wnp.pl (Piotr Stefaniak) - 06-10-2009 17:20
Komisja Europejska przyjęła dziś decyzję o uruchomieniu europejskiej usługi opłaty elektronicznej (EETS), terminach wdrożenia dla różnych pojazdów, a także przyjęła główne specyfikacje techniczne i wymogi systemu.
System ten ma uprościć sposób pobierania opłat za przejazd w całej Unii płatnymi autostradami, tunelami i mostami. Jego elementami będą - obok czytników montowanych w tamtych obiektach - zainstalowane w pojeździe urządzeniu rejestrujące oraz abonament, wykupiony u jednego usługodawcy. Czytniki automatycznie zliczą należności, co ograniczy liczbę transakcji gotówkowych w punktach poboru opłat, usprawni ruch i przyczyni się do zmniejszenia zatorów komunikacyjnych.
Systemy opłat elektronicznych zostały już wprowadzone w kilku krajach europejskich na początku lat dziewięćdziesiątych. Większość z nich działa za pomocą zainstalowanego w pojeździe urządzenia, które przekazuje dane charakterystyki pojazdu zarządcom dróg, w celu określenia wysokości opłaty, np. uzależnionej od jego masy i wielkości.
Jednakże te różnorodne krajowe, a nawet lokalne systemy opłat elektronicznych są na ogół niekompatybilne i mogą współpracować wyłącznie z własnymi urządzeniami rejestrującymi. Ta wada jest szczególnie uciążliwa dla międzynarodowego transportu drogowego. Na przykład, aby przejechać z Portugalii do Danii, należałoby zainstalować na tablicy rozdzielczej co najmniej pięć różnych urządzeń rejestrujących - każde spełniające warunki innej umowy zawartej z innym zarządcą dróg. Dla przewoźnika oznacza to czasochłonne formalności i kosztowne obciążenia administracyjne, związane z fakturowaniem wielu należności i poleceń płatności.
Przyjęta dzisiaj decyzja Komisji Europejskiej określa również prawa i obowiązki poborców opłat, usługodawców i użytkowników. Ci ostatni będą mieli możliwość wykupienia abonamentu u wybranego przez siebie usługodawcy. Poborcy opłat będą przekazywać informacje o wysokości należnej opłaty usługodawcom, którzy będą wystawiać faktury użytkownikom. KE zastrzega, że opłaty uiszczane w ramach systemu EETS nie mogą przewyższać odpowiednich krajowych bądź lokalnych opłat drogowych.
Europejska usługa opłaty elektronicznej będzie dostępna za trzy lata dla wszystkich pojazdów o masie powyżej 3,5 tony lub pojazdów przewożących ponad 9 osób łącznie z kierowcą. Usługa ta będzie dostępna dla pozostałych pojazdów za pięć lat.