Jest taka dobra zasada która idealnie odwołuje się do Platige Image.
Dobre pomysły się nie liczą tylko ich wykonanie.
Kilka tygodni temu gdzie (koszty obce) w wynajętym studiu ATM, na pożyczonym skrawku ledwall, na pożyczonej kamerze linowej, na scenie za 40$ z Unreal Marketplace na darmowym Unrealu, zrobiono TEST technologi, która od prawie roku zarabia w innych firmach. Conajmniej 5 podmiotów w stolicy, kilkanaście w Niemczech, Czechach, Szwecji ,a nawet Ukrainie. Zarabia jest kluczowym słowem. Platige Image ma długą historię kupowania sprzętu i nowinek które stają się obciążeniem finansowym na lata. Producenci i brak działu sprzedaży nie pozyskują nowych projektów na zabawki. Ten patologiczny proces kupowania i niezdolności utrzymania inwestycji trwa od lat. I zwracam uwagę inwestorom aby zwracali na uwagę na to uwagę. Obecnie pałeczkę inwestowania w zabawki bez zdolności utrzymania produkcji ma Platige Events, który dotatkowo ma pecha z COVID-19.
Ale wrócę do meritum pytania:
Czy inwestować Platige Image bo Unreal i Ledwall?
LedWall - to inwestycja w zabawki i chwilowy „hype” na Mandaloriana. Z tego co wiem, w samej Warszawie jest 5 firm produkcyjnych, które zaadaptowały ledwall jako technologię . Np. Blackfish Studio. Jedna wycofała się już z pomysłu, ponieważ rynek reklam wcale nie potrzebuje tego typu rozwiązań na taką skalę. Technika rozwiązuje kilka spraw, choćby konieczność podróżowania, ale komplikuje niemiłosiernie fazę pre-produkcji czyli przygotowania scen i studia. Jak w Polsce rynek się nasycił to do Platige, nikt z Chin, UK a nawet z Ukrainy nie przyjedzie, żeby kręcić reklamy na wallu w Polsce. Dlatego inne firmy (np Julce) ma filie za granicą.
Po co komu to potrzebne? :)
W serialu Mandalorian, technika została wykorzystana z jednego prozaicznego powodu. Statek bohatera i jego strój, to jedno wielkie zwierciadło. Koszmar w fazie postprodukcji przy zastosowaniu greenscreena. Dlatego przeniesiono koszty ewentualnej postprodukcji doinwestowując fazę produkcji. Warto zaznaczyć że nie ILM tylko specjalizująca się w oświetleniu firma, przyjęła inwestycję na klatę, z myślą o wielu sezonach serialu.
Nadal granie na greenscreen \ scenografii\ lokacjach jest wielokrotnie tańsze i rozsądniejsze.
Rozmowa o Inwesrtycji w stałe studio (którego niema Platige) do nagrań ma sens wyłącznie w kontekście własnego wewnętrznego, dlugofalowego projektu. Jak Platige zrobił własny film na 3-4 sezony o błyszczących robotach R2D2 i C3PO lub przy pozyskaniu kontraktu ramowego na obsługę reklamy dla strategicznego klienta na tuziny produkcji.
Mówimy tu o produkcjach, których budżety miałyby conajmniej kilkadziesiąt milionów złotych budżetu całkowitego.
Nie inwestuj w pokazy sprzętu i technologii, tylko w zlecenia i sensowne plany ich realizacji.
Inwestowanie w Ledwall aby nagrywać Wiedźmina jadącego na Płotce w bagnistym lesie będzie po prostu bez sensu do inwestycji w taką technikę nagrania i ledwall dla studia.
Ani „Dobro” ani „Platige Image” nie ma grama sprzętu nagraniowego, więc inwestycja musiałaby pokryć wszystkie inne koszty poza ekraniem. Kamery, wózki, karny, oświetlenie, dźwięk itd. W normalnych warunkach takie rzeczy się wynajmuje ale przy własnym wału to byłby drakoński koszt.
Mam doświadczenie w pracyna kilku nagraniach z videowallem i tylko raz, bez większego szału wykorzystano Unreala. Przygotowanie scen, sprzętu wymaga kosztownej, wysokiej specjalizacji. Ludzie i sprzęt potrzebni do utrzymania infrastruktury realitime musieliby mieć pełen grafik zleceń od początku. (Serial typu Mandalorian), Dlatego, jeśli ktoś używa panel led to zwykle do „świecenia” samym obrazem, bez ruchu perspektywy same obrazki bez Unreal. Unreal komplikuje potwornie pracę i wielokrotnie podnosi koszty. Budżet pojedynczej reklamy a nawet całej kampanii w realiach polski nie udźwignie takiej inwestycji.
Chcesz inwestować w Platige to zwracaj uwagę na to, czy projektem jest film, film animowany, reklama czy jakieś inne dziwne rzeczy. Widzę że inwestorzy wielokrotnie mylą zakres prac nad poszczególnymi projektami.
Najprościej rzecz ujmując to każdy projekt ma 3 części:
Pre-produkcja, produkcja i post-produkcja. Platige rzadko robi wszystkie fazy samodzielnie (koszty obce z ostatniego raportu się kłaniają).
Dla przykładu:
Gdy Platige chwali się, że robi reklamę, to w 80% przypadków chodzi tylko o ostanią fazę, czyli post-produkcję. Dostaje surowe ujęcia od klienta lub firmy produkcyjnej i nakłada grafikę i kolor. Wyjątkiem są całe animowane reklamy robione w całości. Szacuje że to 20% zleceń.
Gdy Dobro robi reklamę to Pre-produkcja (pomysł a.k.a ”IP”, kontrola budżetu ) oraz Post produkcja daje zysk. Ponieważ PLI niema działu produkcji filmowej produkcja jest wyłącznie kosztem, a nie zyskiem dla PLI.
Gdy Platige Image robi animację lub cinematic to w 50% przypadków jest to cały proces robiony przez PLI (od pomysłu do postprodukcji) pozostałe 50% jest wtedy gdy pomysł przychodzi od klienta. To jest największa siła PLI gdy cały proces jest pod kontrolą wykonawcy .
Jeśli chcesz zainwestować w PLI to dla mnie jedynym sygnałem jest informacja o tworzeniu, filmu na którego pozyskano finansowanie bez oddawania praw autorskich oraz klarowna informacja, kto będzie zajmował się jego produkcją. Jeśli produkcja będzie uzasadniała inwestycje w ledwall czy cokolwiek innego co pokryje koszty jednym projektem.
Inni inwestorzy jak Fanpi uważają że obecna, wieloletnia strategia dywersyfikacji inwestycji w ludzi i sprzęt w telewizję, teatry, sport , spotkania, robienie billboardów, filmów do parków rozrywki ma sens. Ja uważam inaczej. Tak głęboka specjalizacja w animacji powinna być skokiem do góry w branży filmów. Szególnie, że czekają nas conajmniej 4 kwartały recesji w kraju i na świecie.