Niedawno armator skierował do OT Port Gdynia statek ro-ro Finneco III. Będący trzecią jednostką tego rodzaju w barwach firmy. Statek ma 238 metrów długości oraz linię ładunkową 5 800 metrów. Ro-pax może przewieźć jednorazowo 400 jednostek ładunkowych. W porównaniu z innymi statkami operatora, ładowność nowych rorowców wzrosła o prawie 40%. Jednostka do zasilania silników elektrycznych wykorzystuje w porcie wydajne akumulatory litowo-jonowe. Górny pokład jest wyposażony w panele słoneczne o powierzchni około 600 m2. Operacje ładunkowe są bardziej sprawne niż na innych rorowcach, poprzez optymalne rozmieszczenie ramp rufowych i wewnętrznych i podnoszonych pokładów samochodowych. Podnoszona rampa umożliwia załadunek dowolnego rodzaju ładunków ro-ro o długości do 7 metrów. Niektóre przestrzenie na pokładach ładunkowych zostały specjalnie zaprojektowane do przewozu papieru w rolach, będącego jednym z głównych produktów eksportowych Finlandii.
Finneco III w Gdyni
Statek został skierowany przez Finnlines do Portu Gdynia i zacumował przy Nabrzeżu Czeskim przy terminalu OT Port Gdynia w połowie października, gdzie są obsługiwane statki firmy. Była to wizyta testowa tej jednostki.
– Chcemy sprawdzić, czy obecna infrastruktura Portu Gdynia jest w stanie obsłużyć jednostki tej wielkości. Nasze plany, jeżeli chodzi o Polskę są dość ambitne. Planujemy rozwój naszych połączeń z kraju – mówił dyrektor zarządzający Finnlines Polska Rafał Kwapisz.
Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. Jacek Sadaj skomentował testową wizytę statku jako istotną dla dalszego rozwoju współpracy z Terminalem OT i spółką NTA. W październiku członkowie zarządu podpisali list intencyjny w związku z pracami mającymi zoptymalizować infrastrukturę niezbędną do importu papieru.
W planie dwie rampy ro-ro w OT Gdynia
– Prowadzimy badania rynkowe. Jest potencjał na to, żeby tego typu jednostki pojawiały się częściej, ale musimy nad tym jeszcze trochę popracować i upewnić się, że faktycznie statki będą mogły bezpiecznie tam zawijać – wyjaśnił cel wejścia nowego statku Finnlines Rafał Kwapisz.
Na niedawnej konferencji prasowej poświęconej inwestycjom OT Gdynia, prezes Zarządu OT Port Jerzy Majewski poinformował, że wokół basenu nr V w niedługim czasie rozpoczną się prace nad rozbudową nabrzeży Czeskiego, Rumuńskiego i Stanów Zjednoczonych. Pogłębienie portu oraz powiększenie powierzchni parkowania w pobliżu rampy ro-ro ma pozwolić na regularne przyjmowanie największych jednostek tego rodzaju operujących na Bałtyku.
Ukraina. Nowe korytarze transportowe przejęły eksport produktów rolnych
Łukasz Waluszko z OT Port wspomniał, że 1/3 przeładunku to produkty agro. Przy odpowiedniej rotacji jest możliwość przeładowania 1,5 miliona ton ładunków. Planowane są inwestycje w terminalu Ro-Ro, który zwiększy możliwości przeładunkowe we wschodniej części portu Gdynia, oraz w zakresie pogłębienia nadbrzeża, co da możliwość obsługi statków o większej nośności i długości. Przedstawiciele środowiska z Ukrainy podkreślali jak ważne są dziś rośliny strączkowe oraz jak kluczowa jest logistyka i dostawy przez Port w Gdyni.