W arkuszu zleceń pojawiło się po kilkanaście pozycji po lewo i prawo na początku sesji, na wszystkich spółkach. Pierwsze 15 minut nie chodziły boty i kurs wybijał na większości spółek po 3-4 %, ale w arkuszu zleceń były tylko "ręczne" zlecenia - ulicy. Okazywało się, że wystawione jest na Geotransie do 2 k akcji do 10,60 zł, ale po 20 minutach system znowu uruchomił się i pojawiły się lawinowe zlecenia, tych samych podmiotów po lewo i prawo - prawdopodobnie botów. To daje sporo do myślenia, bo w arkuszach, realnych akcji było bardzo mało do odkupienia.
obserwuję sesję niemal cały dzień, co 10-20 minut i arkusz zleceń na gragieldowa.pl. Każdego dnia jest po kikadziesiąt pozycji po lewej i prawej stronie, a nawet ponad 100 co 2-5 grtoszy, czasem co 1 zl, w zależności od kursu danej spółki, a dziś rano, przez pierwsze 15 minut było mpo kilkanaście pozycji, tych, co zlecenia robią ręcznie, czyli rzeczywistych inwestorów i tu, oraz na wielu spółkach kurs bardzo dynamicznie rósł. Zazwyczaj jest tak, że jak kurs rośnie to po chwili po ptrawej ktoś rzuca bloka 1k akcji 0,5-2 % niżej i obstawia zakup na najwyższym poziomie, tak, by mieć wpływ na lewą i prawą stronę, co oznacza dla niego, że jakm ktoś chce sprzedać, sprzeda jemu, a jak ktoś chce kupić kupi od niego i tak boty kręcą giełdą zarabiając cały czas dla właścicieli. Jest to zakazane prawem, ale knf tego nie ściga, bo jest to manipulacja kursem. Gdy zobaczyłem w arkuszy realny obrót, to 10 \5 dziennego, reszta to boty, które zostawiają małą przestrzeń, siedząc po lewej i prawej.
Dz.U.2022.0.1500 t.j. - Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi 1. Kto wbrew zakazowi, o którym mowa w art. 15 rozporządzenia 596/2014, dokonuje manipulacji, o której mowa w art. 12 tego rozporządzenia, podlega grzywnie do 5 000 000 zł albo karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5, albo obu tym karom łącznie. 2. Kto wchodzi w porozumienie z inną osobą mające na celu manipulację, o której mowa w art. 12 rozporządzenia 596/2014, podlega grzywnie do 2 000 000 zł.
Jakub Kwieciński14 2)dyrektywy Komisji 2003/124/WE z dnia 22 grudnia 2003 r. wykonującej dyrektywę 2003/6/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w zakresie definicji i publicznego ujaw- niania informacji wewnętrznych oraz definicji manipulacji na rynku. W ustawie o obrocie instrumentami finansowymi wprowadzono wiele istotnych zmian dotyczących przeciwdziałania nadużyciom na rynku kapitałowym. Po pierwsze, wprowa- dzono zmiany i uzupełnienia wynikające z konieczności pełnej implementacji przepisów prawa wspólnotowego. Po drugie, dokonano modyfikacji części przepisów w celu doprecy- zowania niektórych definicji i zapewnienia ich spójności z innymi ustawami. Po trzecie, usu- nięto braki i niejasności stwarzające wątpliwości interpretacyjne w dotychczasowej praktyce stosowania tych przepisów.3Generalnie nowe regulacje zmierzały w kierunku ograniczenia naruszeń prawa, zapewnienia bezpieczeństwa obrotu oraz zwiększenia zaufania inwestorów do giełdy papierów wartościowych4. 2.4. Przestępstwo manipulacji instrumentem finansowym z art.183 u.o.i.f. W ustawie o obrocie instrumentami finansowymi przestępstwo manipulacji zostało spenalizowane w art.183. W przepisie tym ustawodawca odsyłał do art.39 ust.2 u.o.i.f., w którym został określony katalog zakazanych zachowań stanowiących manipulację. Usta- wodawca wprowadził osiem typów zachowań manipulacyjnych, znanych z wcześniejszej ustawy p.p.o.p.w., dokonując ich niewielkiej modyfikacji. Do zachowań manipulacyjnych wymienionych w art.39 u.o.i.f. ustawodawca zaliczał: 1)składanie zleceń lub zawieranie transakcji wprowadzających lub mogących wprowadzić w błąd co do rzeczywistego popytu, podaży lub ceny instrumentu finansowego (ust. 2 pkt 1), 2)składanie zleceń lub zawieranie transakcji powodujących nienaturalne lub sztuczne usta- lenie się ceny instrumentów finansowych (ust. 2 pkt 2), 3)składanie zleceń lub zawieranie transakcji, z zamiarem wywołania innych skutków praw- nych niż te, dla osiągnięcia których faktycznie jest dokonywana dana czynność prawna (ust. 2 pkt 3), 4)rozpowszechnianie za pomocą środków masowego przekazu, w tym Internetu, lub w inny sposób fałszywych lub nierzetelnych informacji albo pogłosek, które wprowadzają lub mogą wprowadzać w błąd w zakresie instrumentów finansowych (ust. 2 pkt 4)