Forum Gospodarka i polityka +Dodaj wątek

Re: Mogą dotrzeć do Tuły i nie tylko.

Zgłoś do moderatora
Ukraińskie drony niszczą imperium naftowe Kremla.
Kupony na benzynę nie są zbyt dobrą prognozą dla Rosji.

Skoncentrowane i regularne ataki na rosyjski przemysł naftowy i gazowy mogą doprowadzić do niedoborów paliwa nawet w centralnej Rosji, a Ukraina nie zaczęła jeszcze atakować Syberii i Dalekiego Wschodu.
Po atakach ukraińskich dronów w obwodzie samarskim płonie rafineria w Kujbyszewie, a w obwodzie krasnodarskim – rafineria Afip. Przypomnę, że w sierpniu tego roku doszło do pożarów w rafineriach: Nowoszachtyńskiej, Syzrańskiej, Saratowskiej, Wołgogradzkiej i Riazańsku. Płonęła logistyka – Uniecza i Ust-Ługa.
Według różnych szacunków (Reuters, Bloomberg), do wiosny-lata 2025 roku Ukrainie udało się wyłączyć z eksploatacji od 15% do 22% wszystkich rosyjskich mocy przerobowych ropy naftowej. W szczytowych momentach liczba ta była jeszcze wyższa. Rosja była zmuszona do drastycznego ograniczenia eksportu benzyny i oleju napędowego. W lutym 2024 roku rosyjski rząd wprowadził całkowity zakaz eksportu benzyny w celu ustabilizowania rynku krajowego. To bezpośredni cios dla zysków walutowych – sięgają one miliardów dolarów.
Jeśli Ukraina utrzyma takie tempo ataków na rafinerie, Rosja stanie w obliczu systemowego kryzysu paliwowego na pełną skalę. Paliwa będzie brakowało nie tylko na południu, ale także w centralnej Rosji. Rząd będzie zmuszony wprowadzić system kuponowy, jak w latach 90. Sektor cywilny będzie otrzymywał paliwo w formie resztek. W regionach mogą wystąpić poważne utrudnienia w komunikacji autobusowej. Kierowcy ciężarówek nie będą mogli tankować, co sparaliżuje ruch towarowy i doprowadzi do niedoborów towarów w sklepach. Pomnóż to przez awarię dworców kolejowych. Dodaj paliwo do zbiorów. A to jeszcze zanim Ukraina dotrze do rafinerii syberyjskich i dalekowschodnich.
Najbardziej złożone i najważniejsze instalacje (kraking katalityczny, hydrorafinacja) produkujące wysokiej jakości benzynę to urządzenia produkcji zachodnich. Chiny nie produkują takiego sprzętu. Z powodu sankcji Rosja nie może uzyskać oryginalnych części zamiennych ani wsparcia technicznego. Naprawa takich jednostek to kwestia miesięcy, a nie tygodni. Nie bez powodu Rosja utajniła dane dotyczące produkcji benzyny. Niektóre z zaatakowanych rafinerii (jak Riazań czy Niżny Nowogród) są głównymi producentami nafty lotniczej. Ich zamknięcie stwarza problemy dla rosyjskich sił powietrznych.
Degradacja przemysłu naftowego gwałtownie przyspieszy. Z jednej tony ropy naftowej będzie produkowanych mniej benzyny, a więcej niskiej jakości oleju opałowego. W pewnym momencie, aby zaspokoić potrzeby rynku wewnętrznego, Rosja będzie zmuszona ograniczyć eksport nie tylko produktów naftowych, ale także ropy naftowej. To zada jeszcze silniejszy cios budżetowi. Ogromne terytorium Rosji staje się nie plusem, a minusem. Każdy ukraiński dron zestrzelony przez obronę przeciwlotniczą podczas zbliżania się do Moskwy lub Wałdaju to system, który nie został zainstalowany w celu ochrony rafinerii w Riazaniu.

Handel między Rosją a Chinami spada.
Rosja dąży do przywrócenia dynamiki handlu z Chinami, która ostatnio spada.

https://u.newsua.one/uploads/images/default/88_main-v1756425232.webpWedług agencji Reuters, Władimir Putin przygotowuje się do szczytu Szanghajskiej Organizacji Współpracy, na którym spotka się z prezydentem Xi Jinpingiem, aby omówić tę tendencję.

Po pełnej inwazji na Ukrainę, kiedy rynki zachodnie były zamknięte dla Rosji, Chiny stały się jej kluczowym partnerem handlowym. Dwustronna wymiana handlowa osiągnęła rekordowe 245 miliardów dolarów w 2024 roku dzięki chińskiemu importowi rosyjskiej ropy naftowej i eksportowi towarów do Rosji.
Jednak między styczniem a lipcem 2025 roku obroty handlowe spadły o 8,1%. Spadek ten jest spowodowany w szczególności spadkiem rosyjskiego importu samochodów i ograniczeniem eksportu ropy naftowej do Chin, co budzi poważne obawy Moskwy.

Chiny pozostają największym partnerem handlowym Rosji, a Moskwa jest w pełni świadoma swojej zależności od Pekinu, zwłaszcza w sferze gospodarczej i wojskowej. Rosyjskie źródło poinformowało agencję Reuters, że bez chińskiej technologii armia rosyjska nie byłaby w stanie produkować pocisków rakietowych i dronów.

Inne źródło bliskie rosyjskiemu rządowi stwierdziło, że Chiny i Indie, kluczowi partnerzy handlowi, działają wyłącznie we własnym interesie. Według niego „Chiny nie zachowują się jak sojusznik”, a czasami wręcz „bezceremonialnie grabieże”.

Chińskie dane celne pokazują znaczny spadek w niektórych sektorach:

 ● Eksport paliw z Rosji spadł o prawie 20%;
 ● Import smartfonów i komputerów – o 27,5%;
 ● Import samochodów (w tym ciężarówek) – o 46%, do 5,8 mld dolarów.

Pomimo rosyjskich nadziei, projekty takie jak gazociąg Siła Syberii-2 wciąż są w fazie dyskusji, a popyt na chińskie obrabiarki, według źródeł, znacznie spadnie, ponieważ rosyjskie przedsiębiorstwa zbrojeniowe zostały już przezbrojone.