TEN-T: AUTOSTRADA DLA CARGO, KTÓREJ NIE WIDZĄ PŁACZKICi, którzy widzą tylko polskie tory, nie rozumieją, że PKP Cargo gra w europejskiej lidze mistrzów. Transeuropejska Sieć Transportowa (TEN-T) to nie jest unijna biurokracja, to jest polityczny mandat na wzrost dla kolei towarowej.Mało znane fakty z europejskiego podwórka:1.Usuwanie Wąskich Gardeł: Inwestycje w ramach TEN-T mają na celu usunięcie "wąskich gardeł" na granicach i w portach [7]. Dla PKP Cargo oznacza to szybszy obrót taborem i większą przepustowość na trasach międzynarodowych. Mniej przestojów to czysty, mierzalny zysk.2.Polityczny Nakaz Wzrostu: Unia Europejska stawia na przesunięcie towarów z dróg na tory (tzw. modal shift) w celu walki ze zmianami klimatu [8]. To jest gwarancja stabilnego, długoterminowego popytu wspieranego unijnymi funduszami. PKP Cargo, jako lider, jest naturalnym beneficjentem tego trendu.3.Ekspansja bez Granic: Rozwój TEN-T wymusza współdziałanie systemów (interoperacyjność) na poziomie europejskim [9]. Standaryzacja obniża bariery wejścia na rynki zagraniczne. Tabor PKP Cargo staje się bardziej uniwersalny i może swobodnie kursować po całej Europie, zwiększając zasięg działania i przychody z przewozów transgranicznych.Wniosek: TEN-T to fundament pod przyszłe zyski. Kto tego nie widzi, ten patrzy na drzewa, ignorując las.KTO POWINIEN TO PRZECZYTAĆ?Ten post nie jest dla każdego. Jest dla tych, którzy mają stalowe nerwy i długoterminową wizję.•Inwestorzy z Wizją: Ci, którzy rozumieją, że restrukturyzacja to ból, który prowadzi do zysku. Ci, którzy potrafią kupić, gdy inni sprzedają.•Analitycy "Pożaru": Ci, którzy widzą tylko dym i nie potrafią dostrzec, że pod spodem żarzy się nowy ogień. Niech zobaczą, że zysk operacyjny to nie jest przypadek.•Płaczki i Panikarze: Ci, którzy wieszczą upadek. Niech przeczytają i zrozumieją, że ich emocje są najlepszym paliwem dla zysków tych, którzy myślą.Więc przestańcie narzekać. Zamiast słuchać płaczków, patrzcie na liczby. Zysk operacyjny jest. Zysk kwartalny jest. Plan restrukturyzacji jest. Europejska autostrada jest. To nie jest koniec, to jest początek nowego rozdziału.Viva Cargo!Źródła[1] Bankier.pl, PKP Cargo potrafi zarabiać. Pierwszy zysk od 2 lat, 30 września 2025.
[2] Inwestycje.pl, PKP Cargo spodziewa się pozytywnej opinii dla planu restrukturyzacji i zatwierdzenia w bieżącym roku, 1 października 2025.
[3] Bankier.pl, PKP Cargo potrafi zarabiać. Pierwszy zysk od 2 lat, 30 września 2025.
[4] Rynek Kolejowy, PKP Cargo S.A. w restrukturyzacji: Restrukturyzacja na rynku w kryzysie, 29 września 2025.
[5] Investing.com, Akcje PKP Cargo: Jakie są aktualne ceny i prognozy dla inwestorów na resztę 2025 r., 2 lipca 2025.
[6] Business Insider Polska, Kolejowa potęga Polski w Europie maleje. Niemcy zwiększają udział w rynku, 4 listopada 2025.
[7] Slawatrans.pl, Transeuropejska sieć transportowa TEN-T: Co to jest?, 2 stycznia 2025.
[8] Finanse.wp.pl, UE inwestuje miliardy w drogi i kolej. Oto czym jest TEN-T, 30 września 2025.
[9] Rras.pl, Czym jest transeuropejska sieć transportowa i co trzeba o niej wiedzieć, 16 czerwca 2025.