Port Gdynia po siedmiu miesiącach roku 2021 osiągnął 12,5-proc. wzrost przeładunków ogółem. Od stycznia do lipca do Gdyni zawinęło 2432 jednostek, co oznacza wzrost o 13,7 proc. w stosunku do porównywanego okresu roku 2020.
https://bbcdn.go.eu.bbelements.com/creatives/cdn29023/b10/218/27/b1021827/b1021827_1.pngNajwiększe wzrosty odnotowano w grupach przeładunków: drewno +89,9 proc., (a w samym lipcu 402,3 proc.), ropa i przetwory naftowe +78,6 proc., (a w samym lipcu 175,9 proc.), oraz drobnica +15,4 proc., (a w samym lipcu 19,8 proc.). W ciągu siedmiu miesięcy można również zaobserwować trend wzrostowy w przeładunku kontenerów w TEU, wzrost wyniósł 14 proc.
Czytaj także:
Minister o widokach na szybki rozwój portów morskich- Wyniki po 7 miesiącach tego roku pokazują jednoznacznie, jakie korzyści płyną z faktu, że Port w Gdyni jest portem uniwersalnym, a jednocześnie spółki eksploatacyjne potrafią bardzo elastycznie reagować na tendencje rynkowe. W efekcie widać jak różne grupy towarów bilansują się nawzajem. Gdy ubywa węgla, straty odrabiane są w przeładunkach paliw. Gdy nieco spadają przeładunki zboża, można pochwalić się świetnymi wynikami w przeładunkach drewna lub drobnicy. W tej sytuacji widać wyraźnie jak wszechstronnym portem jest Gdynia. Niezmiennie cieszą dobre wyniki w przeładunkach kontenerów. Ruch kontenerowy to swoisty barometr koniunktury gospodarczej, a także eksportu. Dobre wyniki w tej kategorii ładunków pokazują nie tylko sukces portu i terminali portowych, ale są także sygnałem, że w polskiej gospodarce dzieje się dobrze - komentuje Artur Kiełbasiński, ekspert w dziedzinie gospodarki morskiej i ekonomii.
- Pierwsze siedem miesięcy 2021 roku kończymy wzrostem wynoszącym 12,5 proc. w porównaniu do roku 2020. Wynik ten świadczy o wyjątkowej efektywności terminali operujących na terenie Portu Gdynia oraz konsekwentnej realizacji inwestycji przez zarząd spółki. Wskazanie Gdyni jako portu instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych zwiększy jego potencjał o kolejną grupę ładunkową, czyniąc go jeszcze bardziej uniwersalnym, jednocześnie tworząc przyjazne środowisko biznesowe dla uczestników rynku offshore - Jacek Sadaj, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
Stały wzrost przeładunków i dobre prognozy na kolejne lata stanowią mocny argument za rozwijaniem portu gdyńskiego. Całkowita wartość inwestycji infrastrukturalnych w obrębie Portu Gdynia to ponad 4 mld zł.