Sąd Najwyższy: Stawki PKP PLK niezgodne z prawem. Co dalej?
https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/sad-najwyzszy-stawki-pkp-plk-niezgodne-z-prawem-co-dalej-116072.html
Sąd Najwyższy wyrokami z dnia 9 czerwca 2021 r. (sygn. akt I NSKP 2/21), 9 września 2020 r. (sygn. akt I NSK 21/18) oraz 18 kwietnia 2023 r. (sygn. akt II NSKP 36/23) wydanymi odpowiednio w sprawach cenników na rjp 2012/2013, 2013/2014, 2015/2016, ostatecznie potwierdził, że stawki opłat za korzystanie z infrastruktury kolejowej zatwierdzone decyzjami administracyjnymi Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) na wskazane okresy były bezprawne.
IGTL jako strona postępowań cennikowych stwierdza w liście skierowanym do prezesa PKP PLK, że „mimo zapadłych prawomocnych rozstrzygnięć PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. nie podjęła koniecznych działań celem zwrotu niesłusznie pobranych kwot przewoźnikom kolejowym. Wnosimy więc o podjęcie kroków zmierzających do usunięcia tego stanu bezprawności”.
Nauczka dla PKP PLK
Aktualnie toczą się kolejne postępowania dotyczące innych cenników, gdzie zdaniem IGTL należy oczekiwać podobnych rozstrzygnięć w postaci odmowy zatwierdzenia stawek opłat. Dotyczy to cenników na rjp 2014/2015, 2016/2017, 2018/2019 i 2022/2023. – Z jednej strony to dotkliwa finansowo nauczka dla PLK, że warto było przez te wszystkie lata słuchać przewoźników i reprezentujących ich organizacji, że wrzucane do stawek koszty zarządcy nijak się mają do przepisów unijnych i że stawki są nieprawidłowo skonstruowane. Z drugiej strony to dobry pretekst do reformy stawek i zmniejszenia ich dokuczliwości dla przewoźników, zwłaszcza towarowych. Warto, mając na uwadze nie tylko pierwsze wyroki SN i konieczność porozumienia się z organizatorami i przewoźnikami, ale i chęć zbudowania konkurencyjności przewozów kolejowych, pomyśleć nad odważniejszymi zmianami uwzględniającymi nie tylko brutto pociągów czy rodzaj linii kolejowej, ale także rodzaj przewożonego towaru – mówi Adrian Furgalski, prezes zarządu Zespołu Doradców Gospodarczych TOR