
- Co więcej, rosyjskie kody produktów in-house dokładnie pasowały do kodów produktów w polskim katalogu LPP´s.
- Kody kreskowe znalezione na rosyjskich towarach na początku wydawały się w większości nieaktualne, wydawane przypadkowym chińskim firmom lub podrabiane w celu zamaskowania prawdziwego pochodzenia produktów.
- Jednak pokazane nam prezentacje LPP szczegółowo opisują, w jaki sposób LPP planowało zmodyfikować kody kreskowe, aby potajemnie śledzić towary rosyjskie za pośrednictwem własnych systemów informatycznych - ukrywając ciągłą kontrolę nad zapasami.
- Dodatkowe dokumenty pokazują, w jaki sposób kierownictwo wyższego szczebla LPP może szyfrować ważne kody kreskowe zarejestrowane w LPP w Polsce i ukrywać je jako niepowiązane chińskie kody kreskowe.
- Przeprojektowaliśmy 65 kodów kreskowych w sklepach detalicznych "Far East Services" w Rosji, stosując tajną metodologię LPP. Po dekodowaniu były one dokładnie dopasowane do kodów kreskowych LPP zarejestrowanych w Polsce. Postrzegamy to jako martwy dowód na skomplikowane kroki LPP, aby ukryć pozorowane zbycie Rosji.
- "Dla mnie szokiem jest... że to jest LPP, ponieważ tak naprawdę są, to jest największy właściciel polskiej marki odzieżowej. Trudno więc sobie to wyobrazić, że mogą zrobić coś takiego" - powiedział nam menedżer w GS1 Global, polskim oddziale organizacji zajmującej się standardami kodów kreskowych.
- LPP określa również plany w wewnętrznych dokumentach, aby ukryć eksport swoich towarów do Rosji - ukrywając prawdziwą własność towarów za pośrednictwem dwóch firm frontowych utworzonych przez kluczowych informatorów LPP. Program eksportowy LPP został wprowadzony w życie od połowy 2022 r., zgodnie z naszą analizą ponad 335 000 tysięcy rekordów importu-eksportu.
- Pierwsza firma frontowa - singapurska "Asia Fashion Import Export" - została założona w dniu, w którym Rosja najechała Ukrainę przez kluczowego członka Fundacji Semper Simul, akcjonariusza kontrolującego LPP powiązanego z dyrektorem generalnym Marekem Piechockim.
- Druga firma frontowa - "Fashion Group Tekstil" - była uśpioną firmą turecką, dopóki pracownik LPP nie nabył jej 7 miesięcy po inwazji Rosji na Ukrainę. "Far East Services", nabywca rosyjskich aktywów LPP, przejął później kontrolę nad 95% Fashion Group Tekstil.
- LPP wycofał się i przekazał wiodącą rolę w łańcuchu dostaw powiązanym firmom frontowym, w oparciu o naszą analizę kodów kreskowych i rekordów importu-eksportu.
- Wydaje się również, że LPP wykorzystuje Kazachstan jako backdoor, aby pomóc w zaopatrywaniu rosyjskich sklepów. Dane importowo-eksportowe pokazują, że LPP wysłało ~755 milionów dolarów towarów do swojej kazachskiej spółki zależnej w 2023 roku, mimo że Kazachstan stanowił tylko 1% sklepów stacjonarnych LPP.
- Jeśli okaże się, że nadal działa w Rosji, LPP może naruszyć umowy kredytowe i finansowe ze swoim głównym wierzycielem, PKO BP Bank, który udzielił ~62% swoich pożyczek i pożyczek na koniec ostatniego roku. PKO napisał do nas: „W zasadzie bank nie finansuje podmiotów działających w Rosji ani we współpracy z rosyjskimi kontrahentami”.
- Podejrzewamy, że LPP jeszcze bardziej zamaskowało swoją pozorowaną dezinwestycję Rosji poprzez manipulacje księgowe. Odkryliśmy, że ponad dwie trzecie wzrostu przychodów w 2022/23, stanowiących 732 miliony dolarów lub 20% całkowitych przychodów, pochodziło z niewyjaśnionego segmentu "Inne", zgodnie z angielską wersją raportu rocznego LPP. W ciągu ostatnich 3 lat ten segment "Inny" nigdy nie stanowił więcej niż 2% całkowitych przychodów LPP.
- Tymczasem kierownictwo wydobyło gotówkę ze swojego udziału w LPP poprzez pożyczki z depozytem zabezpieczającym, co jest ryzykowną formą finansowania. 5 grudnia 2023 r. akcjonariusz kontrolujący LPP, spółka stowarzyszona dyrektora generalnego LPP Marka Piechockiego, zobowiązała się do przekazania 20% udziałów w LPP, o wartości 490 mln USD w tym czasie.
Ogólnie rzecz biorąc, uważamy, że LPP opracowało wyszukaną "detencję", aby nadal zarabiać pieniądze w Rosji pomimo niszczycielskiej wojny, jednocześnie próbując oszukać inwestorów i konsumentów w Polsce, na Ukrainie i na innych kluczowych rynkach.