Nowa struktura importu paliw silnikowych na Ukrainę ustabilizowała się, a rynek ukraiński zaczął identyfikować faworytów. Na początku sierpnia zmiany strukturalne odnotował popyt ze strony „Ukrzaliznyci”. Po tym, jak 24 lutego prywatny gigant petrochemiczny „Karpatnaftohim” ogłosił wstrzymanie produkcji, państwowy „UZ” w kolejnych miesiącach 2022 r. określił się jako największy ukraiński przemysłowy konsument oleju napędowego. Na początku sierpnia wybór lidera ukraińskiej konsumpcji w imporcie zatrzymał się na dwóch właścicielach złóż ropy naftowej – firmach ExxonMobil Asia Pacific i Orlen Lietuva oraz polskiej sieci Unimot Paliwa.
30 lipca pierwsza wicepremier i minister gospodarki Ukrainy Julia Svyridenko przedstawiła prasie oczekiwanie na zmiany cen: „Nasz import paliw w marcu był na poziomie 60 tys. ton, w kwietniu mieliśmy 190 tys. było 665 000 ton, a teraz jest to ponad 700 000 ton. Jeśli porównać marzec z lipcem, mamy ponad 10 razy więcej dostaw. Oznacza to, że już całkowicie przeorientowaliśmy się logistycznie i stopniowo następuje napełnianie”.
„Ukrzaliznytsia” zawarła bezpośrednie kontrakty na zakup oleju napędowego z zagranicznymi producentami produktów naftowych – firmami ExxonMobil Asia Pacific, Orlen Lietuva oraz polskim handlowcem Unimot Paliwa.
Mówi o tym publikacja Forbesa z 29 lipca.
Publikacja informowała, że Ukrzaliznytsia podpisała bezpośrednie kontrakty na dostawy oleju napędowego z zagranicznymi producentami. Wśród nich jest ExxonMobil Asia Pacific. Jest częścią jednej z największych firm rafineryjnych na świecie, ExxonMobil. UZ zawarł też umowy z polskim koncernem naftowym Orlen, jego litewskim oddziałem Orlen Lietuva oraz polskim importerem paliw Unimot Paliwa.
Należy jednak wziąć pod uwagę, że duzi gracze mają duże priorytety. A ukraiński rynek dużych koncernów naftowych nie jest obecnie najatrakcyjniejszy pod względem konsumpcji i perspektyw. Tu może mocniej wejść Unimot.