Z pisma Sasina do Premiera PKP Cargo oszacowały swoje potrzeby finansowe związane ze zwiększonymi przewozami węgla na łącznie ponad miliard złotych. Sama usługa przewozowa miała kosztować 346,5 mln zł (kwotę tę mają zapłacić spółki energetyczne sprowadzające węgiel), utracone przychody z innych zadań – 376,3 mln zł, kary umowne – 19,4 mln zł, a inwestycje taborowe (zarówno w lokomotywy, jak i wagony) – 345,9 mln zł. SUMA 1 088,1 mln z
Zarządca masy sanacyjnej PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji ("Spółka", "PKP CARGO") informuje, że w dniu 5 grudnia 2025 roku powziął informację o wystąpieniu przez Spółkę do Prezesa Rady Ministrów oraz Ministra Aktywów Państwowych z roszczeniem o zapłatę kwoty 1.522.424.000 zł tytułem odszkodowania za szkodę wynikającą z realizacji zadań nałożonych na PKP CARGO na podstawie Decyzji Prezesa Rady Ministrów BPRM.5020.19.2.2022(1) z dnia 25 lipca 2022 roku (z późn. zm.) w zakresie przetransportowania węgla zakupionego przez spółkę PGE Paliwa Sp. z o.o. oraz spółkę Węglokoks S.A. oraz niewykonania przez Skarb Państwa obowiązku zawarcia ze Spółką umowy dotyczącej finansowania realizacji zadania objętego ww. Decyzjami wynikającego z przepisów ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym.
W sytuacji gdy wnioskowana kwota we wskazanym przez Spółkę terminie nie zostanie zapłacona, PKP CARGO planuje przed końcem 2025 roku wystąpić do sądu powszechnego z powództwem przeciwko Skarbowi Państwa.