H2 Silesia - to jest ten duży projekt wodorowy który może coś więcej zmienić nakłady około 1 MLD PLN z przeważającym udziałem dotacji - pomoc publiczna wyłączona dla całego IPCEI i kasa dostępna po notyfikacji i konkursie w Polsce.
H2Silesia - Projekt H2Silesia zakłada budowę wielkoskalowej instalacji produkcji zielonego wodoru o mocy 105 MW na potrzeby przemysłu ciężkiego na Górnym Śląsku. Planowana instalacja będzie w stanie wyprodukować maksymalnie 13.000 ton wodoru rocznie.
W 2022 roku zakończono definicję projektu w postaci rozbudowanego studium wykonalności oraz koncepcji technicznej wykonanej przez firmę Bilfinger Tebodin. W 2022 r. dla projektu H2 Silesia uzyskano prenotyfikację w procesie IPCEI (Important Projects
of Common European Interest) na poziomie krajowym. Celem mechanizmu IPCEI jest wzmocnienie potencjału europejskiego przemysłu w kontekście globalnej konkurencji, jakiej poddana jest gospodarka UE. Nadrzędnym celem wykorzystania mechanizmu IPCEI jest zbudowanie niezależności Europy w strategicznych dla jej rozwoju łańcuchach wartości poprzez rozwój innowacyjnych projektów. Projekt H2 Silesia oczekuje notyfikacji Komisji Europejskiej w ramach 3 fali projektów. Uruchomienie produkcji zielonego wodoru planowane jest na 2027 rok. Mamy opóźnienia ze strony KE więc zapewne będzie to dopiero 2029.
Co do mały H2HUB to narazie powołali tylko spółki i prowadzone są analizy i tutaj będa startować po dotacje UE.
Obecnie mniejszy wodór ma potencjał bo są ogromne dotacje na CAPEX dla autobusów wodorowych a że ustawa zobowiązuje MPKi w miastach do posiadania floty zeroemisyjnej muszą coś kupować, trzeba się tylko dogadać na dostawy wodoru tak jak Solorz z Poznaniem albo Polenergia z Rzeszowem. Duże miasta mają kilkaset autobusów obsługujących transport więc rynek w jakimś zakresie sam się stworzy.
Ustawa z dnia 2 grudnia 2021 r. o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2021 poz. 2269). Rozdział 3 Obowiązki podmiotów publicznych w zakresie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych. Art. 36. Jednostka samorządu terytorialnego, z wyłączeniem gmin i powiatów, których liczba mieszkańców nie przekracza 50 000, świadczy usługę lub zleca świadczenie usługi komunikacji miejskiej w rozumieniu ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (Dz. U. z 2021 r. poz. 1371 i 2445) podmiotom, które łącznie zapewnią udział autobusów zeroemisyjnych lub autobusów napędzanych biometanem we flocie użytkowanych pojazdów na obszarze tej jednostki samorządu terytorialnego wynoszący co najmniej 30%.
Przychodowo spadek wynika z tego że Polenergia Obrót "grająca" na TGE zmieniła politykę zabezpieczeń i nie grają tak agresywnie a dodatkowo cały poprzedni zarząd na czele z Jarosławem Bogaczem wyleciał na bruk a nowy zarząd inaczej podchodzi do TGE i polityki zabezpieczania pozycji.
Zysk to akurat jest coraz większy i będzie jeszcze większy. W 1Q2023 dość ładnie wiało i mieli EBITDA ponad 200 mln a teraz w 4Q2023 wieje jeszcze mocniej i będzie wiało do końca miesiąca co przy pracujących już wszystkich farmach wiatrowych da z 260 mln PLN EBITDA za sam 4Q. Jeszcze wrócisz do tego posta ;)