Forum Giełda +Dodaj wątek
Opublikowano przy kursie:  15,81 zł , zmiana od tamtej pory: -19,73%

Toczą się postępowania 2014/2015, 2016/2017, 2018/2019 i 2022/2023

Zgłoś do moderatora
Sąd Najwyższy: Stawki PKP PLK niezgodne z prawem. Co dalej?
https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/sad-najwyzszy-stawki-pkp-plk-niezgodne-z-prawem-co-dalej-116072.html

Sąd Najwyższy wyrokami z dnia 9 czerwca 2021 r. (sygn. akt I NSKP 2/21), 9 września 2020 r. (sygn. akt I NSK 21/18) oraz 18 kwietnia 2023 r. (sygn. akt II NSKP 36/23) wydanymi odpowiednio w sprawach cenników na rjp 2012/2013, 2013/2014, 2015/2016, ostatecznie potwierdził, że stawki opłat za korzystanie z infrastruktury kolejowej zatwierdzone decyzjami administracyjnymi Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) na wskazane okresy były bezprawne.

IGTL jako strona postępowań cennikowych stwierdza w liście skierowanym do prezesa PKP PLK, że „mimo zapadłych prawomocnych rozstrzygnięć PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. nie podjęła koniecznych działań celem zwrotu niesłusznie pobranych kwot przewoźnikom kolejowym. Wnosimy więc o podjęcie kroków zmierzających do usunięcia tego stanu bezprawności”.

Nauczka dla PKP PLK
Aktualnie toczą się kolejne postępowania dotyczące innych cenników, gdzie zdaniem IGTL należy oczekiwać podobnych rozstrzygnięć w postaci odmowy zatwierdzenia stawek opłat. Dotyczy to cenników na rjp 2014/2015, 2016/2017, 2018/2019 i 2022/2023. – Z jednej strony to dotkliwa finansowo nauczka dla PLK, że warto było przez te wszystkie lata słuchać przewoźników i reprezentujących ich organizacji, że wrzucane do stawek koszty zarządcy nijak się mają do przepisów unijnych i że stawki są nieprawidłowo skonstruowane. Z drugiej strony to dobry pretekst do reformy stawek i zmniejszenia ich dokuczliwości dla przewoźników, zwłaszcza towarowych. Warto, mając na uwadze nie tylko pierwsze wyroki SN i konieczność porozumienia się z organizatorami i przewoźnikami, ale i chęć zbudowania konkurencyjności przewozów kolejowych, pomyśleć nad odważniejszymi zmianami uwzględniającymi nie tylko brutto pociągów czy rodzaj linii kolejowej, ale także rodzaj przewożonego towaru – mówi Adrian Furgalski, prezes zarządu Zespołu Doradców Gospodarczych TOR
  • Toczą się postępowania 2014/2015, 2016/2017, 2018/2019 i 2022/2023 Autor: ~Jo

Treści na Forum Bankier.pl (Forum) publikowane są przez użytkowników portalu i nie są autoryzowane przez Redakcję przed publikacją.

Bonnier Business (Polska) Sp.z o.o. nie ponosi odpowiedzialności za informacje publikowane na Forum, szczególnie fałszywe lub nierzetelne, które mogą wprowadzać w błąd w zakresie decyzji inwestycyjnych w myśl artykułów 12 i 15 Rozporządzenia MAR (market abuse regulation). Złamanie zakazu manipulacji jest zagrożone odpowiedzialnością karną.

Zamieszczanie na Forum propozycji konkretnych decyzji inwestycyjnych w odniesieniu do instrumentu finansowego może stanowić rekomendację w rozumieniu przepisów Rozporządzenia MAR. Sporządzanie i rozpowszechnianie rekomendacji bez zachowania wymogów prawnych podlega odpowiedzialności administracyjnej.

Przypominamy, że Forum stanowi platformę wymiany opinii. Każda informacja wpływająca na decyzje inwestycyjne pozyskana przez Forum, powinna być w interesie inwestora, zweryfikowana w innym źródle.

[x]
PKPCARGO -1,09% 12,69 2025-12-22 17:03:00
Przejdź do strony za 5 Przejdź do strony »

Czy wiesz, że korzystasz z adblocka?
Reklamy nie są takie złe

To dzięki nim możemy udostępniać
Ci nasze treści.