Forum Giełda +Dodaj wątek
Opublikowano przy kursie:  140,15 zł , zmiana od tamtej pory: 11,20%

Sprawdziłem koncept Worldbox. Moje przemyślenia

Zgłoś do moderatora
W ostatnich tygodniach w kontekście CCC słychać tylko o shortach, squeezach, wałkach, kreskach, oporach, wsparciach. Nie, żebym miał coś przeciwko kreskom, ale kreski się ułożą jak fundamenty pozwolą. I na tym proponuję się skupić. Sprawdziłem w weekend koncept Worldbox i chciałbym się podzielić swoimi spostrzeżeniami z szanownymi Analitykami. https://portalanaliz.pl/forum/images/smilies/icon_e_smile.gif

Jeśli spojrzeć na biznes Grupy CCC z dużego obrazka to mamy:

1. 5-5,5 mld PLN w CCC+hurt.
2. 2-2,5 mld w Half Price.
4. Jakieś 4-4,5 mld w Modivo.

Pewnego dnia na bazie entuzjazmu Króla Dariusza zaiskrzył pomysł na sprzedaż ciuchów. Pomysł, który słyszę, że dzisiaj jest krytykowany lub niezrozumiały przez część analityków, którzy widzą potencjał w Half Price i podkręcaniu liczb w Modivo. A tu nagle ciuchy - coś czego CCC nie sprzedawało, konkurencyjna branża i jeszcze ten Kaes/MKRI na to wszystko. Zupełnie szczerze - ja też nie do końca rozumiem po co CCC ten Kaes, jakie tam niby są kompetencje i zastanawiam się na ile zarzuty stawiane CCC są trafne. Konferencja CCC odpierająca zarzuty w mojej ocenie była dziwna i na część pytań świadomie nie odpowiadano.

ALE całkowicie rozumiem po co ten Worldbox. A żeby zrozumieć ten koncept trzeba trochę rozumieć "Polskę powiatową", w której żyję od urodzenia. W moim mieście (70k ludzi) mam dwa sklepy Kaes, ale chciałem zobaczyć Worldbox w nowej koncepcji i wybrałem się do Szubina w województwie kujawsko-pomorskim. I to wycieczką w to miejsce chciałem się podzielić:

1. Szubin to spokojne miasteczko na około 10k ludzi. W maju 2025 powstał tam park handlowy - 8000 metrów kwadratowych, 371 miejsc parkingowych (gdyby zapełnić ten parking w 100% samochodami i w każdym z nich będzie 5 mieszkańców Szubina to zmieścimy tam prawie 20% populacji tego miasta).
2. Na miejscu zastaję następujące marki: Lidl, Rossmann, Pepco, CCC, Sinsay, Tedi, lokalna cukiernia, Media Expert, KIK, Martes Sport, no i Worldbox, a w zasadzie [Worldbox].
3. Wracam do "Polski powiatowej" - w miejscu, gdzie Google Maps wciąż pokazuje szczere pole powstał kompleks, w którym mieszkańcy Szubina mogą zrealizować zdecydowaną większość swoich potrzeb zakupowych. Grupa CCC do niedawna sprzedawała w takich miejscach tylko buty, a teraz dołącza ciuchy. Ciuchy w koncepcji niekonkurującej z Sinsay czy Pepco. W małych miejscowościach ludzie też chcą kupować ciuchy markowe i Worldbox na tę potrzebę odpowiada.
4. Takie parki handlowe to w mojej opinii strasznie zabetonowane miejsca. Klasyczna fosa w rozumieniu Buffeta. Tak długo jak nie powstanie koncept bezpośrednio konkurujący Worldbox może wypełnić niszę w takich miejscach. W Szubinie realną konkurencją dla nich jest tylko Martes, ale po pierwsze tam sprzedaje się również sprzęt sportowy, a po drugie nie mają licencji jak CCC przez to raczej ich oferta jest skazana na porażkę.
5. W Polsce takie parki handlowe to moim zdaniem przyszłość handlu. Przykładowo inwestor odpowiedzialny za Szubin chwali się kolejnymi inwestycjami:
Szubin to, po Zwoleniu, Mrągowie oraz Brzezinach już czwarte otwarcie parku handlowego firmy w tym roku. Kolejne otwarcia przewidziane na 2025 dotyczą lokalizacji takich jak: Ropczyce, Bogatynia czy Racibórz.
https://www.propertynews.pl/centra-hand ... 89639.html

6. Jeszcze raz zwracam uwagę na koncept: małe miasto/miasteczko, fosa, brak realnej konkurencji, wypełnienie niszy, w której do niedawna po brandowy ciuch należało pojechać do większego miasta lub kupić w internecie.
7. Moim zdaniem Worldbox ma większą możliwość skalowania (przynajmniej w Polsce) niż Half Price. Half Price, którego osobiście nie do końca rozumiem inaczej niż jako "śmietnika/utylizatora dla Grupy CCC".

Teraz o samej wizycie w sklepie:

1. Ładnie, nowocześnie i czysto (w Sinsay tuż obok na produktach zdarzał się gruby kurz, a podłoga wyglądała na zamiataną/mytą może w maju - na start sklepu... https://portalanaliz.pl/forum/images/smilies/icon_eek.gif). Około 450-500 metrów kwadratowych powierzchni sklepowej, czyli chyba ciut mniej niż zapowiadał Prezes - 700 metrów kwadratowych.
2. W środku sporo ludzi, porównywalnie do Sinsaya i dużo więcej niż w Pepco (sobota, godzina 13).
3. Personel zaangażowany, aktywnie pytał czy może w czymś pomóc, klientów z dwoma pozycjami przy kasie informował o promocji "trzecia sztuka gratis" (ciekawe czy Król Dariusz by to pochwalał, skoro ma marża na drugie imię https://portalanaliz.pl/forum/images/smilies/icon_lol.gif).
4. Marki. Oddam głos na chwilę Prezesowi z ostatniej konferencji:
"No tylko moja strategia jest taka, że ja nie lubię niektórych brandów, bo nie są moje, nie? I on [founder Kaes przyp. red.] musi to wszystko się pozbyć, żebyśmy weszli na swoje wysokorentowne, nie. Ja nie chcę pracować z brandami typu Jack&Jones, Only, nie wiem, Gap na 40% finalnej marży, bo to się nie da. Ja na drugie mam marża i ja muszę w każdej sieci mieć marżę."
5. Faktycznie marki, które wymienia Król Dariusz są wciąż dość mocno wyeksponowane - Jack & Jones, GAP, Only, 4F, Puma. Przeplatają się z nimi marki licencyjne Grupy CCC: Reebok, Kappa, Guess, Bevery Hill Polo Club (ta ma konia w logo, więc tutaj wszystko gra opierając się na przekonaniach Prezesa https://portalanaliz.pl/forum/images/smilies/icon_lol.gif).
6. Dzieci z maślanymi oczami patrzyły na produkt 4F, czy Pumy, ale karciłem je za to kierując ich uwagę ku Reebokowi, Kappie, czy Shaqowi. Ostatecznie stanęło na Sprandi - marka własna, czyli marżowo coś pomiędzy licencją, a marką partnerską. https://portalanaliz.pl/forum/images/smilies/icon_lol.gif
7. Ceny - raczej niezłe, choć część produktów (np. kurtkę Roxy dla nastolatek) znalazłem sporo taniej na Zalando - zapewne Niemcy mają swoją licencję na to.
8. Trochę zdziwił mnie duży udział obuwia - na moje oko jakieś 1/3 powierzchni to buty + skarpetki. Buty, które parę metrów dalej można znaleźć w CCC. Czy to ma sens - trochę wątpię, ale może to okres przejściowy zanim zatowarują się mocniejszymi brandami niż Bevery Hills Polo Club?
9. Generalne wrażenie dobre, choć wciąż mijałem te same marki, oferta nie jest zbyt urozmaicona, skupiona w 100% wokół mody sportowej, casualowej.

I teraz liczby:

1. W 2025 ma powstać około 90k metrów kwadratowych nowych powierzchni Worldbox.
2. W relacjach prasowych padło stwierdzenie, że otwarte zostanie w 2025 165 sklepów.
3. To daje na koniec roku (roku finansowego CCC raczej) jakieś 315 sklepów.
4. Nigdy chyba nie zostało powiedziane ile Worldboxów powstanie w 2026, ale załóżmy, że będzie to kolejne 150 sklepów, co da łącznie około 465, może 500 sklepów.
5. Dariusz Miłek na ostatniej konferencji twierdził, że w 2026 Worldbox da 1 mld PLN przychodu na 20% marży EBITDA.
6. Licząc 465 sklepów x 600 metrów kw. = 279 000 metrów kw.
1 mld PLN / 279 000 = 3,6k PLN przychodu na metr kwadratowy (mniej niż Kaes, ale to koncept w pierwotnym kształcie dużo mniejszy, bo jakieś 150 metrów kw.).
7. Żeby zrobić z tego 20% marży EBITDA musiano być kręcić jakieś 58% marży brutto (czyli aktualny poziom "szyldu" CCC) z kosztem na 38%. Moim zdaniem mało realne w 2026 roku, zwłaszcza w pierwszej połowie roku.

Wnioski:

1. Trzeba poczekać na decyzję UOKiK, ale pewnie przejdzie.
2. Koncept ma potencjał, choć nie podzielam pełnego entuzjazmu Króla Dariusza.
3. Moim zdaniem koncept ma spory potencjał do skalowania w Polsce. Za inne kraje się nie wypowiem, bo nie mam wiedzy. Pamiętajmy, że CCC w 100% samodzielnie będzie w tym projekcie poza Polską. Polskę robi z MKRI i być może "jeszcze kimś".
  • Sprawdziłem koncept Worldbox. Moje przemyślenia Autor: heisdone

Treści na Forum Bankier.pl (Forum) publikowane są przez użytkowników portalu i nie są autoryzowane przez Redakcję przed publikacją.

Bonnier Business (Polska) Sp.z o.o. nie ponosi odpowiedzialności za informacje publikowane na Forum, szczególnie fałszywe lub nierzetelne, które mogą wprowadzać w błąd w zakresie decyzji inwestycyjnych w myśl artykułów 12 i 15 Rozporządzenia MAR (market abuse regulation). Złamanie zakazu manipulacji jest zagrożone odpowiedzialnością karną.

Zamieszczanie na Forum propozycji konkretnych decyzji inwestycyjnych w odniesieniu do instrumentu finansowego może stanowić rekomendację w rozumieniu przepisów Rozporządzenia MAR. Sporządzanie i rozpowszechnianie rekomendacji bez zachowania wymogów prawnych podlega odpowiedzialności administracyjnej.

Przypominamy, że Forum stanowi platformę wymiany opinii. Każda informacja wpływająca na decyzje inwestycyjne pozyskana przez Forum, powinna być w interesie inwestora, zweryfikowana w innym źródle.

[x]
CCC 3,21% 155,85 2025-11-03 17:04:00
Przejdź do strony za 5 Przejdź do strony »

Czy wiesz, że korzystasz z adblocka?
Reklamy nie są takie złe

To dzięki nim możemy udostępniać
Ci nasze treści.