Forum Giełda +Dodaj wątek
Opublikowano przy kursie:  19,46 zł , zmiana od tamtej pory: 0,72%

Re: jak myslicie

Zgłoś do moderatora

Polskie przewozy kontenerowe
Kategoria: Komentarz tygodnia
Napisane przez Włodzimierz Rydzkowski
poniedziałek, 29, grudzień 2014 07:17
Wydrukuj
Email


Oceń ten artykuł

1
2
3
4
5


Jak ocenia Pan polskie usługi przewozów kontenerowych? Czy polskie firmy żeglugowe mogą stać się konkurencyjne na rynku?



Włodzimierz Rydzkowski, prof. zw. dr hab., Katedra Polityki Transportowej, Wydział Ekonomiczny Uniwersytetu Gdańskiego: Na początek pewne uściślenie. Przewozy kontenerów w Polsce odbywają się głównie z portów polskich oraz kolejami, w przewozach intermodalnych, z portów Europy Zachodniej. Kontenerów wewnątrz kraju praktycznie się nie wozi. To pierwsza sprawa. A druga to, że w praktyce nie mamy firm żeglugowych (armatorów), zajmujących się przewozami kontenerowymi. Z dużego armatora Polskich Linii Oceanicznych pozostały szczątki, a Polska Żegluga Morska zajmuje się przewozami ładunków masowych. Pisząc o obrocie kontenerów należy skupić się na roli polskich portowych terminali kontenerowych w ich obsłudze. Tu sytuacja jest bardzo dobra. Trwa bowiem portowy boom. Polskie porty odnotowują rekordowe obroty. Główna przyczyna tak dobrych wyników to przeładunki kontenerów. Terminal DCT w Gdańsku, po trzech kwartałach tego roku, przeładował ponad 57 tys. TEU więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Wszystko wskazuje, że przeładunki w tym terminalu przekroczą w tym roku 1,2 mln TEU. Podobnie jest w terminalach gdyńskich. BCT po trzech kwartałach zwiększył przeładunki o 10%, a GCT o prawie 23%. Zwiększa się udział kolei w obsłudze terminali. Dla przykładu w BCT ok. 35% kontenerów obsługuje transport kolejowy. Również pomyślne wieści płyną ze Szczecina i Świnoujścia. W trzech kwartałach tego roku przeładowano ok. 10% więcej ładunków drobnicowych w tym 20% więcej kontenerów.
Terminale inwestują w dalszy rozwój. BCT wyda ponad 200 mln zł na zwiększenie zdolności przeładunkowych. DCT na przełomie roku rozpocznie budowę drugiego terminalu. GCT realizuje III etap budowy terminalu kontenerowego. Port Szczecin - Świnoujście jest jednym z największych inwestorów w regionie. W 2015 roku rozpocznie działalność alians 2M, czyli porozumienie największych armatorów kontenerowych Maersk i MSC, głównych klientów DCT i BCT. Oba terminale liczą w związku z tym na zwiększenie przeładunków. Liczą także na wzrost obsługi przez transport kolejowy oraz przesuwanie przewozów kolejowych z portów zachodnioeuropejskich do portów polskich.

Polskie przewozy kontenerowe
Kategoria: Komentarz tygodnia
Napisane przez Włodzimierz Rydzkowski
poniedziałek, 29, grudzień 2014 07:17
Wydrukuj
Email


Oceń ten artykuł

1
2
3
4
5

(1 Głosuj)





Jak ocenia Pan polskie usługi przewozów kontenerowych? Czy polskie firmy żeglugowe mogą stać się konkurencyjne na rynku?



Włodzimierz Rydzkowski, prof. zw. dr hab., Katedra Polityki Transportowej, Wydział Ekonomiczny Uniwersytetu Gdańskiego: Na początek pewne uściślenie. Przewozy kontenerów w Polsce odbywają się głównie z portów polskich oraz kolejami, w przewozach intermodalnych, z portów Europy Zachodniej. Kontenerów wewnątrz kraju praktycznie się nie wozi. To pierwsza sprawa. A druga to, że w praktyce nie mamy firm żeglugowych (armatorów), zajmujących się przewozami kontenerowymi. Z dużego armatora Polskich Linii Oceanicznych pozostały szczątki, a Polska Żegluga Morska zajmuje się przewozami ładunków masowych. Pisząc o obrocie kontenerów należy skupić się na roli polskich portowych terminali kontenerowych w ich obsłudze. Tu sytuacja jest bardzo dobra. Trwa bowiem portowy boom. Polskie porty odnotowują rekordowe obroty. Główna przyczyna tak dobrych wyników to przeładunki kontenerów. Terminal DCT w Gdańsku, po trzech kwartałach tego roku, przeładował ponad 57 tys. TEU więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Wszystko wskazuje, że przeładunki w tym terminalu przekroczą w tym roku 1,2 mln TEU. Podobnie jest w terminalach gdyńskich. BCT po trzech kwartałach zwiększył przeładunki o 10%, a GCT o prawie 23%. Zwiększa się udział kolei w obsłudze terminali. Dla przykładu w BCT ok. 35% kontenerów obsługuje transport kolejowy. Również pomyślne wieści płyną ze Szczecina i Świnoujścia. W trzech kwartałach tego roku przeładowano ok. 10% więcej ładunków drobnicowych w tym 20% więcej kontenerów.
Terminale inwestują w dalszy rozwój. BCT wyda ponad 200 mln zł na zwiększenie zdolności przeładunkowych. DCT na przełomie roku rozpocznie budowę drugiego terminalu. GCT realizuje III etap budowy terminalu kontenerowego. Port Szczecin - Świnoujście jest jednym z największych inwestorów w regionie. W 2015 roku rozpocznie działalność alians 2M, czyli porozumienie największych armatorów kontenerowych Maersk i MSC, głównych klientów DCT i BCT. Oba terminale liczą w związku z tym na zwiększenie przeładunków. Liczą także na wzrost obsługi przez transport kolejowy oraz przesuwanie przewozów kolejowych z portów zachodnioeuropejskich do portów polskich.
http://www.logistyka.net.pl/komentarz-tygodnia/item/86412-polskie-przewozy-kontenerowe

Treści na Forum Bankier.pl (Forum) publikowane są przez użytkowników portalu i nie są autoryzowane przez Redakcję przed publikacją.

Bonnier Business (Polska) Sp.z o.o. nie ponosi odpowiedzialności za informacje publikowane na Forum, szczególnie fałszywe lub nierzetelne, które mogą wprowadzać w błąd w zakresie decyzji inwestycyjnych w myśl artykułów 12 i 15 Rozporządzenia MAR (market abuse regulation). Złamanie zakazu manipulacji jest zagrożone odpowiedzialnością karną.

Zamieszczanie na Forum propozycji konkretnych decyzji inwestycyjnych w odniesieniu do instrumentu finansowego może stanowić rekomendację w rozumieniu przepisów Rozporządzenia MAR. Sporządzanie i rozpowszechnianie rekomendacji bez zachowania wymogów prawnych podlega odpowiedzialności administracyjnej.

Przypominamy, że Forum stanowi platformę wymiany opinii. Każda informacja wpływająca na decyzje inwestycyjne pozyskana przez Forum, powinna być w interesie inwestora, zweryfikowana w innym źródle.

[x]
BALTICON 0,00% 19,60 2025-11-14 13:51:00
Przejdź do strony za 5 Przejdź do strony »

Czy wiesz, że korzystasz z adblocka?
Reklamy nie są takie złe

To dzięki nim możemy udostępniać
Ci nasze treści.