Dnia 2023-07-14 o godz. 22:13 ~xyz napisał(a):
> Ukraina przecież podpisała porozumienie z Turcją na transport zboża statkami.
> > Turcja gwarantuje ochronę transportu swoimi okrętami bojowymi.
> > A Turcji Rosja nie ruszy bo jest w NATO.
> > Dogadali się za plecami Rosji.
> > Podawał ktoś info niedawno.
No niby tak, ale nie do końca :D
To, że Ukraina podpisała porozumienie z Turcją to absolutnie nic nie znaczy, tak samo wcześniej miała podpisane umowy z firmami z Malty, Panamy, Bangladeszu, Mołdawii, Japonii, Estonii czy wspomnianej przez Ciebie Turcji i mimo wszystko statni należące do firm zarejestrowanych w tych państwach zostały albo ukradzione przez rosję, albo ostrzelane gdzie były osoby ranne i zabite, więc to nie ma żadnego znaczenia.
> Turcja gwarantuje ochronę transportu swoimi okrętami bojowymi.
Turcja nie zagwarantuje żadnej ochrony, ponieważ gdyby tak było to już rok temu by to zrobiła z transportami zboża do siebie, a dodatkowo ktoś musiał by za tę ochronę zapłacić, a jak wiemy Ukraina jest biedna, a państwa afrykańskie gdzie transportowane jest zboże są jeszcze biedniejsze więc nikt takich kosztów nie pokryje, a tym bardziej Turcja nie będzie się narażać za frajer, a ma za dużo połączeń ekonomicznych z rosją, żeby to stracić.
> A Turcji Rosja nie ruszy bo jest w NATO.
NATO chroni jedynie państwa należące do sojuszu tylko i wyłącznie w ramach ich terytorium czyli dotyczy to ziemi i wód przybrzeżnych, natomiast na wodach międzynarodowych, a tym bardziej na wodach państwa gdzie toczy się wojna (wody Ukrainy) taka ochrona nie istnieje. Przykładem tego jest ostrzelanie statków Turcji i Estonii na wodach Ukrainy. (Yasa Jupiter, Helt, Apache)
> Dogadali się za plecami Rosji.
Skoro się rzekomo dogadali za plecami Rosji to po co niby te rozmowy z putinem? Po co angażowali do tego Sekretarza Generalnego ONZ? Po co umawianie się na kolejne spotkania? Żeby sobie posiedzieć przy kawie i ciasteczku? :)
Muszą się dogadać z bandytą putinem i musza to zrobić, ponieważ ruscy będą atakować cywilne statki i zabijać ludzi tak jak to robili wcześniej niezależnie do kogo należy statek i pod jaką pływa banderą.
Sprawa jest dość skomplikowana ze względu na nierealne oczekiwania putina dot.sankcji eksportowych i włączenia jednego z banków do SWIFT, a na to musi się zgodzić UE, ponieważ to ona nakładała sankcje, a raczej w tej sprawie będzie trudno zgodę. Spodziewałbym się strat wszystkich firm rolniczych na Ukrainie ze względu na niższe ceny zbóż niż rok temu połączone z dość wysokimi kosztami transportu kolejowego do portów w Polsce, Niemczech, Rumuni i na Litwie. Gdy porty będą zablokowane to będą zmuszeni korzystać z kolei, ponieważ ruscy zniszczyli na Ukrainie elewatory o pojemności 8 mln ton, więc jest mniej miejsca na przetrzymanie zbóż i nie da się tego zachomikować i przeczekać na lepsze czasy. Jest w pewnym sensie pat :)
źródło:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_ship_losses_during_the_Russo-Ukrainian_War#Civilian_vessels_2