To ze gdzieś tam elektryki "zamarzają".. co ma piernik do wiatraka?
NesoBus to autobus napędzany zielonym wodorem, który nie emituje spalin i oczyszcza powietrze. Poznaj naszą wizję, technologię i plan produkcji w Świdniku.
Zbiorniki wodoru Neso mieszczą 37,5 kilograma gazu, 1 560 litrów wodoru pod ciśnieniem 350 barów. Wnętrze zostało zaprojektowane przez włoską firmę Torino Design znaną również z projektu Polskiego Samochodu Elektrycznego „Izera” dla ElectroMobility Poland. Ogniwa paliwowe dostarcza Ballard, zbiorniki na wodór wyprodukował Hexagon. Pojazd w kwietniu 2022 roku otrzymał europejską homologację, może być więc sprzedawany na całym Starym Kontynencie.
NesoBus może być zasilany wodorem z różnych źródeł, zarówno pochodzącym z przetworzenia paliw kopalnych (większość światowej produkcji), jak też wytwarzanym z użyciem energii odnawialnej w procesie elektrolizy. ZE PAK planuje produkować gaz podczas spalania biomasy, w tym procesie konieczne jest
dostarczenie 60 kWh energii na każdy 1 kilogram wytworzonego H2. To oczywiste marnotrawstwo w stosunku do autobusów elektrycznych, ale wodór ma tę zaletę, że krócej się tankuje i pozwala na osiągnięcie wyższych zasięgów po uzupełnieniu gazu w zbiornikach w porównaniu z tankowaniem.