Forum Giełda +Dodaj wątek
Opublikowano przy kursie:  14,24 zł , zmiana od tamtej pory: -8,71%

Re: Czy spółka wyjdzie na prostą?

Zgłoś do moderatora
Co wynika z ostatnich decyzji OT Logistics?
1. Redukcja dzierżawy w Świnoujściu
  • Spółka ogranicza dzierżawiony teren o 40%, co pozwala zaoszczędzić ponad 20 mln zł rocznie.
  • Mimo zmniejszenia powierzchni, zdolności operacyjne portu są i tak większe niż realne potrzeby (5 mln ton możliwego przeładunku przy 2 mln ton faktycznego ruchu).
  • To sygnał, że firma nie wykorzystuje pełnego potencjału portu i nie widzi potrzeby utrzymywania większej infrastruktury.

 Wniosek: Oszczędności są racjonalne, ale za nimi stoi niska aktywność operacyjna, która może wynikać z pogorszenia koniunktury lub problemów z pozyskiwaniem zleceń.

Aneks do umowy kredytowej
  • Spółka przedłużyła kredyt obrotowy (30 mln zł) i linię gwarancyjną (5 mln zł).
  • Zrezygnowała z kredytu handlowego (10 mln zł), którego wcześniej prawie nie używała.
  • Kredyt ma służyć finansowaniu bieżącej działalności i inwestycji.
 Wniosek: Przedłużenie kredytu sugeruje, że firma potrzebuje płynności finansowej i nie generuje wystarczających nadwyżek z działalności operacyjnej. Sam fakt korzystania z kredytów to nic złego, ale utrzymywanie kredytu obrotowego jako „bezpiecznika” może świadczyć o napiętej sytuacji finansowej.

Terminal paliwowy? Opóźnienie i zmiany
  • Firma nie rezygnuje z projektu, ale musi szukać nowej lokalizacji.
  • Trwają analizy, ale nie ma konkretów – to oznacza ryzyko opóźnień i wzrostu kosztów inwestycji.
 Wniosek: Projekt jest na razie w zawieszeniu. W obecnej sytuacji trudno stwierdzić, kiedy i w jakiej skali będzie realizowany.

Obiektywna ocena ogólna
Czy firma ma problemy?
Nie można powiedzieć jednoznacznie, że OT Logistics jest w kryzysie, ale:
  • Optymalizacja kosztów i ograniczanie działalności (mniejsza dzierżawa) wskazują na spadek aktywności i/lub potrzebę ratowania rentowności.
  • Utrzymanie kredytowania sugeruje, że firma nie jest całkowicie samowystarczalna finansowo.
  • Brak postępów w inwestycji paliwowej to znak, że priorytetem stało się utrzymanie płynności, a nie rozwój.

Można to zinterpretować jako działania obronne, a nie rozwojowe.

Podsumowanie w jednym zdaniu:

OT Logistics podejmuje rozsądne, ale zachowawcze decyzje, które świadczą o trudniejszym okresie – firma raczej stabilizuje

sytuację niż planuje ekspansję.

Profil ryzyk i szans OT Logistics
(stan na sierpień 2025)

 Szanse (możliwości rozwoju lub stabilizacji)

  1. Znaczące oszczędności z redukcji dzierżawy
  2. Ponad 20 mln zł rocznie oszczędności pozwoli poprawić rentowność, szczególnie przy niskich przeładunkach.
  3. Dalsza możliwość działania w Świnoujściu bez utraty zdolności operacyjnej
  4. Nawet po redukcji terenu terminal może obsłużyć 5 mln ton rocznie, a obecnie obsługuje tylko 2 mln ton – jest zapas mocy.
  5. Utrzymana współpraca z dużym bankiem (Bank Handlowy)
  6. Kontynuacja kredytu i linii gwarancyjnej oznacza, że bank nadal ufa firmie, co daje podstawy do dalszego finansowania działalności i inwestycji.
  7. Elastyczność w podejściu do inwestycji (terminal paliwowy)
  8. Choć opóźniony, projekt nie został anulowany – firma szuka nowych rozwiązań, co może przynieść lepsze dopasowanie do rynku lub warunków lokalnych.
  9. Możliwość aktualizacji strategii rozwoju
  10. Przegląd strategii do 2026 r. może pozwolić firmie realnie dostosować plany do obecnych warunków rynkowych.

 Ryzyka (zagrożenia dla działalności lub wyników)

  1. Niska aktywność operacyjna (tylko 2 mln ton przeładunków rocznie)
  2. Tak niski wolumen może oznaczać problemy z popytem, konkurencją lub ograniczeniami operacyjnymi.
  3. Utrzymywanie finansowania dłużnego na bieżącą działalność
  4. Konieczność dalszego korzystania z kredytu obrotowego sugeruje, że firma może nie generować wystarczającej gotówki z działalności podstawowej.
  5. Zatrzymanie lub opóźnienie inwestycji (terminal paliwowy)
  6. Ryzyko utraty przewagi konkurencyjnej lub potencjalnych źródeł przyszłych przychodów.
  7. Zmniejszenie infrastruktury może ograniczyć elastyczność w przyszłości
  8. Jeśli popyt wzrośnie, odzyskanie utraconych terenów może być trudne lub kosztowne.
  9. Brak jasnej informacji o długoterminowym planie działania
  10. Przegląd strategii dopiero zapowiedziany – brakuje przejrzystości co do planów firmy po 2026 r.

 Wniosek końcowy: balans szans i ryzyk

OT Logistics znajduje się w okresie restrukturyzacji i dostosowania, z naciskiem na poprawę rentowności i utrzymanie płynności. Firma nie znajduje się w stanie kryzysowym, ale mierzy się z niższą skalą działalności i ograniczonym potencjałem rozwoju w krótkim terminie.

- Perspektywa krótkoterminowa (6–12 miesięcy): ostrożna stabilizacja. !!!

- Perspektywa długoterminowa (2–3 lata): zależna od inwestycji, poprawy przeładunków i przemyślanej aktualizacji strategii. !!!!

Jest CIĘŻKO.... przez dłuższy czas ŚWINOUJŚCIE było po prostu PUSTE.

PORT SZCZECIN ---->>> spora konkurencja , po odremontowaniu i pogłębieniu nabrzeży ZA nasze pieniądze itd (NIEMCY)

Treści na Forum Bankier.pl (Forum) publikowane są przez użytkowników portalu i nie są autoryzowane przez Redakcję przed publikacją.

Bonnier Business (Polska) Sp.z o.o. nie ponosi odpowiedzialności za informacje publikowane na Forum, szczególnie fałszywe lub nierzetelne, które mogą wprowadzać w błąd w zakresie decyzji inwestycyjnych w myśl artykułów 12 i 15 Rozporządzenia MAR (market abuse regulation). Złamanie zakazu manipulacji jest zagrożone odpowiedzialnością karną.

Zamieszczanie na Forum propozycji konkretnych decyzji inwestycyjnych w odniesieniu do instrumentu finansowego może stanowić rekomendację w rozumieniu przepisów Rozporządzenia MAR. Sporządzanie i rozpowszechnianie rekomendacji bez zachowania wymogów prawnych podlega odpowiedzialności administracyjnej.

Przypominamy, że Forum stanowi platformę wymiany opinii. Każda informacja wpływająca na decyzje inwestycyjne pozyskana przez Forum, powinna być w interesie inwestora, zweryfikowana w innym źródle.

[x]
OTLOG 1,09% 13,00 2025-09-08 16:10:35
Przejdź do strony za 5 Przejdź do strony »

Czy wiesz, że korzystasz z adblocka?
Reklamy nie są takie złe

To dzięki nim możemy udostępniać
Ci nasze treści.