Celem projektu jest opracowanie nowych dynamicznych metod optymalizacji zagadnień VRP (ang. Vehicle Routing Problem) uwzględniających także utrudnienia na drodze. Problem marszrutyzacji można tak opisać skrótowo: jak rozwieźć towary do klientów minimalnym kosztem mając do dyspozycji flotę pojazdów o określonej pojemności. Problem należy do kategorii NP-trudnych, zatem znalezienie rozwiązania optymalnego jest niemożliwe nawet przy niewielkich instancjach problemu. Obecny rozwój algorytmów rozwiązujących problem marszrutyzacji ukierunkowany jest na znalezienie rozwiązań metodami heurystycznymi jak najlepszej jakości, w jak najkrótszym czasie. Dodatkowym wyzwaniem jest opracowanie metod wysokiej jakości dla różnych wariantów VRP: –z oknami czasowymi –z ograniczeniem pojemności pojazdów –z heterogeniczną flotą –z wieloma punktami bazowymi –z załadunkami/wyładunkami –z czasami przejazdu zależnymi od sytuacji na drodze –dowolna kombinacja powyższych Rozwiązanie tych problemów nastąpi z wykorzystaniem autorskiej metody budowy nowych algorytmów, która umożliwi zbudowanie nowej metody optymalizacji skuteczniejszej od dotychczasowych. Metoda ta zostanie zaimplementowana do zaprojektowanego nowego rozwiązania inżynierii oprogramowania umożliwiającego warstwowe dodawanie problemów VRP z zastosowaniem metaprogramowania (dodawanie wymiarów na etapie kompilacji programu)